Wat verbruikt jouw Octavia?

Captain Hook

Forumguru
Nog steeds steady op 1: 20,5 (de laatste 9.000km) :xyxthumbs:
O2 2.0 TDI combi
Snelweg, stadsverkeer, provinciale weg. (ongeveer gelijke verhoudingen)

Wasmachineman

Forumguru
Ik heb nu 2500 km het verbruik bijgehouden en gemiddeld 1 op 17 (gegevens boardcomputer) gereden.
Dus heel veel snelweg, geen files en af en toe stadsverkeer. Snelweg rijd ik maximum snelheid toegestaan. Afsluitdijk (nooit flitsers gelukkig :blush:) daarentegen trap ik nog wel eens door tot 160km/uur. Maar niet het hele traject hoor. En ik tank BP Ultimate, extra freebees zijn altijd meegenomen naast dat het beter voor de motor is, zeggen ze. Dus de gewone diesel is slechter voor je motor...:ahum:

Rolle

Senior Member
@wasmachineman: misschien enigzins OT maar dit heb ik van een kameraad die bij een niet nader te noemen raffinadreij in de Antwerpse haven werkt.

Alle brandstoffen worden zodanig geraffineerd dat ze maar net voldoen aan de gestelde eisen en normen voor dat type brandstof. Dit om hun winstmarges te maximaliseren.

Rolle

Senior Member
Zolang de normen mee evolueren met de motoren niet nee.

De eisen zeggen dat is het minimum maar als ze de brandstof beter maken dan de eisen kan dit bv resulteren in een lager verbruik of een "properdere" uitstoot van de wagens.

flip

Lid
Mijn 1.6 tdi heeft er 15000 km op zitten. Gemiddeld verbruik (veel stadsverkeer, ring rond stad met veel verkeerslichten èn vooral: twee enthousiaste zonen die ook rijden) is 5.9l/100km (1 op 16.95). Autosnelweg en cc op 120km/u levert 4.83l/100 km op (1 op 20.8). Best wel zuinig, vind ik.

Captain Hook

Forumguru
Gisteren een ritje op en neer van Flevoland naar Harlingen gemaakt.
Op de heenweg had ik wind recht tegen. Op dat moment gaf de Maxidot een verbruik van ca. 1:15-1:17 aan bij een snelheid van ca. 125km/h op de cruise control.
Op de terugweg, wind recht van achteren, zelfde weg, zelfde snelheid; verbruik ca. 1:20-1:22.
Wat een verschil een beetje wind maakt...
Zo zie je maar hoe belangrijk stroomlijn is.

flip

Lid
Zelf ooit de test gedaan met twee fietsen op het draagrek achterop: een meerverbruik van bijna 0.5l/100km. Ik ervaar dat vooral korte ritten (met dus koude motor en veel accelereren) nefast zijn voor het verbruik. Vertegenwoordigers die regelmatig langere ritten maken, kunnen een héél laag verbruik halen zonder een rijdende hindernis te zijn.

Spaced

Senior Member
Ik heb met mijn 1.6TDI met DSG in pak 'm beed 5 weken 7000km gereden; qua verbruik zit ik nu gemiddeld op 5,7liter/100 km. Ik heb het idee dat mijn oude Volkswagen Golf 1.9TDI iets zuiniger was (4,7 tot 5,5/100 km), maar dat kan ook komen door het grotere wagengewicht. Scheelt toch iets van 300kg.

Wanneer je het gas daadwerkelijk intrapt (continu 160 - 180 op de autobahn, volgeladen) schiet het verbruik logischerwijs wel enorm omhoog. Ik heb het idee dat de 1.6TDI dan juist iets zuiniger is t.o.v. de 1.9TDI door de lange overbrenging in z'n 7e versnelling.

Al met al valt het me toch weer erg mee.

Wasmachineman

Forumguru
Ik heb nu 2500 km het verbruik bijgehouden en gemiddeld 1 op 17 (gegevens boardcomputer) gereden.
Dus heel veel snelweg, geen files en af en toe stadsverkeer. Snelweg rijd ik maximum snelheid toegestaan. Afsluitdijk (nooit flitsers gelukkig :blush:) daarentegen trap ik nog wel eens door tot 160km/uur. Maar niet het hele traject hoor.

Kom nu van buiten en heb even gekeken naar het verbruik, 3500 km bijgehouden en ik zit op 1 op 17 nog steeds.
Als de nieuwe 1.6 tdi dsg het beter doet dan deze is dat helemaal mooi.
Ik rijd altijd met verlichting aan (xenon lampjes nog nooit vervangen) en airco regelmatig aan, laatste 5 kilometers zet ik de airco wel uit !

bobby45

Actief lid
t,is en allegaartje tdi 16 en 19 en 2 liter

benzine en tsi 1.2 1.4 1.8 en de gewone 1.6 1.4

overzicht was ik kwijt maar en tsi 1.4 kan zo,n 1 op 15 rijden

vr gr bob

de mijn staat nu stil HET IS MOTOR WEER

bobby45

Actief lid
Beste Ronnie.

Zal het iets beter uitleggen.
In de octavia zitten diverse motoren, (1.2 tsi vergelijken met en 1.6 tdi lijkt mijn niet te doen ) ,ook zit er gewicht verschil in ,toch?
Diesel daar zijn de 1.6 ,1.9 ,2.0 tdi

Dan heb je de benzine met en zonder turbo tsi 1.2, 1.4 ,en 1.8
Ook zijn er nog 1.6 zonder turbo .

Dit post men hier door elkaar heen toen ik op zoek was wat een 1.4 tsi verbruik.
Zag ik door het bos de bomen niet meer.

Toen heb ik een pol op gestart en was het duidelijk dat en tsi 1,2 of 1.4 zo,n 1 op 15 haald.

Hoop dat het nu duidelijk is wat ik bedoel te zeggen?

Zal er op letten sorry vr gr bob

Bovenaan Onderaan