Wat verbruikt jouw Octavia?

Ik heb nu net 4000km op de teller staan en het gemiddelde verbruik ligt ongeveer rond de 1:12,4 volgens de boordcomputer. Ik zal eens kijken wat het verschil is als ik het zelf uitreken met de tankbeurt. Overlangere afstanden rond de 100km/h rij ik ca 1:14 a 1:15 boven de 120km/h gaat het gemiddelde verbruik naar beneden.
Auto is O2 1.8tsi 4x4

rweersch

Actief lid
Volgens de boordcomputer rijdt de auto momentel 1:14, wat ik niet slecht vind voor zo'n zware auto, die nog moet inrijden.

O2_1.2TSI

Actief lid
Met 1500km op de teller zit ik nu op 5,8/100km volgens BC. Vorige tankbeurt zat de BC op 5,9/100km wat klopte met mijn eigen berekening dus ik verwacht dat de 5,8 ook wel redelijk zal kloppen.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik de laatste tijd met veel 80km/u wegen rijd en weinig snelweg kilometers.

O2 Combi 1.2TSI ABL

greentsi

Nieuw lid
Octavia 1.8 DSG

Mijn verbruik is nu over de eerste 18.000 km gemiddeld 1:9,2. Bij rijden in Duitsland zit ik rond de 1:7,8 met gemiddelde snelheid van rond de 140 km/uur (dus meestal boven de 200 rijdend). Ik heb waarschijnlijk een te zware rechtervoet, mijn vrouw haalt de 1:16. :smiley29:

Ik snap niet helemaal waarom je naam dan greentsi is? Rij je veel in Duitsland want een gemiddelde van 1:9,2 in Nederland is haast knap te noemen. Ik woon in het noorden en rij eigenlijk standaard 150km/h op de snelweg maar ik rij gemiddeld 1:12,4 terwijl de autonog niet eens echt ingereden is.

greentsi

Nieuw lid
De kleur van de auto is arctic green, daarom greentsi. Heeft niets met het verbruik te maken. Ik rij een keer in de maand naar duitsland en frankrijk. En bijna altijd behoorlijk door. Verder rij ik hier dagelijks in de file in de randstad.

hemi24

Forumguru
Voor mensen als Greentsi is een campagne in het leven geroepen: "Het nieuwe rijden" :)

Geeft niet, knippen ze vanzelf een keer uit de auto, zou echter alleen jammer zijn voor de Skoda...

bobby45

Actief lid
met op trekken wel iets mee

in rijden gaan we soms flink op het gas dan haal ik zo,n 45 l /100 km :407:
maar over al 1 op 13;)

rweersch

Actief lid
Vorige week even naar Utrég op-en-neer geweest (400+ km). Netjes aan de snelheden houden, en dan geeft de boordcomputer als tripgemiddelde zo'n 1:17 aan.

6,4 l op de afgelopen 2100km , gemengd autostrade en veel korte ritten .Af en toe flinke optrekmaneuvers gedaan om het beestje eens te testen . Reken daarbij de airco die met het weer van de laatste dagen overuren maakt en dan lijkt dit een goed resultaat , ware het niet dat ik de indruk heb dat de boordcomputer verschrikkelijk liegt : even narekenen na een tankbeurt gaf ...7.4l !!!:shocked:

Octavia II Rs diesel

Walter

Darkside

Forumguru
Mijn ervaring met BC is dat ze idd 'gunstig' zijn afgesteld. Meerdere keren kon ik nog 0 km rijden volgens de BC maar was het geen probleem om nog 20km te rijden naar het tankstation om er vervolgens 48 van 52 liters in te gooien.

Bart_G

Lid
Die van m'n Avensis staat al op 0 met nog 10 liter in de reserve. Dus daar kan dan nog zo'n 160km op gereden worden. Lijkt erop dat die van Skoda wat dichter bij de realiteit zit.
Is maar goed ook natuurlijk. Stel dat het andersom was; op je BC staat dat je nog 20km kunt en vervolgens is je tank leeg. Daar wordt niemand vrolijk van lijkt me :tongue:

Octavia_II

Actief lid
@walter & @MrSmile,

BC kun je aanpassen met VAG-COM/VCDS/VAG-Check.
Als je het exacte verschil weet tussen het actuele verbruik en het verbruik volgens de BC is het een eitje.

Mijn verbruik heb ik aan moeten passen naar 106% om op 1 cijfer achter de komma (L/100km) nauwkeurig te komen.

Ps. als je zoekt op het forum kom je wel een posting van mij tegen met een excel file om de aanpassingswaarde van de BC te bereken.

Groet,

Charlie

Bovenaan Onderaan