Wat te doen.. Verbruik en Motorstoring (EGR)

Kogamyata

Senior Member
Het idee was juist dat op cruisesnelheid 120km/h het verbruik zou afnemen. Standpunt van VVT. Echter dit blijkt helaas niet zo te zijn en was voor mij de voornaamste reden om hem te tunen.

Ik zie het wel weer. Elke verandering is nog geen verbetering. Ik ben van 't idee te laten tunen inmiddels afgestapt. Bij VAG geweest. Tot ca 2200 toeren heeft het niet veel nut zei men. Advies EGR. Zodra de klep weer opspeelt is het de tijd om hem uit te laten schrijven. Ik denk dat dit 'n heel goed advies is.
 

Tman0961

Forumguru
Ik zie het wel weer. Elke verandering is nog geen verbetering. Ik ben van 't idee te laten tunen inmiddels afgestapt. Bij VAG geweest. Tot ca 2200 toeren heeft het niet veel nut zei men. Advies EGR. Zodra de klep weer opspeelt is het de tijd om hem uit te laten schrijven. Ik denk dat dit 'n heel goed advies is.
Zoals eerder vermeld was het een experiment. En door VVT vooraf aangegeven bij niet goed geld terug.

En ik ben nu aan het testen zonder tuning en met egr weggeschreven, kijken wat dat oplevert.

Nogmaals de auto reed wel echt heel fijner. Als ik niet zoveel (snelweg)kilometers zou maken waardoor het verbruik bij mij nu een groot issue is, had ik de tuning erop gelaten. Daar hoef ik geen seconde over na te denken.
 
het tuning zelf vind ik een overbodig luxe maar EGR weg laten schrijven is zeker financieel gezien een pre om het te laten doen.

auto rijdt ook nog beter/stabieler, ik merk zelf bij stationaire dat ie veel minder geluid maakt.

ik heb het nog nooit gehoord of gelezen dat EGR weg laten schrijven (afdoppen) illegaal zou zijn?
 

Kogamyata

Senior Member
het tuning zelf vind ik een overbodig luxe maar EGR weg laten schrijven is zeker financieel gezien een pre om het te laten doen.

auto rijdt ook nog beter/stabieler, ik merk zelf bij stationaire dat ie veel minder geluid maakt.

ik heb het nog nooit gehoord of gelezen dat EGR weg laten schrijven (afdoppen) illegaal zou zijn?

Kennelijk weet niemand het zeker. Eigenlijk dien je zoiets zeker te weten om problemen bij apk e.d. te voorkomen.
 
ik het vorig jaar laten doen en heb 2 weken terug apk gehad en niks over gehoord omtrent EGR en auto is gewoon door de apk goedgekeurd.

ik heb ook tot nu toe niemand gehoord dat bij de apk, de auto is afgekeurd door de EGR wegschrijving
 
Laatst bewerkt:

Kogamyata

Senior Member
ik het vorig jaar laten doen en heb 2 weken terug apk gehad en niks over gehoord omtrent EGR en auto is gewoon door de apk goedgekeurd.

ik heb ook tot nu toe niemand gehoord dat ie bij de apk de auto is afgekeurd door de EGR wegschrijving

Dat is belangrijk nieuws!
 

Skotavia3

Senior Member
ok, bedankt.
ik ga de egr weg laten schrijven aan het eind van het jaar, dat is de garantie ook voorbij.
 

Skotavia3

Senior Member
Je kan ook gaan rijden als een petjeachterstevorenjochie in een Golf, zolang je maar genoeg vermogen vraagt, blijft de EGR dicht. :maakmegek:
 

Tman0961

Forumguru
Update VI

Het brandstofverbruik met en zonder tuning verschilde minimaal. Derhalve de tuning er weer op gezet:jaja:

Tav het verbruik kan ik nog 1 optie bedenken; laten checken van de brandstofinjectoren. Als dat ook niets oplevert geef ik het op:arghh:
 

Greenliner

Senior Member
Als je veel snelweg rijdt, pomp dan je banden wat harder op, 2.8 bar rondom scheelt behoorlijk in het verbruik. Het comfort neemt af maar daar heb je op de snelweg geen last van. En probeer toch eens een tankje Shell V-power, het zal je verrassen. Mvg.
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Ach asocaal en niet interesseren, zo ver zou ik niet durven gaan. Mij interesseert het bijvoorbeeld wel degelijk, en ik heb onlangs mijn EGR laten vervangen toen ie stuk was in plaats van afdoppen/wegschrijven of wat er nog meer mogelijk is. Duur, jawel, maar het geeft mij toch het gevoel dat ik niet meer dan noodzakelijk bijdraag aan vervuiling, en dat vind ik prima. Heeft het zin, ach, eerlijk gezegd denk ik dat het allemaal vrij marginaal is, en bovendien weet ik zowiezo niet wat dat ding allemaal wel uitstoot, wat het lange termijn effect hiervan op de omgeving en het milieu is en in hoeverre een goed werkende EGR klep dit vermindert. En ik ben er 99.9999% van overtuigd dat helemaal niemand op dit forum het wel tot in de details weet. Verder geloof ik wel dat het in het "grote schema der dingen" in het niet valt bij allerlei andere vervuilingen. Ik respecteer dan ook ieders mening in deze (en verwacht dat men die van mij ook respecteert).
 

ronald_j

Actief lid
Ach asocaal en niet interesseren, zo ver zou ik niet durven gaan. Mij interesseert het bijvoorbeeld wel degelijk, en ik heb onlangs mijn EGR laten vervangen toen ie stuk was in plaats van afdoppen/wegschrijven of wat er nog meer mogelijk is. Duur, jawel, maar het geeft mij toch het gevoel dat ik niet meer dan noodzakelijk bijdraag aan vervuiling, en dat vind ik prima. Heeft het zin, ach, eerlijk gezegd denk ik dat het allemaal vrij marginaal is, en bovendien weet ik zowiezo niet wat dat ding allemaal wel uitstoot, wat het lange termijn effect hiervan op de omgeving en het milieu is en in hoeverre een goed werkende EGR klep dit vermindert. En ik ben er 99.9999% van overtuigd dat helemaal niemand op dit forum het wel tot in de details weet. Verder geloof ik wel dat het in het "grote schema der dingen" in het niet valt bij allerlei andere vervuilingen. Ik respecteer dan ook ieders mening in deze (en verwacht dat men die van mij ook respecteert).

Respect!


ik ben het helemaal met je eens dat het misschien weinig gewicht in de schaal legt, maar mijns inziens moet iedereen verantwoording dragen voor zijn eigen aandeel in het verhaal hoe klein ook. Als je zelf je eigen deel doet dan heb je ook een betere zaak tegen de grotere vervuilers. Bovendien vind ik het in orde houden van je auto een kleine moeite als je het afzet tegen al die andere kosten die je eraan hebt.
 

Skotavia3

Senior Member
En asociaal. Maar lijkt hier helaas niemand te interesseren....
Ik heb niet het idee dat een egr erg veel bijdraagt aan milieu.
Een klein deel van de uitlaatgassen gaan nog een keer door de verbranding, wat weer leidt tot slechtere verbranding door minder zuurstof, meer warme lucht inplaats van koele lucht, erg inefficiënt. Motor wordt daar zeker niet zuiniger van en de roet gaat sowieso het roetfilter in.
Nee, op milieu technisch niveau ben ik niet tegen uitschakelen of afdoppen.
Een roetfilter er uithalen zou ik nooit doen.
Wat ik wel vreemd vind, in Groot Brittanie is de dieselmotor goedkoper omdat ze nu eenmaal minder CO2 uitstoten en efficiënter/zuiniger zijn. En hier worden de diesels gestenigd met allerlei belastingen.

Octavia 3 combi 1.6 TDi 4,5l /100km
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb niet het idee dat een egr erg veel bijdraagt aan milieu.
Geen idee, eigenlijk. En het is nog maar de vraag of al die voortijdige vervangingen en reparaties van EGR-kleppen per saldo niet een grotere milieu-impact hebben: die dingen moeten worden vervaardigd, vervoerd, montage kost tijd in de werkplaats dus ook energie voor verlichting en gereedschap, de factuur wordt geprint, en ga zo maar door.
Geen berekening waaraan ik me ga wagen overigens, maar wel aardig om eens over na te denken... ;)
 

ronald_j

Actief lid
Ik heb niet het idee dat een egr erg veel bijdraagt aan milieu.
Een klein deel van de uitlaatgassen gaan nog een keer door de verbranding, wat weer leidt tot slechtere verbranding door minder zuurstof, meer warme lucht inplaats van koele lucht, erg inefficiënt. Motor wordt daar zeker niet zuiniger van en de roet gaat sowieso het roetfilter in.
Nee, op milieu technisch niveau ben ik niet tegen uitschakelen of afdoppen.
Een roetfilter er uithalen zou ik nooit doen.
Wat ik wel vreemd vind, in Groot Brittanie is de dieselmotor goedkoper omdat ze nu eenmaal minder CO2 uitstoten en efficiënter/zuiniger zijn. En hier worden de diesels gestenigd met allerlei belastingen.

Octavia 3 combi 1.6 TDi 4,5l /100km
Onze wat oudere forumleden herinneren zich vast nog wel dat er vroeger enorm veel te doen was over hele bossen die afstierven door zure regen. De auto's van toen waren rijdende milieurampen. De katalysator en egr hebben hieraan veel veranderd. Het is niet zo dat je het mengsel smoort door er uitlaatgassen aan toe te voegen. Je wilt juist voorkomen dat je een overmaat aan zuurstof in je mengsel hebt. Anders zou de stikstof in de lucht ook verbranden, wat weer voor zure regen zorgt. Het is dus ook niet zo dat het uitlaatgas gereinigd zou worden door het terug in de cylinder te voeren. Bij ottomotoren zorgt egr in deelast zelfs voor het verhogen van het rendement.
 

Canon-Eye

Forumguru
Anders zou de stikstof in de lucht ook verbranden, wat weer voor zure regen zorgt.
Weet je dat nou wel helemaal zeker? :pieker:
Volgens mij werd de zure regen voor een flink deel veroorzaakt door de uitstoot van zwaveloxiden (SO2/3), die daarna aanzienlijk werd teruggedrongen door o.a de introductie van zwavelarme brandstof, en verder door industriële uitstoot die inmiddels ook aardig is verminderd.

In de late jaren '60 reed ik vanuit Vlaardingen om de 2 weken naar het 3-provinciënpunt Groningen/Friesland/Drente. Wat me toen steeds opnieuw heel sterk opviel, was dat daar nogal wat oudere auto's rondreden zonder een spoortje roest, terwijl ik in de regio Rotterdam veel jongere auto's zag die wél roestten als een gek. Geen wonder, in mijn woon- en werkgebied regende het soms zo ongeveer zwavelzuur en in het - toen nog verre - noordoosten was de lucht (en daarmee de regen) aanzienlijk schoner.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Vanochtend op het radio 1 journaal hoorde ik over een onderzoek die aantoont dat geuren zoals van shampoo's en parfum, de effecten schadelijker zijn dan tot nu toe gedacht. En daarmee een groter deel van de vervulling voor hun rekening nemen dan de uitlaatgassen van de auto's.
Autoblog heeft dat nieuws ook opgepikt: https://www.autoblog.nl/nieuws/shampoo-slechter-voor-het-milieu-dan-autos-106866

En dan vraag ik me ook altijd nog af hoe het zit met de industrie vs. uitstoot personen auto's...
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is een kwestie van "alle beetjes" - dus niet alleen maar naar iets of iemand anders blijven wijzen, want dan verbetert de situatie niet. Zelf ook iets ondernemen naar de mate van het redelijkerwijs mogelijke, dat werkt wel mits genoeg mensen dat doen.
 
Bovenaan Onderaan