Wat verbruikt jouw Octavia?

sitechris

Donateur
Ik rij tegenwoordig iedere week op en neer naar Oostenrijk voor mijn werk. 2200 km per week. waarvan 2100km heen en weer rijden op de duitse autobahn. Ik rij nooit harder dan 190 op de teller. Ik heb gemerkt dat wanneer ik harder ga rijden de wagen olie gaat verbruiken. zolang ik max 190 rij totaal geen olie verbuik (0.3l/20000km).

Ik rij in 8 uur de 1050km naar huis toe en vermijdt de A3 in Duitsland omdat ik daar niet door kan rijden. Gemiddelde snelheid 137km/h op het hele stuk en een verbuik van 8l/100km.

Hoe rijd je dan als je naar Oostenrijk gaat? Ik vind de 61 namelijk echt een draak van een autobahn. Alleen maar snelheidsbeperking, zonder uitzondering. De route over Sauerland vond ik ook niks, terwijl je op de A3 juist wel aardig kunt doorrijden (muv in de spits rond Keulen)
 

Captain Hook

Forumguru
Hoe rijd je dan als je naar Oostenrijk gaat?
Hangt er een beetje je vanaf WAAR je in Oostenrijk moet zijn.
Maar als ik naar Land Salzburg ga, dan rijd ik:

A3 tot aan Oberhausen, dan A2 naar Dortmund, A1 tot aan Unna, A44 naar Kassel, A7 tot aan ABDr Schweinfurt, A70 Bamberg, A73 Erlangen/Nürnberg, klein stukje A3 tot aan ABKr Nürnberg, A9 naar München, A99 ring München en dan als laatste de A8 richting Salzburg.
Perfect route, kun je lekker doorknallen en je hoeft tenminste niet over die altijd-file-niet-opschieten-veel-ongelukken-A3 heen...

Voor Land Vorarlberg of Tirol neem ik dan de A7 tot aan Memmingen en dan naar Lindau/Bregenz en via de Pfändertunnel en Arlbergtunnel rijd ik naar Tirol, respektievelijk Italie/Süd Tirol.
Gaat ook als een speer. Ook de Italiaanse grens is op die manier binnen de 9 uur te bereiken...
 

sitechris

Donateur
Originele route, die moet ik even onthouden :)

De route naar Tirol die je neemt is inderdaad een fijne route. De A7 is een fijne snelweg, tweebaans, maar meestal niet druk.

Als je overigens een fijn stuk Autobahn wilt rijden, de A9 tussen Nurnberg en Munchen is echt een beukweg. Mits niet in vakantieseizoen natuurlijk ;)
 
De afgelopen 100 uur (die boordomputer reset zichzelf elke 100 u) was het gemiddelde verbruik 6.0 liter . Met een gemiddelde snelheid van 51 Km/u blijkbaar veel binnenwegen gereden de laatste tijd. Voordien was het steeds 5.9 liter.
Toch een mooi/zuinig resultaat vind ik gezien de korte trajecten en kleine wegen.
 
Hangt er een beetje je vanaf WAAR je in Oostenrijk moet zijn.
Maar als ik naar Land Salzburg ga, dan rijd ik:

A3 tot aan Oberhausen, dan A2 naar Dortmund, A1 tot aan Unna, A44 naar Kassel, A7 tot aan ABDr Schweinfurt, A70 Bamberg, A73 Erlangen/Nürnberg, klein stukje A3 tot aan ABKr Nürnberg, A9 naar München, A99 ring München en dan als laatste de A8 richting Salzburg.
Perfect route, kun je lekker doorknallen en je hoeft tenminste niet over die altijd-file-niet-opschieten-veel-ongelukken-A3 heen...

Voor Land Vorarlberg of Tirol neem ik dan de A7 tot aan Memmingen en dan naar Lindau/Bregenz en via de Pfändertunnel en Arlbergtunnel rijd ik naar Tirol, respektievelijk Italie/Süd Tirol.
Gaat ook als een speer. Ook de Italiaanse grens is op die manier binnen de 9 uur te bereiken...

Dit is bijna de route die alrijd rij behalve dan dat ik niet over munchen ga maar bij neurenberg de a3 weer pak naar passau dit is voor mij sneller. Vervolgens rij ik binnen door naar Vocklabruck en daar ben ik aan het werk.
Gisteren ben ik terug gereden en ik ben nu gelukkig klaar daar wat en rampen project. Op de terug weg moest ik nog even bij een klant langs in Gernsheim Duitsland vlakbij Darmstad. Helaas terug was de kortste weg de A3 langs Frankfurt en Keulen. En meteen was het weer raak 3 keer stau gehad en niet kunnen doorrijden pas savonds wordt het weer rustiger op de A3.

Aankomende Maandag moet ik weer naar Gernsheim dus na 7 uur rij ik dan in NL weg dan kan ik in 3uur en 45 minuten de 500km naar Gernsheim rijden. Als ik smiddags rij is het mij veels te druk op de A3.
Dan lijken er wel erg veel Nur Links rijders met caravans op de A3 te zitten.
 

haggard

Senior Member
Is dit topic alleen voor leaserijders of ook voor mensen die daadwerkelijk zelf een O2 Combi Ambiente 1.6MPI hebben aangeschaft?
Mijn verbruik volgens boordcomputer 6.2liter op 100 kilometer = 1 op 16,12 met gemiddeld autoweg/snelweg gebruik.
 

Wasmachineman

Forumguru
Ik check altijd wat de actieradius is als ik net getankt heb en het verste wat ik zou kunnen halen was 1215 km ?!
En dan rijd ik veel A7 en met een rustige snelheid van 100 tot 120 km/uur.
Vaak kan ik niet harder omdat ik veel handsfree bel en ben niet goed te verstaan als ik met 150km/uur voorbij raas!
 

Michel

Forumguru
Volgens de boardcomputer is mijn verbruik over de afgelopen +/- 1.500 km 6,5 l/100 km geweest. Als ik dit bij het tanken verifeer, dan komt dit hier behoorlijk mee overeen.

Helaas vandaag toch wel in drukker verkeer gebivakkeerd en dan geeft de boardcomputer alweer sneller dan verwacht een verbruik van 6,6 l/100 km aan.
 

Vacaro

Senior Member
Waarom denk je dat dit alleen maar voor leaserijders zou zijn? :confused:

Ik heb mijn O2 helemaal zelf betaald. :smirk:

Ook zelf betaald, maar geen leaserijder en ook een diesel maar 40000km/jaar en Belg zijn kan er ook mee te maken hebben denk ik.
In België is diesel al intressant vanaf +/-20000km, afhankelijk hoe groot en duur auto is.
Bijna allemaal prive kilometers door paardensport en andere naar mijn werk 10+10km/dag en 25+25vrouw halen en wegdoen naar haar werk.
 
Mijn verbuik met mijn 1.9 TDI was vanmorgen van Amersfoort naar Arnhem (over 60 km) met redelijk rustig rijden, maar wel de toegestane maximum snelheid (+tellerafwijking), een zeer nette 4,9 liter per 100 km.

Over de afgelopen 5000 km, inclusief een vakantie naar/door Frankrijk en Duitsland, was het gemiddelde verbruik 5,5 liter per 100 km. Niet rustig gereden, en vele snelweg km's uiteraard.

Als ik lange tijd alleen maar korte stukken rijd in de spits tussen Amersfoort en Utrecht, dan wil het verbruik met gemak oplopen naar de 5,8-5,9 liter per 100 km. (Verkeerslichten en files funest voor verbruik hè...)

Groeten, L_en_K_fan
 
1:12.5 (DIESEL) vorig week 1050km van oostenrijk naar huis gereden met een gemiddelde snelheid van 130km/h

Dat is dus wel 8 liter per 100 kilometer. Lijkt wel alsof er een gaatje in je diesel-tank zit... :shocked:

Maar je hebt zeer stevig doorgereden om dat gemiddelde qua snelheid te halen volgens mij... heerlijk... :489:
 

MarcoO2

Forumguru
Dat is dus wel 8 liter per 100 kilometer. Lijkt wel alsof er een gaatje in je diesel-tank zit... :shocked:

Maar je hebt zeer stevig doorgereden om dat gemiddelde qua snelheid te halen volgens mij... heerlijk... :489:
Het een houdt ongetwijfeld verband met het ander :D
 

goldoro

Nieuw lid
Over de afgelopen eerste 6700 km staat het verbruik op 5.1l/100km (1.9tdi 77kW).
IK ben zeer ontevreden over het verbruik van mijn nieuwe Skoda Octavia. (Elegance 1.9 TDI 77KW/105 PK)
Dit is mijn derde Skoda Octavia met dezelfde motor.
De vorige twee Octavias reden gemiddeld zo'n 19,1 km per liter, zonder probleem.
Met de nieuwe Skoda haal ik amper 16 Km per liter, met dezelfde rijstijl.
Service en begrip van de dealer voor het probleem is nihil te noemen.
 

WanderZ

Actief lid
IK ben zeer ontevreden over het verbruik van mijn nieuwe Skoda Octavia. (Elegance 1.9 TDI 77KW/105 PK)
Dit is mijn derde Skoda Octavia met dezelfde motor.
De vorige twee Octavias reden gemiddeld zo'n 19,1 km per liter, zonder probleem.
Met de nieuwe Skoda haal ik amper 16 Km per liter, met dezelfde rijstijl.
Service en begrip van de dealer voor het probleem is nihil te noemen.

Had je altijd dezelfde config's? Bijv airconditioning heeft een grote invloed op je verbruik.. Bij mij scheelt airco uit of aan zomaar 0,6ltr op 100km.. Ik denk dat je het in die hoek moet zoeken...
 

goldoro

Nieuw lid
Ik heb mijn airco altijd aan. Ook bij mijn vorige octavias. Dus die omstandigheden zijn gelijk.
Op de display geeft mijn nieuwe auto een verbruik aan van gemid. 5.1 a 5.0, maar bij de pomp blijkt het gemiddelde verbruik rond de 6.25 te zijn.
De getallen op de boardcomputer wijken veel te veel af van de werkelijkheid.
 

WanderZ

Actief lid
Ik heb mijn airco altijd aan. Ook bij mijn vorige octavias. Dus die omstandigheden zijn gelijk.
Op de display geeft mijn nieuwe auto een verbruik aan van gemid. 5.1 a 5.0, maar bij de pomp blijkt het gemiddelde verbruik rond de 6.25 te zijn.
De getallen op de boardcomputer wijken veel te veel af van de werkelijkheid.

huh.. dat is apart.. Zou bijna aan lekkage gaan denken... :biggthumpdown:
 

Wijnand850

Forumguru
De display van mijn Octavia was ook veel te rooskleurig. Ik heb dat bij de dealer laten bijstellen (ze kunnen er een correctiefactor op zetten) en nu geeft 'ie het wel goed weer. Overigens heeft ook mijn 1.9Tdi niet dat super zuinige verbruik dat anderen hier melden. Als ik echt met een fluwelen rechtervoet rijdt en vrijwel alles op de cruisecontrol doe, haal ik 1 op 18. En dan kom ik niet op de snelweg, maar rijd ik voornamelijk op 80 km wegen. Op de snelweg stijgt het verbruik zo maar naar 1 op 15/16, met 120 op de cruise control. Airco staat uit, ik heb er Michelin Energy savers onder zitten met een druk van rondom 2.5bar en rijd zonder dakdragers, dakkoffers of belading in de auto. Dealer kan ook hier niets vinden....

Nu heb ik ergens eens iets gelezen over de dieselpomp die bij een te hoge druk ook een verhoogd brandstofverbruik zou veroorzaken. Klopt dat, en hoe kan je dat constateren/verhelpen?

Groet,
Wijnand.
 
Bovenaan Onderaan