Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

De meeste reacties laten wel zien dat de eerste 1300-1500 kms nodig zijn om in te rijden met een iets hoger verbruik. Goed om te zien dat het daarna op het verwachte verbruik van rond 1:25 uit kan komen... Dat is wat we willen zien... :)
 

quorumz

Actief lid
de dealer zei zelfs dat je de eerste 3000 km niet echt op dat verbruik moest letten of je de 1:30 haalde
 
Mijn ervaring met diesels is dat je pas na 5000 km een beetje ingereden bent.
De motor word dan soepeler zuiniger en in gaat minder olie verbruiken.

Ik las trouwens dat je met een start-stop systeem de motor niet op de normale manier mag overstarten mbv een accu die waar bij je plus op plus zet en min op min, je moet de min direct aan de carosserie hangen en niet aan de accu.
Even goed om te onthouden.
 

quorumz

Actief lid
op die manier starten is bij veel autos zo trouwens, gewoon de handleiding lezen van je auto voordat je zoiets doet
 

stradje

Actief lid
Hetzer: die 1:25 haal je die MET of zonder gebruik van de airco?

Ik heb gisteren tijdens wat langere ritten eens zitten testen, o.a. met airco aan/uit. Vrij kort na het inschakelen van de airco zie je momentane verbruik toenemen met zo'n 0,4-0,5l/100km. Wat mij verder opvalt is dat dat momentane verbruik bij vlakke weg, neutrale wind en ca. 105km/u constant (cruise-control) op de teller op dit moment nog op zo'n 4-4,3l/100km ligt. Dat lijkt me nog veel te veel, maar dat ligt vast aan de motor die nog moet inlopen. Ik heb er nu zo'n 440km op staan en mijn "overall"-gebruik (geheugen 2) wordt nu aangegeven als 4,8l/100km.

Wat mij verder opvalt is dat je bij uitrollen echt maar heel langzaam je vaart kwijtraakt in de 5. Dus het lijkt er op dat met goed anticiperend rijden flinke winst te behalen
valt. Ik verwacht over een paar maanden de verbruikscijfers die hier gemeld worden zullen gaan verbeteren richting 1:25, zeker als de "airco-periode" voorbij is.
 

NielsW

Lid
Het zal me niet eens verbazen dat wanneer je een "neutrale" rijstijl aanhoudt, je geen tot weinig airco gebruikt, je de auto laat uitrollen en de moter goed is ingereden dat die 1 op 29 in de buurt gaat komen. Denk dat je gezien de resultaten nu al bij sommige de 1 op 27 moet kunnen halen.
 
We zijn net naar Duitsland gereden, 400km, 4 man met bagage, airco zachtjes, veel snelweg van 100-120km/u, 5,1 l/100km. Niet echt denderend nog. Het viel me ook op dat het verbruik omhoog ging toen ik de cruisecontrol gebruikte.
Ik las dat de eerste 5000km relatief veel olie verbruikt wordt. Wat moet ik me hierbij voorstellen? Heeft iemand al olie bij moeten vullen?
Als ik de airco aanheb, is er dan veel verschil of ik de ventilator op 1 of 5 streepjes zet? Het lijkt me dat dat de kleinste energieverbruiker is. Weet iemand hoe het energieverbruik van zo'n airco werkt, is het n kwestie van dat ie niks verbruikt als ie aanstaat en zodra ie aanstaat, hij sowieso veel verbruikt? Of scheelt het ook of je em op 18° of 22° zet (met 25° buitentemp)?
 

peperskoda

Forumguru
Een ingeschakelde airco wordt aangedreven door de motor dat levert dus extra weerstand op(bij automatische airco's kun je de pomp horen inschakelen, bij mijn Peugeot 307 ging dat werkelijk met een luide klik en daarna het geluid van de pomp) Hoe harder de airco moet werken hoe meer weerstand de motor ondervind hoe meer brandstof de motor dus zal verbruiken. Is het dus buiten erg warm en wil je het binnen lekker koud dan zal de airco dus harder moeten werken en de motor zal dan dus weer meer brandstof gaan gebruiken.
 
Beste,

Heb mijn fabia nu een week in bezit, en heb er met mijn eerste tank
750km mee gereden waarvan 75% snelweg. Weet dus niet hoe lang het duurt voordat de computer het brandstof verbruik heeft aangepast.:ahum:

Aangezien één van de speerpunten van de fabia Greenline het verbruik is ben ik reuze benieuwd naar het verbruik van de mensen die deze auto nu al hebben.
De beste manier is om er een topic voor te maken.

Trotse Greenline bezitters, ga uw gang....
 

stradje

Actief lid
(voor de slimmerikken onder ons misschien een overbodige post)

Het stoorde mij een beetje dat ik bij de verbruiken gedwongen werd om op zijn Duits/Belgisch te denken in termen van liter/100km. Ik ben nu eenmaal gewend om te denken in km/l. Toen ik gisteren het instructieboekje vanaf blz. 23 nog eens raadpleegde zag ik dat ik bij Setup de units voor speed/distance gewoon kon instellen op km/l. Dat kijkt een stuk prettiger. Bij momentaan verbruik wordt afgerond op hele km's, bij de geheugens 1 en (rit/reis) op 0,1 km. Dus de info is dan veel preciezer dan de informatie voor onze Duitse en Belgische vrienden. Ik ontdekte ook dat je items uit het info-menu kunt schrappen (zoals bijv. max. speed warning). Overigens stond dit bij het Maxidot-gedeelte dus ik weet niet of dit specifieke functionaliteit van de Maxidot is.

Alvast excuses aan mensen die vinden dat je op een forum geen informatie moet plaatsen die je ook in de documentatie kunt vinden. Maar omdat het bij mij ook 5 dagen duurde voor de munt viel dacht ik: "ik meld het ff".
 

Hetzer

Forumguru
@Stradje, verbruik over de langere stukken op de snelweg is met de airco, daarbuiten wil ik wel eens zonder airco, met de raampjes open rijden.
Ik kan niet 1,2,3 het verschil zien in verbruik met of zonder airco.
 

Ruud59

Nieuw lid
:smiley29:eerste tank, 1 op 22, met veel snelweg, binnenweg en airco. ik ben tot dusver tevreden, inmiddels 1200km binnnenkort een stevige vakantierit.
 

FredV

Banned
Stradje, Bedankt voor je toelichting! Helaas onder units (eenheden) geen uitleg wat er verandert. Een handleiding moet zeggen wat je er kunt instellen, blijkbaar moeten we zelf veel uitproberen, dus nogmaals bedankt voor je toelichting! Die info haal je dus totaal niet uit je handleiding.
Aanduiding l/100km is overigens internationale afspraak in ISO-verband, maar net als met de euro, rekenen we nog graag in de oude eenheden :)
 

van_der_P

Senior Member
Voor aflevering had ik dit al aan de dealer gevraagt, en bij de aflevering heeft hij uitgelegt hoe het werkt, heel simpel eigenlijk.
Wij houden ook nog vast aan km per liter. Praat ook nog steeds over pk's in plaats van kw
 

stradje

Actief lid
FredV zei:
Aanduiding l/100km is overigens internationale afspraak in ISO-verband
Er was ook nog keuze uit Mpg UK en Mpg US :shocked:

Kijk, dan ben je nog eens goed fout bezig: twee niet SI-eenheden (mile en gallon), waarvan er dan nog eens eentje (de mile) 2 betekenissen kan hebben!
 
oeps
facepalm.gif
 
Bovenaan Onderaan