Wat verbruikt jouw Octavia?

Over de eerste 680 km 1:15.1 ofwel 6.6 l/100 km, in NL.

Betreft een nieuwe (hehe) Octavia Combi 1.2TSI 6bak.

Is het niet handiger als iedere ff zegt welke type motor & auto, evt nog meer gegevens (stad/snelweg, caravan, vol beladen/leeg, met/zonder airco)?
 

Octavia32

Forumguru
Ik heb de airco altijd aan en gewoon op auto en dus niet op eco.Verder heeft mijn auto in de vakantie met een grote vouwwagen en een dakkoffer op het dak 1 op 15 gereden.Zonder vouwwagen en dakkoffer reed ik in frankrijk 1 op 18 (zeer veel bergen en dalen tot wel 12%).
 

Avento

Lid
Ben al jaren zeer verbaasd over al die geraliseerde cijfers. Ik rijd met mijn 2.0TDI, niet gechipt, vrij veel korte stukken, maar ook als er wat meer snelweg tussen zit kom ik niet verder dan 1 op 15.
Rijd ik in één dag met alleen maar autobahn naar Zuid-Duitsland met snelheden van tussen de 140 en 160 km/uur dan haal ik met moeite 1 op 17 (dit alles op basis van getankte liters versus afgelegde kilometers).

Overigens: niet gechipt, maar ik kom met 1300 kg caravan ook makkelijk in de derde versnelling een 10%-helling op.
 

Octavia32

Forumguru
Zou je hem toch moeten chippen, namelijk als je meer vermogen hebt kun je in een lager toeren gebied schakelen.En dus zuiniger rijden, echter als je het vermogen optimaal gebruikt dus lekker doortrekken enzo dan is het verbruik natuurlijk minder.Ik ben gemiddeld na de tuning 1 liter per 100km op vooruit gegaan dus van bijv 1 op 15 naar 1 op 16 op korte stukjes.
 

French

Lid
@Avento; het verschil in verbruik komt denk ik doordat er verschillende methoden worden gehanteerd bij de berekening van het verbruik. Een deel zal afgaan op het verbruik op de boordcomputer en een deel zal de berekening handmatig doen door de getankte liters af te zetten tegen de gereden km's.
 

flip

Lid
@French: Van Finland herinner ik me vooral die lange tweevakswegen zonder één kruispunt. Aan een constante snelheid kan je daar idd héél lage verbruikscijfers scoren. Stadsverkeer en vroemvroem doen je mpg snel stijgen. Een heel gevoelige rechtervoet (hou je reële verbruik eens in de gaten als je ook maar een ietsiepietsie met de voet beweegt) doet ook wonderen, wat laten uitbollen voor de lichten, enz. Zonder daarom een gevaar op de weg te zijn kan je daar al heel wat besparen.
 

flip

Lid
Inderdaad! Maar dit verklaart misschien waarom sommigen met relatief krachtige motoren soms toch een laag verbruik realiseren. En daar pakken ze dan graag mee uit... Anderen, die met eenzelfde motor onderweg zijn, halen die cijfers nooit, omdat ze voortdurend op het gas en de rem zitten, zonder daarom gemiddeld sneller te rijden.
 

French

Lid
Inderdaad, in Finland was het gemiddeld de hele dag met 90 per uur op de cruise control in de 6e versnelling. Dat is dus ook niet echt representatief. Is ook voor het eerst dat ik dat gemiddelde zag. Maar met woon - werk, en dat is dus wel remmen en optrekken en snelheidswissels rij ik toch rond de 1 op 18 a 19 en dat haal ik vrijwel iedere dag. Ik rij rustig en schakel snel over naar een hogere versnelling. Van mijn huis naar mijn werk is het vrijwel alleen snelweg dus dat scheelt een hoop en geeft je leuke verbruikscijfers. Daarom zul je ook nooit een betrouwbaar beeld krijgen van een bepaald type auto echt verbruikt. Er zijn zoveel andere factoren van belang die je verbruik negatief of positief kunnen beinvloeden.
 

flip

Lid
Drie jaar geleden, februari in Finland. Kouderecord -25°C. We reden op nagelbanden. We haalden een gemiddeld verbruik over ruim 1000 km van 6.5l/100km (1 op 15.38). De airco altijd voluit en telkens 5 volwassenen mee. De andere huurauto, een Vectra, had beduidend meer dorst en reed minder aangenaam (vond de hele groep van 10 man unaniem). Daar was het voor mij toen heel duidelijk: mijn volgende wordt een O2 (deze was de 1.6 mpi).
 
Tweede tank 1:15.8, ofwel 39 over 616 km, ofwel 6:33 l/100 km. Km stand 1300 km.

BC geeft 6.4 l/100 km aan.

Gebruikt voor woon-werk, airco, verlichting, electr verwarming uit. Woon-werk is binnenwegen tot 80-90 km/u + snelweg ca. 120-130 km/u.

Ik ben hier buitengewoon over te spreken! Super laag verbruik.

Daarbij ben ik hem nu wat meer aan het belasten volgens instructieboekje en dat ding gaat als een speer.
 
1.2tsi combi 6H: ~6.6 l/100 km over laatste tank (incl autobahn)

Daarvoor ca. 6.2-6.3 l/100 km. Tevreden...
 

canth

Actief lid
Drie jaar geleden, februari in Finland. Kouderecord -25°C. We reden op nagelbanden. We haalden een gemiddeld verbruik over ruim 1000 km van 6.5l/100km (1 op 15.38). De airco altijd voluit en telkens 5 volwassenen mee. De andere huurauto, een Vectra, had beduidend meer dorst en reed minder aangenaam (vond de hele groep van 10 man unaniem). Daar was het voor mij toen heel duidelijk: mijn volgende wordt een O2 (deze was de 1.6 mpi).

Je weet dat een airco niets doet als de temperatuur beneden de 4 graden celcius is? Verder natuurlijk wel een goed verbruik. Heb net voor de eerste keer getankt met mijn 1.8 tsi/dsg. Al na 560km, ging 50 liter in. Een mooie 1 op 11 dus (ouch). Dit bijna alleen snelweg km.
 

sitechris

Donateur
ik cruise met mijn 1.4 tsi tussen de 1 op 13,5 (als ik stevig doorrijd) en 1 op 15 (normaal tempo). Ik rijd wel 99% snelwegkilometers. Toch blijf ik het netjes vinden van een benzinemotor dat deze zo spaarzaam omgaat met brandstof! Echt een kunstwerkje die 1.4 tsi.
 

Spaced

Senior Member
@ canth: De airco doet niks qua koelen, wel blijft 'ie de lucht ontvochtigen. Dat is ook de resen dat je in moderne auto's supersnel van die beslagen ruiten af bent.

Zelf rij ik rond de 5,7l/100 kilometer; bijna allemaal snelweg met stevig doorrijden (veelal 160 tot 170). Als ik niet op de snelweg rijd, rijd ik altijd bijzonder rustig.
 

canth

Actief lid
@ canth: De airco doet niks qua koelen, wel blijft 'ie de lucht ontvochtigen. Dat is ook de resen dat je in moderne auto's supersnel van die beslagen ruiten af bent.

Zelf rij ik rond de 5,7l/100 kilometer; bijna allemaal snelweg met stevig doorrijden (veelal 160 tot 170). Als ik niet op de snelweg rijd, rijd ik altijd bijzonder rustig.

Als een airco niet koelt, dan wordt de lucht ook niet ontvochtigd. Dat is namelijk het hele principe van de airco.
Zit nu 400 km in mijn tweede tank, en de meter is net onder de helft. Maakt het gebruik van fuelsave dan zoveel uit? Of heeft dat toch nog maken met het inrijden?

@flip: dat klinkt een stuk logischer. Er zitten toch verschillen tussen Vlaams en Nederlands die niet zo makkelijk op te pikken zijn :)
 
Bovenaan Onderaan