Wat verbruikt jouw Octavia?

bobby45

Actief lid
rweersch schreef.

t Is een pittig motortje, dat een relatief grote O2 toch akelig snel van z'n plek krijgt. Maar het wat "luie" schakelen wat ik in de Focus 1.6 deed, kan ik hier niet meer. Hij moet wat vaker een tandje terug, en langer doortrekken in een lage versnellen. Maar dan gaat-ie ook als de brandweer

Had je de 1.4 tsi moeten nemen deze heeft toch dat net ff meer.

Ik ben ook geen lease rijder :ot:
 

Octavarium

Actief lid
Een software-update? Bedoel je chiptuning, of iets anders?

Nee, geen tuning, maar een update van de huidige standaard kenvelden. Blijkbaar wordt de 1.8TSI in dit land zo geknepen bij lage toeren dat hij stationair af en toe de bibberitis krijgt en af en toe inhoudt tussen de 2000 en 3000 toeren. Ik heb me laten wijs maken dat deze update, die ik heb aangevraagd voor mijn aankomende 30000km beurt, een eind maakt aan het inhouden, oa. door hem iets meer boost te geven bij lage toeren. De bibberitis schijnt nog steeds af en toe voor te komen, vooral bij stationair, maar ik heb daar uberhaupt niet echt last van; de auto maakt heel af en toe een plofje als hij warm is en stationair draait, maar dat is hem vergeven door zijn verdere ongeevenaarde rijkarakteristieken... Want geloof me: Ik wil nooit meer anders dan een TSI :)

Dus zal jullie i.i.g. op de hoogte houden als ze deze update daadwerkelijk willen doorvoeren en of het verbetert tov. het 'snelgas', het 1 of 0-principe wat mijn auto nu hanteert rond de 2000 toeren. De dealer deed er namelijk beetje vaag over... Misschien vond hij me een zeikert :$

Zie bijv. ook het http://passat.be/viewtopic.php?f=109&t=34292 draadje op het belgische passat forum bij de nederlandse leden wleteverstaan, want in Belgie is 'ie waarschijnlijk weer net even anders qua software :-)

Ik ben overigens nog steeds van plan om mijn 1.8TSI te laten tunen net als jij, maar wacht ff tot ik de auto kan overnemen, dan gaat de beer echt los :xyxthumbs:
 

rweersch

Actief lid
Hij presteert niet beter, dat zeg ik niet: hij trekt beter in de lage toeren. Heuveltjes die ik met de Focus in de 3e kon nemen op lage snelheid (30 km/h), moeten in de Octavia veelal in de 2e. Gemakkelijk schakellui rijden dus.
 

bobby45

Actief lid
2040 km

44 liter ron 95 720 km dus 1 op 16.3:489:

rij rustig maar ga zo nu en dan op het gas:945: i.v.m in raggen:xyxthumbs:
 

Octavarium

Actief lid
Niet helemaal OT, maar zoals beloofd een update over de softwareupdate van mijn O2 1.8TSI :laugh:

Ik had op een aantal VW en Audi forums gelezen dat er update voor de 1.8TSI motoren was uitgebracht die ervoor zorgt dat de motor wat soepeler reageert op het gaspedaal (ipv. het alles of niets/snelgas principe wat hij standaard heeft) en geen hikmoment meer heeft bij de 2250 toeren.

Ik heb deze update bij de afgelopen 30.000km beurt laten uitvoeren en het motorkarakter is absoluut verbeterd! Het is nu een stuk makkelijker om soepel/vloeiend weg te rijden ipv. het moeten kiezen tussen zowat blijven stilstaan of zowat door de achterruit gelanceerd te worden wat hij eerst deed. Ik liet hem de eerste paar keer afslaan omdat weinig pedaaldruk op het gas nu ook echt weinig gas betekent. Bij 'halfgas' lijkt hij ook echt de helft van zijn trekkracht te geven. Deed ik dit voorheen, dan kon hij niet kiezen en kreeg de bibberitis, vooral rond het 2250 toerengebied, net alsof de computer niet kon kiezen wat hij wilde 0 (geen gas) of 1 (=volgas) zeg maar. Geef ik volgas dan trekt hij nog steeds als een stier. De auto is absoluut makkelijker te bedienen op deze manier. Wat mij betreft een absolute aanrader dus!

Bovendien heb ik er als 'bonus' een schakelindicator bijgekregen, zoals je die ook op de greenline uitvoering hebt :winkie:

...als hij over een half jaartje gechipt wordt, dan zal het wel weer helemaal anders worden :)
 

yal

Lid
Exact. Toeren maken is uiteraard de oplossing. VW schermt met "175 Nm vanaf 1700 rpm" of zo, maar dat is puur op de motor. Hang er een versnellingsbak en 1200 kg auto aan, en het wordt een ander verhaal.

Verder ben ik zeer tevreden over de 1.2 TSI. 't Is een pittig motortje, dat een relatief grote O2 toch akelig snel van z'n plek krijgt. Maar het wat "luie" schakelen wat ik in de Focus 1.6 deed, kan ik hier niet meer. Hij moet wat vaker een tandje terug, en langer doortrekken in een lage versnellen. Maar dan gaat-ie ook als de brandweer ;) Ik mis wel het sportonderstel, de directe besturing en de idioot strakke wegligging van de Focus; daar moet de O2 zijn meerdere in erkennen.

Voordat ik een 1,8tsi kocht heb ik proefgereden in een 1,4tsi, deze vond ik te traag en daarom is er een 1,8tsi gekomen.
De 1,8tsi wil best voorruit, maar "akelig snel" wil ik de 1,8tsi niet noemen laat staan de 1,2tsi...
Voor de octavia hadden we focus c-max, 1,6 16v idd. super traag.

Heb nooit in de 1,2tsi gereden, meer koppel zal deze motor vast hebben dan de turboloze 1,6 ford motor.
In de bergen vind ik ook de 1,8tsi niet veel koppel hebben, vergeleken bij m'n tdi(360-380nm), wilde de tsi ook chippen maar dat schijnt geen goede combi te zijn met de dsg-7.

Kortom meningen omtrent 'wat is snel en wat niet' verschillen nogal eens.

grtn yal
 

Captain Hook

Forumguru
Ben net terug van 2 weekjes Noord-Italie (Süd-Tirol om precies te zijn).

Verbruik van mijn O2 2.0 TDI op de heenreis:
1100 km in iets meer dan 9 uur rijtijd (121km/h gemiddeld volgens de BC)
Maxidot verbruik 1:14
Het was heel erg rustig op de weg en flinke einden 180km/h op de CC kunnen rijden.


Verbruik op de terugreis:
1100 km in 10 uur pure rijtijd (110km/h gemiddeld volgens de BC)
Maxidot verbruik 1:17
Veel verkeer vandaag en af en toe wat regen onderweg. Wel regelmatig over de 200km/h gereden, maar lange einden doorblazen was er niet bij.

Toch knap, volbeladen auto met zo'n gang over de Autobahn, en dan zo'n bescheiden dieseldorst!

En dan kom je weer vanaf de duitse A3 Nederland binnen... :icon_smile_dead: terug naar een slakkegangetje. :biggthumpdown:

Had trouwens net voor de vakantie de MAD hulpveren achter laten monteren. Wat heerlijk strak reed de O2 over de Autobahn en de bergpassen! Echt een aanrader! Snap niet dat de O2 niet af-fabriek dit rijdgedrag heeft, dan zou 'ie nog beter uit de testen komen.
 

rweersch

Actief lid
Kortom meningen omtrent 'wat is snel en wat niet' verschillen nogal eens.
Absoluut, net als wat "mooi" of "lekker" is, is dit heel erg persoonsgebonden. Ik ben wat betreft autosnelheid vrij snel tevreden. Hard rijden doe ik nauwelijks, en stoplichtprintjes vind ik ook al heel lang niet meer leuk :grin:
 

yal

Lid
Absoluut, net als wat "mooi" of "lekker" is, is dit heel erg persoonsgebonden. Ik ben wat betreft autosnelheid vrij snel tevreden. Hard rijden doe ik nauwelijks, en stoplichtprintjes vind ik ook al heel lang niet meer leuk :grin:


Stoplicht sprintjes doe ik ook eigenlijk nooit, ook niet met de mk1 gti,al proberen mensen mij vaak uit te dagen.
Op de autobahn rijd ik wel stevig door, daar brand ik de tdi (+/-160pk) goed schoon en heb ook aanpassingen gedaan aan remmen en onderstel zodat +200km/h indien rustig op de weg goed mogelijk is.

Op de autoroute en aupista en in de Pyreneen is het wel lekker om wat meer vermogen te hebben zeker heuvelop en met volle bepakking.
Rustig met het verkeer meerijden haal je vaak 160-180km/h, al merk je dat iedereen het wat rustiger aandoet i.v.m. strenge snelheidscontroles.

Ben wel benieuwt wat 1.2 tsi'tje doet, ongelooflijk eigenlijk in zo'n grote auto een 1200cc motor!

grtn yal
 

rweersch

Actief lid
Zal ik het zo zeggen: ik heb een aantal Golf TDI's (90 pk) versleten, en de nodige andere kleine middenklassers, altijd met 90-110 pk. Allemaal geen auto's waarmee je de klinkers uit de weg trekt ;)
Maar de O2 1.2 TSi steekt met kop en schouder boven ze allen uit qua trekkracht en acceleratie, zolang je 'm een beetje in de toeren houdt.
 

Wasmachineman

Forumguru
@Marsepein :Ik heb een gemiddelde snelheid van 66 km/u en verbruik 1 op 17, gebaseerd op 5500 km volgens de BC.

Nu na de vakantie heb ik 4000 km gereden met een gemiddelde van 1 op 17 nog steeds. Snelweg maximum snelheid gereden, in Duitsland maximaal 150 km/uur. In Italie veel korte ritten naar supermarkt en strand. Ook veel berg op en af gereden.
 

Toledo_driver

Nieuw lid
Met het verbruik van mijn auto's ben ik altijd een raar persoon geweest. Ik scoor tot nu toe bij alle auto's (benzine, diesel en gas) beter dat de fabrieksopgave.

Ik rij nu een Octavia 2 1.9 TDI. In Nederland is het gemiddeld verbruik nu ongeveer 1 op 22 (dagteller tov getankte liters, volgens BC nog zuiniger)

Voordat de auto gechipt werd (van 105pk met 250 Nm naar 140pk met 320Nm) was het gemiddeld verbruik ongeveer 1 op 21,5. Na het chippen is de auto dus zuiniger geworden.

Voor het chippen had ik twee redenen, en dat was niet het sneller zijn hoewel dat mooi is meegenomen. Ten eerste het zuiniger zijn. Ten tweede gingen we naar Zwitserland in de bergen op vakantie en dat vond ik wat extra vermogen wel fijn.
Toelichtingen op de tweede reden. Met onze vorige auto, een Seat Toledo (hatchback) 2.0. Met de 115pk VW motor vond ik het krap aan om de bergen op te komen. Nu ging het letterlijk en figuurlijk fluitend.
 

Octavia32

Forumguru
Mijn verbruik varieerd van 1 op 14 (mijn vrouw neemt hem naar haar werk 7km) tot ruim 1 op 20 (lange afstanden met Cruise control) Ook ik heb de auto laten chippen via JD van 140pk naar 185pk en van 320nM naar 395nM en ook hierdoor is mijn auto zuiniger geworden.Verder is de vermogens winst een leuke bijkomstigheid als je een vouwwagen of carravan hebt dit heb ik ondervonden in bergen van de provence(Franrijk) kon in de derde versnelling alle bergen op hellingen tot 10% met vouwwagen.
 

French

Lid
Het verbruik van mijn O2 ligt op ongeveer 1 op 19 met woon - werk verkeer (zonder files dan). Langere afstanden is het rond de 1 op 20. Afgelopen vakantie in Finland haalde ik op een afstand van 400 km 1 op 23,5 maar zo'n gemiddelde heb ik ook nog maar 1x voorbij zien komen op zo'n afstand en met een zwaar beladen auto.
 

Captain Hook

Forumguru
@French; dat zeg ik. Die O2 2.0 TDI is gewoon een heel zuinige auto (als je wilt).

Onbegrijpelijk dat dat afgestraft wordt met zulke hoge MRB. :mad:
 

French

Lid
@Captain Hook; ja, ik blijf me nog steeds verbazen over hoe zuinig de auto kan zijn. En dit ondanks dat de 2.0 TDI het toch een behoorlijk krachtige motor is.
Maar van die hoge MRB wordt je inderdaad niet blij.
 
Bovenaan Onderaan