Wat verbruikt jouw Fabia 1.2 Greenline

Ja dat lijkt mij ook niet echt overbodig.
Krijg ook het idee dat erg vaak met een veel te laag toerental rijd dat is niet goed voor je verbruik je motor en je rijgenot
 

stradje

Actief lid
Ik moet ook nog erg wennen aan de andere karakteristiek van de motor. De schakelindicator zet je soms inderdaad wel heel ver terug in de toeren. Maar het valt op dat wanneer je iets pittiger optrekt hij meer "volgens je gevoel" de opschakelmomenten geeft, en dan kom je in de nieuwe versnelling op toerentallen van 1600-1700.

Het is voor mij inmiddels wel duidelijk dat deze motor in testen veel kritiek zal krijgen door die andere "stijl". Ook het verbruik zal bij een rally-rijstijl belabberd zijn. Maar ik ben er van overtuigd dat hij prima soepel, krachtig genoeg en zuinig rijdt als je er eenmaal gewend aan bent. En het stop/go-systeem vind ik ronduit briljant. Dat moet toch echt wezenlijk schelen bij stadsritten met veel stoplichten.

Zeker door de fantastische audioinstallatie en de betrekkelijke rust in het interieur vind ik hem al heel fijn rijden en dat zal alleen maar beter worden. En door dat "nieuwe rijden" ga je je volgens mij ook veel relaxter gedragen in het verkeer.

Ik heb er overigens op dit moment nog niet genoeg kilometers op staan voor zinvolle verbruiksgegevens.
 

stradje

Actief lid
Voor degenen die deze tip nog niet hebben gelezen (ik zag hem in een review op Autoweek.nl): rechts in de vulopening zit een palletje dat je naar binnen kunt drukken. Degene die dat meldde zei dat je in dat geval maar liefst 11 liter meer kunt tanken. Je moet dan wel gelijk een flink stuk gaan rijden want je hebt dan geen juiste ontluchting meer. Uiteraard worden je gebruiksstatistieken ook om zeep geholpen (er vanuit gaande dat je dit niet elke keer gaat doen).

Maar voor een lange vakantierit zou het eenmalig natuurlijk best handig kunnen zijn: op 1 tank naar Rome.
 
Ik zou dit zelf niet doen, die ruimte zit er niet voor iets in.. als het om ontluchting gaat maakt het ook niets uit of je nou één lange rit maakt of meerdere kleine ritjes.

Daarnaast kan je misschien zelfs beter steeds je tank voor de helft volgooien, dit resulteerd in minder kilos (overbodig) gewicht en je actieradius is voor nederland nog ruim voldoende 600+ km.

Als je naar Rome wilt rijden kan je veel beter plannen voor op een tankbeurt in het "midden", bijvoorbeeld oostenrijk (je moet toch af en toe je benen strekken) kost daar maar 1,12 euro per liter namelijk. (italie = 1.31)
 

Potje

Actief lid
Voor degenen die deze tip nog niet hebben gelezen (ik zag hem in een review op Autoweek.nl): rechts in de vulopening zit een palletje dat je naar binnen kunt drukken. Degene die dat meldde zei dat je in dat geval maar liefst 11 liter meer kunt tanken. Je moet dan wel gelijk een flink stuk gaan rijden want je hebt dan geen juiste ontluchting meer.

Deed ik ook altijd met mij OII en volgens mij met m'n Fabia. Scheelt inderdaad een slok op een borrel!
 

Ener

Nieuw lid
Met bijna 1600 km op de teller, net weer even getankt. 1 op 22,2. Snelweg en 80 km wegen. Begint er op te lijken. Nog 2.8 km erbij en ik ben tevreden.
 

Ronnie

Forumguru
Voor degenen die deze tip nog niet hebben gelezen (ik zag hem in een review op Autoweek.nl): rechts in de vulopening zit een palletje dat je naar binnen kunt drukken. Degene die dat meldde zei dat je in dat geval maar liefst 11 liter meer kunt tanken. Je moet dan wel gelijk een flink stuk gaan rijden want je hebt dan geen juiste ontluchting meer.
Maar voor een lange vakantierit zou het eenmalig natuurlijk best handig kunnen zijn: op 1 tank naar Rome.
Pas hier mee op; de 11 ltr extra ruimte is voor de expansie van de brandstof; met name bij diesels wordt de brandstof via de motor rondgepompt en warmt door de motor ook enorm op! De temperatuur kan bij langere ritten oplopen naar zo'n 80 gr, en dan gaat het zootje aardig uitzetten!
 

corsaar

Senior Member
Dat is de "uitdaging" mijn vader tankte voor 10 gulden.
Diverse keren lopen duwen, hij achter het stuur.
Ik ging liever op de fiets, dan bij hem in de auto !
 

Potje

Actief lid
Dat is de "uitdaging" mijn vader tankte voor 10 gulden.
Diverse keren lopen duwen, hij achter het stuur.
Ik ging liever op de fiets, dan bij hem in de auto !

Geweldige tekst! Kan zo een tweet van Nico Dijkshoorn zijn over "Klaas"!

Klaas tankte altijd voor 10 gulden. Diverse keren lopen duwen, hij achter het stuur. Ik ging liever op de fiets, dan bij hem in de auto!

Compleet off topic (sorry!) maar echt een geweldige tekst corsaar!
http://twitter.com/dijkshoorn
 
Gisteren mijn GL opgehaald.
Ik sluit mij helemaal aan bij het verhaal van Stradje, het is behoorlijk wennen aan de 1.2 TDI. Ik kom uit een Diahatsu Cuore 1.0.
Ik vind het "eng" om gedurende het inrijden de schakelindicator te volgen, bv. 75 km/h in z'n 5 en dan 1500 rpm. Het zou moeten kunnen maar het voelt even niet goed.
Mijn ervaring is ook als je nu iets meer toeren maakt de schakelindicator zicht lijkt aan te passen. Mijn verbruik is nu 4.2 l /100km (250km op de teller) je moet wel echt op je tellen passen. Later meer.
 

ronald24e

Actief lid
Ik zit op 4,5 liter / 100 km en heb nu 1550km gereden.
Kan allemaal nog wel zuiniger maar ik hou ook nog steeds van een beetje doorrijden:winkie:
 

van_der_P

Senior Member
Wij zitten op 1 op 21 of 4.7 L op de 100. De teller staat op 320 km. veel korte stukjes, met de airco aan.
 
Bovenaan Onderaan