Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Na de eerste 350 kilometers is mijn gemiddelde verbruik volgens de boardcomputer 4,3l/100km.
Woon/werk route ( 45 km enkele reis ) al een keer met een gemiddeld verbruik van 3,8l/100 km gereden ( deze rit is 80% snelweg en 20% van alles en nog wat wegen )
Tank is bijna nog 3/4 vol:smiley29:

joergarms

Senior Member
Ik heb voor mijn werk ongeveer een jaar geleden een fuel-economy cursus gehad. Welliswaar met een vrachtwagen van 40 ton, maar wilde dit wel even vermelden.
Wat daar gezegd werd; zo snel mogelijk naar de cruisesnelheid toe. Beter korte pijn, dan lange smart.
Dus simpelweg gezegd, trek gewoon lekker vlot op totdat je op de gewenste snelheid zit. Ik heb toen 2 ritten gemaakt met de cursuswagen, 1 met mijn rijstijl, en de tweede met hun rijstijl, mijn verbruik ging toen van 1 op 3,25 naar 1 op 3,45. Lijkt weinig, maar op jaarbasis heb je het dan wel over een paar 1000 km extra.

corsaar

Senior Member
Ik lees veel tegengestelde berichten over het nieuwe rijden.
Wat juist is weet je op een gegeven moment niet meer.
Dan toch maar de ervaringsdeskundigen volgen, snel doortrekken
naar de gewenste snelheid ?

Ik heb het een paar posts geleden al gemeld maar juist niet hard optrekken.

http://www.cartuning-guide.com/zuinig-rijden.html

Zuinig rijden - Optrekken.
Trek langzaam op, niets kost zoveel brandstof als hard optrekken! Het levert je een besparing van 15% op. Met het snel optrekken heb je een marginale tijdwinst en vaak zie je die bestuurder weer voor je staan bij het volgende verkeerslicht.

Deze gast haalt met zijn 1.4 TDI Seat Ibiza 1 op 41.5 over zeer lange trips :)
http://www.green-car-guide.com/arti...ets-fuel-economy-record-of-974-mpg/Page1.html

quorumz

Actief lid
Zuinig rijden - Snelheid minderen.
Bij het minderen van snelheid kun je het beste uitrijden in de versnelling waarin het staat. Dus niet de koppeling intrappen en terugschakelen. Je remt dan op de motor af.

vind deze anders discutabel

darkprojectx

Forumguru
check deze site eens;

http://www.mijnbluemotion.nl/

het is weleens waar een golf 4 Bluemotion met 1.9 TDI maar die kerel doet het zeker niet slecht!
Erg leuk om eens over de site te surfen om te zien wat hij er allemaal aan doet om aan een zo'n laag mogelijk verbruik komt!
Hij wint er zelfs prijzen mee!

NielsW

Lid
Nu hebben er een groot aantal meer ervaring met hun auto.
Ik ben toch wel nieuwsgierig naar nieuwe verbruikscijfers.

Ted

Forumguru
Helaas blijven de spectaculaire cijfers uit! Mijn SDI haalt de genoemde scores zonder problemen, wellicht moet ik ook maar vrijstelling van wegenbelasting gaan aanvragen?

Even wachten tot iedereen zo ongeveer 3000 km gereden heeft, dan zal er meer duidelijkheid komen denk ik... Ik moet zelf nog even wachten, onze GL wordt de 22e juli afgeleverd...

GO66

Lid
Ik heb inmiddels 1400 km gereden in de afgelopen anderhalve week. Eerste tank leeg met 1:19,18. Computer staat nu op 4,8l. per 100km. Ik merk wel dat een dagje alleen in de stad rijden meteen een fikse verhoging tot gevolg heeft! Deze auto rijdt vooral zuinig op de lange baan, 100 km/uur op de snelweg en er staat gewoon 3,5 l./100km.!

Volgende week zal ik wel weer moeten tanken, dan zal ik het laten weten.

Hetzer

Forumguru
Helaas blijven de spectaculaire cijfers uit! Mijn SDI haalt de genoemde scores zonder problemen

heb zelf ook een Fabia 1 Combi elgance SDI gehad, verbruik schommelde destijds ook rond de 1 op 19 , een zalige rustige motor.
Het grootste voordeel en tevens dus ook een manco van de 1.2 TDI is dat hij ten opzichte van de 1.9 SDI meer koppel en vermogen heeft en dat hij door de turbo op zich lekker pittig rijd, dus daar kan je op gaan rijden, en dan zal het verbruik omhoog gaan.
Mijn persoonlijk verbruik cijfers van de 1.2 TDI liggen nu op 4,0 liter op de 100. (gecombineerd)

keurige cijfers Hetzer..

daar zal iedereen volgens mij tevreden mee zijn.
Ik denk dat het voor echte dieselaars makkelijker zal zijn om goede waardes te halen omdat het toch heel anders rijden is dan benzine. Mijn huidege auto is echt mega traag maar als je je daarin berust rij je wel heel zuinig.

Ted

Forumguru
Actueel verbruik is 1 op 1 gekoppeld aan co2 uitstoot omdat het gaat om verbranding van koolwaterstoffen. Desalniettemin blijkt gelukkig al dat de 1.2 TDI rijders de 1 op 25 gaan halen en mij gelukkig voorbij gaan. Hopelijk is deze score wel met airco aan zoals die meting van mij ook is.

Weliswaar heb ik op mijn sdi een powerbox op gesleuteld echter deze geeft wel 10 Nm koppel winst echter geen brandstof voordeel.

Helaas is het vergelijken van brandstof verbruik vrij subjectief. Mijn ritten bestaan hoofdzakelijk uit een provinciale weg van 80 km/h met 3 stoflichten. Daarnaast nog wat korte ritjes en snelweg. Overigens rijd ik beslist niet zuinig (trek redelijk snel op en altijd de maximale snelheid) wel in een hoge versnelling.

RobV

Lid
Heb de eerste 500 KM er op zitten en ik rijd echt alleen maar in de stad en redelijk korte afstanden,verbruik op dit moment 8,2l/100km.Wel altijd vol de Climatronic open gehad ivm de hitte overigens. Ik moet er wel bij zeggen dat dit mijn eerste diesel is en ik echt moet wennen aan het rijden hiermee. Vaak zit ik al snel in zn 4 op 1300/1500 toeren en weet niet of dit nu echt ten goede komt aan het verbruik,maar ik ben dan ook erg gefocussed op de schakelindicator die mijn inziens wel ERG snel aangeeft op te schakelen,maar goed hopelijk word dit nog beter als de motor is ingelopen en ervaring met dieselrijden etc.

Gr
Rob

GO66

Lid
Weer getankt. Nu 1 op 21,48. Dat brengt het totaal verbuik tot nu toe op 1 op 20,07.

De motor gaat wat soepeler lopen en ik merk dat ik in 3 rustig met 1500 toeren in de stad rondtoer. Ik rijd dan tussen de 40 en 50 en dat is vrij normaal in ons stadje met kleine straatje en verkeersremmende maatregelen. Momenteel staat de computer op 6,5 l/100km. Vooral veel stad gereden en dat slurpt toch wel aardig veel! Dit weekend weer een paar langere ritten, dat zal wel helpen!

Bovenaan Onderaan