Wat te doen.. Verbruik en Motorstoring (EGR)

Tman0961

Forumguru
"Pon neemt elke klacht serieus en komt met individuele oplossingen"

In mijn geval krijg ik morgen een leenauto en overmorgen een nieuwe klep. Tot nu toe erg tevreden over de service van Korterink, Skoda Zwolle.
 

MacManiac78

Forumguru
Pon neemt dingen serieus?
Welnee!
Pon rolt software uit die frauduleus is (PON wist hiervan)
Pon rolt software uit die ons eindgebruikers in de portemonnee raakt.

Meer brandstof verbruik
Vaker regenereren (meer verbruik)
Sneller vollopen DPF (ook met AS!) --> vervangen of reinigen DPF!
EGR sneller kapot --> Vervangen EGR!

DPF kost 1000,- (ex montage!)
EGR Kost 800,- (ex montage!)

PON houdt dus sterk rekening met extra inkomsten, want deze software-update is geen consumenten oplossing!
Om deze reden dan ook nog steeds mijn advies, laat de sjoemel-software zitten.

OF!
Laat de software update uitvoeren en laat daarna DIRECT de EGR uit de software verwijderen. (Wegschrijven)
Dit kan een tuningsbedrijf uitvoeren.

Nadeel: NOx, meer geur.
Voordeel: Beter lopende motor, minder verbruik, minder kosten, minder roet.

VAG/PON zal vast niet elke EGR en DPF gedurende de levensduur van het product (de auto) kosteloos vervangen.
 
Laatst bewerkt:

laagvlieger

Forumguru
...

OF!
Laat de software update uitvoeren en laat daarna DIRECT de EGR uit de software verwijderen. (Wegschrijven)
Dit kan een tuningsbedrijf uitvoeren.

Nadeel: NOx, meer geur.
Voordeel: Beter lopende motor, minder verbruik, minder kosten, minder roet.

VAG/PON zal vast niet elke EGR en DPF gedurende de levensduur van het product (de auto) kosteloos vervangen.

Enkel de EGR uitzetten en niet de DPF?
Al je bijvoorbeeld ook de DPF softwarematig laat uitschakelen, blijft die filter dus gewoon zitten en raakt die ook vol. Alleen zal die niet meer regenereren en raakt de boel verstopt. Of de druk vóór het filter wordt zodanig hoog dat dit ook vermogen kost. Of heb ik het mis?
 

Canon-Eye

Forumguru
De Diesel Partikel Filter is precies dat: een filter, is dus niet "uit" te zetten.
Dan loopt het inderdaad vol, dus het regeneratieproces kun je ook niet uitzetten.
Waarom zou je dat überhaupt willen uitzetten?
Ik reed eerder bijna 4 jaar/134000km in een O2C 1.9TDI en nu alweer richting 7 jaar en 153000km met de huidige auto voorzien van roetfilters, beide zonder daarmee ooit enig probleem te hebben gehad. Ook nooit last gehad met regenereren trouwens, bij de Fabia tot nu toe zelfs nooit iets van gemerkt: 't werkt blijkbaar gewoon zoals het moet.
Dus daar gaan we niet aan klooien... :pardon:
 

laagvlieger

Forumguru
Bijna alle chiptuners bieden dat aan, het het dieselpartikelfilter softwarematig 'onherkenbaar' maken. Maar als je het filter niet fysiek laat verwijderen, heb je na een paar duizend kilometers dus geheid problemen.
Ik vroeg het mij af, vandaar.
 

laagvlieger

Forumguru
Waarom zou je dat überhaupt willen uitzetten?
Ik reed eerder bijna 4 jaar/134000km in een O2C 1.9TDI en nu alweer richting 7 jaar en 153000km met de huidige auto voorzien van roetfilters, beide zonder daarmee ooit enig probleem te hebben gehad. Ook nooit last gehad met regenereren trouwens, bij de Fabia tot nu toe zelfs nooit iets van gemerkt: 't werkt blijkbaar gewoon zoals het moet.
Dus daar gaan we niet aan klooien... :pardon:

Ik merk er doorgaans ook niets van. Alleen als ik een periode kortere stukjes rij, dan merk ik bij het stilstaan een brandlucht en duidelijk hoger verbruik op de boordcomputer.
 

oco1979

Forumguru
Die ontsjoemelen zal niet gebeuren bij mij,zelf na 3 brieven.
Al veel te veel negatiefs van vernomen en zelf gezien en meegemaakt dat deze zogezegde "oplossing" geen deftige oplossing is.

bij het chippen van men wagen heb ik de egr laten dicht zetten.
Die sta bij het rijden 100 procent dicht (1.6tdi).
Ken deze gecontroleerd met de parameters en klopt ook.
Nu is de werking van de dpf niet veranderd.
Egrwerking zal of ga open als dpf regeneratie begint.
Al de nodige parameters bekeken van gram roet aanwezig en wanneer regeneratie is plaats gevonden enz.....
Bekijk dat regelmatig en ook eventuele foutcodes aanwezig zijn.

EGR is iets waar véél problemen mee is,gelijk welk merk van wagen, hebben er allemaal wel eens problemen mee.

Maar met te ontsjoemelen hebben ze de werking van egr vermeerderd met alle gevolgen van dien. :mad:

Komt het nu door deze software dat egr defect ga, ja en nee.

Zouden ze dat bij nieuwe wagens hebben gedaan met 0 km zou dat eerder beter zijn geweest.

Maar de wagens waar het zou moeten toegepast worden hebben al wat km's opzitten.

Kon gerust zijn dat bij de mensen die software update hebben gedaan deze problemen toch gingen gebeuren.
 

Tman0961

Forumguru
Pon neemt dingen serieus?
Welnee!
Pon rolt software uit die frauduleus is (PON wist hiervan)

Ik reageerde op een vraag uit een eerder bericht en citeerde Pon in dit geval.
Ikzelf vind de praktijken rondom het hele sjoemel verhaal hoogst dubieus en de service er rondom, gezien alle verhalen, bagger!

Echter Korterink ging er erg netjes mee
om en ik vind dat dat ook gezegd mag worden.
 

Tman0961

Forumguru
Update IV

Gisteren de auto bij Korterink opgehaald, hij was tussen de middag klaar. Naast het vervangen van de EGR hebben ze ongevraagd en zonder in rekening te brengen een lampje vervangen die de vorige dag was stuk gegaan. Kleinigheidje natuurlijk, maar toch fijn dat ze het doen en ook iets waaruit blijkt dat ze goede service leveren.

Wat heerlijk om vanochtend na een paar maanden weer eindelijk zonder foutcode “lampjes” te rijden:yeehaa:

As we speak zit ik in de wachtruimte bij VVT. Alle software van mijn auto zojuist uitgelezen en men schrijft specifiek op op basis hiervan voor mijn auto een programma. Ben benieuwd.

Keep you posted. :cheers:
 

oco1979

Forumguru
Update IV

Gisteren de auto bij Korterink opgehaald, hij was tussen de middag klaar. Naast het vervangen van de EGR hebben ze ongevraagd en zonder in rekening te brengen een lampje vervangen die de vorige dag was stuk gegaan. Kleinigheidje natuurlijk, maar toch fijn dat ze het doen en ook iets waaruit blijkt dat ze goede service leveren.

Wat heerlijk om vanochtend na een paar maanden weer eindelijk zonder foutcode “lampjes” te rijden:yeehaa:

As we speak zit ik in de wachtruimte bij VVT. Alle software van mijn auto zojuist uitgelezen en men schrijft specifiek op op basis hiervan voor mijn auto een programma. Ben benieuwd.

Keep you posted. :cheers:

Zal laat maar iets weten.

:thumbsup:.

Eerste gechipte wagen dat je hebt ?
Zal verschieten.
 

Tman0961

Forumguru
Update V

Na het chippen blijkt de auto een stuk fijner te rijden. Wat meer vermogen en koppel maakt een groot verschil. :)

Echter is het verbruik nog meer toegenomen.... :banghead:
Zojuist even overlegd met VVT en we gaan even proberen zonder tuning en met een weggeschreven klep kijken hoe het gaat. Mocht het geen verschil maken in gebruik dan zetten ze de tuning weer terug en ga ik het hiermee doen. :arghh:
 

Canon-Eye

Forumguru
Echter is het verbruik nog meer toegenomen...
Voor een béétje betrouwbaar beeld van het verbruik moet je toch wel een paar tanks leegrijden volgens je gebruikelijke rijpatroon en dan alle daarmee gereden kms afzetten tegen de totale liters. Daar gaar wel iets meer tijd inzitten dan een halve week...
 

oco1979

Forumguru
Update V

Na het chippen blijkt de auto een stuk fijner te rijden. Wat meer vermogen en koppel maakt een groot verschil. :)

Echter is het verbruik nog meer toegenomen.... :banghead:
Zojuist even overlegd met VVT en we gaan even proberen zonder tuning en met een weggeschreven klep kijken hoe het gaat. Mocht het geen verschil maken in gebruik dan zetten ze de tuning weer terug en ga ik het hiermee doen. :arghh:

Als je het gechipte vermogen aanspreekt,hoe in toeren ga ,zal die méér verbruiken,kan ook niet anders.

Verwacht nu niet direct liters minder doordat je egr dicht sta ;).
 

laagvlieger

Forumguru
Update V

Na het chippen blijkt de auto een stuk fijner te rijden. Wat meer vermogen en koppel maakt een groot verschil. :)

Echter is het verbruik nog meer toegenomen.... :banghead:
Zojuist even overlegd met VVT en we gaan even proberen zonder tuning en met een weggeschreven klep kijken hoe het gaat. Mocht het geen verschil maken in gebruik dan zetten ze de tuning weer terug en ga ik het hiermee doen. :arghh:

Heb je ook curve?
 

Tman0961

Forumguru
Voor een béétje betrouwbaar beeld van het verbruik moet je toch wel een paar tanks leegrijden volgens je gebruikelijke rijpatroon en dan alle daarmee gereden kms afzetten tegen de totale liters. Daar gaar wel iets meer tijd inzitten dan een halve week...
Klopt, je hebt helemaal gelijk. Ik heb drie tanks bijna leeg gereden. Het beeld wat ik van de boordcomputer kreeg direct na he tunen is dat bij cruisesnelheid 120km/h het verbruik was toegenomen. Dit werd aan de pomp bevestigd.
 

Tman0961

Forumguru
Als je het gechipte vermogen aanspreekt,hoe in toeren ga ,zal die méér verbruiken,kan ook niet anders.

Verwacht nu niet direct liters minder doordat je egr dicht sta ;).
Het idee was juist dat op cruisesnelheid 120km/h het verbruik zou afnemen. Standpunt van VVT. Echter dit blijkt helaas niet zo te zijn en was voor mij de voornaamste reden om hem te tunen.
 
Bovenaan Onderaan