@
O2_1.2TSI Nee, dat bedoel ik precies: laag. Onder de 2000 rpm is de 1.2 TSI zo dood als maar kan zijn. Daarboven gaat de compressor mee blazen, en krijg je een stevige duw in de rug.
Op papier levert de 1.2 TSI wel 175 Nm vanaf 1700 rpm of zo, maar aan moment heb je niks als je toerental zo laag is dat het vermogen niet geleverd kan worden. Hoe hoog je koppel ook is, maar zonder vermogen zal de auto niet vooruit gaan. De auto is dus wel in staat om bv. een caravan op lage toeren weg te slepen, maar kan niet het vermogen leveren om snel te accelereren.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Een 1.2 TSI heeft alleen een turbo, geen compressor, maar dat terzijde.
Mijn O2 1.8TSI heeft op papier 250Nm koppel bij 1500 toeren en bij 1500 toeren merk je dat weldegelijk, want hij trekt dan al als een beer. Zelfs bij 1000 toeren in z'n 3 hoef ik niet terug te schakelen: hij zit binnen no time weer op de 1500 toeren en trekt dan wederom als een beer tot aan de +-6000 toeren (hij levert 160pk vanaf 5000 toeren, waar hij al snel aan zit door de turbo).
Ter vergelijking: Mijn BMW 320 met
grotere cilinderinhoud, zonder turbo heeft bij de 1000-1500 toeren misschien 80Nm koppel en staat dan zo ongeveer stil. Ik
moet dan echt schakelen om niet compleet voor l#l te staan, en dat terwijl deze auto's min of meer hetzelfde vermogen leveren. Alleen de BMW begint pas echt te trekken vanaf 4000 (tot 6500tpm). Ook dit kun je er op nalezen: +-200Nm koppel bij 4000 toeren en +-160pk bij 6250tpm.
Misschien presteert jouw motor niet helemaal up to spec als hij zo dood is als een pier beneden de 2000 toeren.. Hij zou namelijk een tikkie sneller moeten zijn dan een Focus 1.6
Je verhaal maakt op mij de indruk dat je zelf koppel en vermogen niet zo heel goed uit elkaar houdt
Je hebt namelijk niet persé een hoog vermogen nodig om snel te accellereren cq. hard vooruit te komen, zeker niet bij lage toerentallen. Daar zijn turbodiesels beresterk in: In verhouding minder
specifiek vermogen tov. bijv. een turbo benzinemotor, maar veel koppel bij lage toeren, wat ze bijzonder dynamisch maakt (wat zich kenmerkt in schakellui gedrag en vooral veel power vanuit stilstand en bij lage toeren-> kort maar hevig zeg maar).
Het fijnste zou zijn om the best of both worlds te hebben: Veel koppel bij lage toeren en veel specifiek vermogen bij hoge toeren,
zodat je een enorm toerenbereik hebt qua "funzone": iets waar alle VAG TSI motoren heer en meester in zijn, zeker als je kijkt naar het hoge koppel dat bij lage toeren al beschikbaar is en de fijne overbrengingsverhoudingen door het toepassen van een 6 bak!
Ok, een 1.2 TSI heeft door de kleine cilinderinhoud misschien een wat groter turbogat tov. de 1.8TSI, waardoor om dezelfde reden bijv. ook een Focus 1.6 wellicht bij zeer lage toeren ietsje sneller lijkt dankzij zijn grotere cilinderinhoud -daar kun je niet omheen-Desalniettemin: als bij de TSI de turbo eenmaal erbij komt bij 1750tpm, dan rij je die Focus 1.6 100pk met 5 versnellingen zo voorbij en doe je dat bovendien zuiniger door de efficientere motortechniek (directe inspuiting + turbo).
Nogmaals: hij zou echt eraan moeten gaan trekken bij de 1750 toeren, anders klopt er iets niet helemaal aan jouw auto... Ik heb in een polo 1.2 TSI -weliswaar met een lager gewicht- gereden en man, wat is dat een klein bijtertje!!
Voor de goede orde: we gaan bij bovenstaand verhaal steeds uit van het door de fabrikant opgegeven maximum vermogen of maximum koppel.
Het specifiek vermogen geeft aan hoeveel vermogen er uit een motor van een bepaalde grootte wordt gehaald. De afmetingen zijn immers aardig evenredig met de cilinderinhoud. Of een hoog specifiek vermogen door een hoge gemiddelde druk (turbodieselmotoren) of een hoog toerental (benzinemotoren) tot stand komt, is aan de waarde niet te zien.
Specifiek koppel is evenredig met de gemiddelde effectieve druk. Dit begrip wordt al zolang er motoren zijn als vergelijkingsmaatstaf gebruikt.
Specifiek gewicht zegt veel over het
acceleratievermogen van een voertuig. Elk voertuig rijdt inderdaad met behulp van vermogen. Het motorkoppel is namelijk niet beschikbaar aan de wielen, er is een transmissie nodig. Die verhoogt het motorkoppel en verlaagt het toerental. Die overbrengingsverhouding is voor elk type motor anders en varieert ook nog met de rijsnelheid. Bij lage snelheden is de verhouding groot, bij hoge snelheden juist klein...
Het wordt een beetje een lang verhaal maar toch nog maar ff voor de mensen die nog niet hebben afgehaakt
: Ik heb een software update besteld voor mijn O2 1.8TSI waardoor hij bij lagere toeren nog iets beter zou trekken en minder twijfelt rond de 2200 toeren... Wellicht is er ook eentje te krijgen voor de 1.2TSI om het turbogat wat te verkleinen?