Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

corsaar

Senior Member
Ik moet nu wel erg ver terug in dit draadje om iets te lezen over het verbruik.
Voorlopig liggen de meesten tussen de 1 :19 tot 1: 25
een enkeling is zuiniger.

cosworth46 @
Beetje hatelijk vind je niet ?
Zo bedoeld hij het niet !

ik bedoel het ook niet hatelijk zeker niet, ik ging er eigenlijk een beetje van uit dat de beloofde 1:29 met geen mogelijkheid haalbaar zou zijn, maar ik zie nu dus dat de kans groot is dat het verbruik wel degelijk gemiddeld rond de 1:25 of nog beter uit gaat komen.
80 op de snelweg rijden is natuurlijk niet van toepassing maar als het veel uitmaakt of je 120 of 100 aanhoud wil ik best wel 100 gaan rijden op stukken waar je 120 mag.

ik rij ook veel 80 km wegen en als de greenline daar 1:30 doet ben ik de laatste die je hoor klagen.

NielsW

Lid
Het mooie aan dit topic vindt ik toch dat je in het begin de 1 op 19;/20 tegenkwam en nu de mensen wat langer rijden de 1 op 25 en hoger al naar boven komen.
Ik dat als je zometeen de 20.000 kilometer bent gepasseerd dat je wel optimaler gaat rijden. Dit ook omdat je hier voorbeelden ziet van ocatvia's en race skoda's die al een laag verbruik hebben terwijl de auto daar niet om bekend staat en deze wel.

maw, komt wel :)

Roku

Lid
Na 3 dagen bijna 500 km op de teller.
Gemiddeld verbruik snelweg en stadsritten 4.8 liter/ 100 km.
Vind ik geen slecht begin.

stradje

Actief lid
Ik heb zojuist mijn eerste rit met een ritgemiddelde van 1:27,5 achter de rug. Het was een rit van 2x12km enkel, 80% 80km-weg, waar door vrachtwagens ook niet harder kon worden gereden. Mijn teller staat nu zo rond de 700km, dus ik ben nog volop aan het inrijden.

Maar dat ziet er dus veelbelovend uit. Wat mij gisteren ook enorm meeviel was het verbruik tijdens een rit naar de winkel (2x1,5km). Dat bleef op een keurige 1:20,5. Nu hoeft de motor bij dit weer natuurlijk wel veel minder op te warmen.

Potje

Actief lid
Zijn deze waarden nu allemaal op basis van de boordcomputer? Die willen er namelijk nog wel eens naastzitten; bij mijn huidige Volvo is dat zo'n liter per 100km (ten nadele vaak).

Een betrouwbaardere bron is www.spritmonitor.de En dan is betrouwbaar niet eens een goed woord: correct is beter.

Ik stel voor dat iedereen daar een account gaat bijhouden. Er staan namelijk maar weinig Greenlines 1.2 TDi op. Er staan wel een stuk of tien 1.4 TDi's en een aantal Bluemotions. Je kunt vervolgens ook het gemiddeld gebruik in je handtekening opnemen, welke altijd up to date is. In mijn handtekening op het Volvo forum staat het verbruik van mijn V70 en op het smart forum het verbruik van mijn de 4/4 van mijn vrouw.

stradje

Actief lid
potje: dat zijn inderdaad boordcomputer waarden. Maar wel de beste boordcomputer waarden die ik tot nu toe heb gehad. Tegen de tijd dat ik "echte" metingen heb (kilometers gereden / liters getankt), ga ik die uiteraard ook bijhouden in de bijzonder fraaie iPhone-APP Road Trip en wie weet daarnaast ook nog wel op www.spritmonitor.de. Maar als dat verdomde ding zo weinig blijft verbruiken, dan schiet het natuurlijk niet op met de "echte" waarnemingen ;) !!

Nu ik de weergave op km/l heb ingesteld, rijd ik meestal met het momentane verbruik in beeld (en zo af en te spieken bij gemiddeld verbruik geheugen 1). Doordat km/l zo fijnmazig is kun je heel goed het effect van je rijgedrag zien. Wat bijvoorbeeld heel goed te merken is is het effect van ander gedrag bij het benaderen van rotondes en stoplichten. Als je daar ruim van te voren het gas eraf neemt hoef je nog maar heel weinig bij te remmen tegen de tijd dat je de bocht moet nemen. En je tijdverlies is vrijwel niets.

Alleen wanneer je achteropkomend verkeer hebt is het misschien verstandig om mee te blijven doen aan de ongeschreven regel van "gas erop tot het einde en dan vol in de ankers".

inir

Lid
Stradje: als ik het goed begrijp (ik heb mijn GL nog niet) staat de weergave van de boordcomputer standaard op gemiddeld gebruik?
Hoe gemiddeld is dat dan? Is dat steeds tussen ingebruikname (0 km) en huidige stand, of is dat iets wat je zelf kunt instellen ?

FredV

Banned
Even terzijde, mn huidige auto Scenic2, 1.6 (wordt ingeruild) verbruikt nooit minder dan 6,5/100km. de auto van mevr fredV (Panda 1.2 Cool edizione, verbruikt 4,9l/100km gemiddeld! En dat is met 2 personen, airco vol aan en doorsnee gebruik, grote weg (120 km) en landelijke wegen 80 km, en ook korte boodschappenritjes.
die gebruiken we nu dus veel. In 6 maanden nu al 9200 km op de teller. En ben dus erg benieuwd naar de Fabia Greenline.

RickSchulenburg

Nieuw lid
Vandaag voor de tweede keer getankt, gemiddels verbruikt tot nu toe:
4.6l/100 km. Niet onaardig omdat ik 60 % snelweg rij en 40% 80 kilometerweg. En kleine stukjes in de stad.

Ben erg blij met mijn rijdend spaarvarken :xyxthumbs:

stradje

Actief lid
Inir: je kunt het verbruik bekijken als momentaan verbruik (iedere 0,5 seconden ververst), als ritgemiddelde (geheugen 1) en als reisgemiddelde (geheugen 2). Een nieuwe rit begint automatisch na meer dan 2 uur stilstaan. Het reisgemiddelde is voorlopig nog je totaal vanaf ingebruikname. Je kunt het het beste even in de handleiding nakijken, dan wordt het nog duidelijker.

Wat wel handig is is dat momentaan verbruik en rit- c.q. reisgemiddelde "naast elkaar" zitten, dus daar kun je gemakkelijk even tussen wisselen om te zien wat dat laatste stukje zuinig rijden nu bijdroeg aan je ritgemiddelde.

Brains

Nieuw lid
Hallo
Mijn eerste tankbeurt net gehad. Verbruik gemiddeld 4,8l/100km.
60% woon/werk dat is 110km visa versa grotendeels snelweg km.
15% stadsverkeer
25% als vanouds (in)rijden voor de fun. Niet op verbruik gelet dus ook niet zuinig aan gedaan.
Ik neem aan dat m'n GL, na minimaal zo'n 5000km gereden te hebben, zeker rondom de 4l/100km verbruik zal kunnen halen.

vandaag bewust een zuining ritje gemaakt 90% snelweg de rest binnenweg en stad op de snelweg rond de 90km per uur de rest de normaal geldende snelheid resultaat 373km 14.19 liter 2x tot de rand toe
af gevuldt is 1 op 26.2 boord computergaf aan 3.5liter per 100 km is1 op 28.5 km stand 2500 geen airco bij normaal gebruik veel korte stukjes en 80km weg rond de een op 20 ben nog steed zeer tevreden groetjes gerrit

stradje

Actief lid
Zojuist weer een rit die bewees dat het nog zuiniger kon: inmiddels 1:28,2 op de boordcomputer. 80% snelweg met 95 km/u en 20% stad met stop/go bij alle stoplichten. Bij 845km op de teller ging net voor aankomst het reservelampje branden. Heeft iemand al ervaring of de actieradius rekening houdt met nog wat extra liters reserve?

Ik krijg trouwens ook de indruk dat ik op de snelweg zuiniger rijd wanneer ik zelf gas geef dan wanneer ik hem op cruise control zet. Maar de grootste winst zit hem wel in het anticiperend rijden. Het grappige is dat je vaak extra winst hebt omdat het stoplicht weer op groen springt (c.q. de rotonde weer vrij is) net op het moment dat je uitrollend daar aankomt. Daardoor hoef dan dus niet vanuit stilstand op te trekken en maak je ook in tijd vaak de "verloren tijd" door het uitrollen (secondenwerk) weer goed.

Bovenaan Onderaan