Wat verbruikt jouw Octavia?

mrsmile

Nieuw lid
Ik rijd gemiddeld 1 op 19,5 met mijn Oct. 2.0 tdi dsg hb uit 2005 (175 pk jd-chip). De maxidot is bij mij veel te optimistisch, dus de 1 op 19,5 is zelf bijgehouden.

skodaboy

Forumguru
wel ik heb een verbruik van 6.8l/100km met m'n 02 4X4 (1.9tdi gechipt)
ik rij voornamelijk secundaire wegen,weinig snelheid en doe met een tank zo'n 800km.
wel heeft de 4X4 een kortere eindoverbrenging (dus hogere toeren)
en ook zo'n 100kg overgewicht tellen voor het 4X4 systeem.

Octavia_II

Actief lid
Het nieuwe rijden

ik ben nu bezig om met deze tank het "het nieuwe rijden" consequent(er) toe te passen en ben zeer aangenaam verrast over het (tot nu toe)behaalde resultaat.

Mijn dagteller staat nu op 1001 km (oranje brandstof lampje brand nog steeds niet :xyxthumbs:).
Volgens mijn boordcomputer kan ik nog 170 km rijden (zal wel 120-130 worden, want het laatste stuk telt de boordcomputer iets sneller en ik rijd hem niet helemaal leeg...)

Volgens de boordcomputer verbruik ik nu 4.8 L/100 km (1 op 20.8) en als ik 1125 km deel door 54 liter dan kom ik inderdaad ook uit op dit verbruik. (Tijdens 1 rit had ik een keer bijna alle stoplichten mee en toe kwam ik zelfs uit op 4.5 L/100 km) :super:

Niet slecht voor een auto waarvan de fabrieksopgave 5.5 L/100 km is !

Mijn normale woon-werk route is:
+/-25 min +/-17 km stadsverkeer / buiten de bebouwde kom
+/-20 min +/-33 km snelweg

Auto is een O2 Combi, 2.0 TDI, handbak, 15", 2.5 bar rondom

Groet,

Charlie

Huyzen

Lid
het sportieve rijden...

mijn verbruik zit na 19000 km op 10,2 liter per 100 km, oftewel 1 op 9,8. Veel stadsverkeer, dat wel. En een sportieve rijstijl ook.. :(

Octavia_II

Actief lid
Na 1100 km moest er toch 54.07 liter in.
Met een beetje rekenwerk kom je dan uit op 4.9 L/100km.
(Nog steeds niet slecht, maar dat betekend wel dat ik mijn boordcomputer waarschijnlijk weer bij mag gaan stellen... :crazy:)

Groet,

Charlie

louigi58

Senior Member
(Nog steeds niet slecht, maar dat betekend wel dat ik mijn boordcomputer waarschijnlijk weer bij mag gaan stellen... :crazy:)

Groet,

Charlie
Dan kun je blijven aanpassen, het verbruik verschilt per rijstijl. Als ik flink ga trappen is het werkelijke verbruik meestal gunstiger dan het verbruik volgens bc. Andersom, wanneer ik rustig rijd is het verbruik meestal hoger dan volgens bc.
Trouwens welke motor heb je in je O2?
Dit zijn verbruiken die je niet vaak ziet.

Octavia_II

Actief lid
Dan kun je blijven aanpassen, het verbruik verschilt per rijstijl. Als ik flink ga trappen is het werkelijke verbruik meestal gunstiger dan het verbruik volgens bc. Andersom, wanneer ik rustig rijd is het verbruik meestal hoger dan volgens bc.
Trouwens welke motor heb je in je O2?
Dit zijn verbruiken die je niet vaak ziet.

Hoi Lougio,

ik zal in de gaten houden of het verschil tussen het werkelijk verbruik en het verbruik volgens mijn boordcomputer afhankelijk is van mijn rijstijl.
Onafhankelijk hiervan is mijn rijstijl (denk ik) redelijk constant en had ik de laatste tijd toch steeds vaker dat mijn boordcomputer er af en toe iets (0.1 L/100km) naast zat.

V.w.b. de motor van mijn Octavia, dit is een 2.0 TDI 140 Pk.

Charlie

mrsmile

Nieuw lid

Groet,

Charlie

Hoe stel je de bc bij? ik heb een fors verschil (0,6-0,7l/100km)

Michel

Forumguru
Mijn Octavia verbruikt sinds de dag dat ik hem in ontvangst heb mogen nemen 7,3 l/100 km volgens de boardcomputer. Rijomstandigheden: 70% snelweg + files, 30% stadsverkeer/binnenwegverkeer. In beide gevallen met een redelijk vlotte rijstijl.

Bij de laatste tankbeurt gaf de boardcomputer zelfs aan dat ik 800 km op een tank zou kunnen rijden. Momenteel heb ik iets meer dan 500 km op die tank gereden en geeft de boardcomputer aan dat ik nu nog 340 km kan rijden...

Aiii

Lid
De teller staat nu op: 6,9 liter op de 100 km met een 1.6 FSI. Blijf ik wel netjes onder de 3000 toeren.

En dat terwijl de motor pas lekker begint te trekken boven de 3.5k toeren. Is er een reden voor om maar zo weinig toeren te maken?

---

Oh, mijn verbruik zit rond de 8l/100km. Maar dat komt omdat ik voornamelijk kleine stukjes rijd (ik woon op 7km van mijn werk, dus tegen de tijd dat de motor goed en wel warm is ben ik er al).

1:15,5 km in woon-werkverkeer (over N-weg), maar bij lange ritten op de snelweg al gauw 1:16,5 km. Boordcomputer geeft een lange termijn gemiddelde van 1:15,8 momenteel. 35K op de teller.

plaza

Forumguru
14km/l 1.6 FSI. Veel snelweg en ik houd wel van doorrijden, doortrekken. ca. 25k op de teller nu.

tussen de 1 op 10 en de 1 op 12 , afhankelijk van de lengte van de rit en
mijn gemoedstoestand , vind ik persoonlijk erg netjes voor deze auto.

Michel

Forumguru
Vandaag de tank weer gevuld, met als resultaat dat er na 734 km "slechts" 48,5 liter in kon. Kortom: 1:15,1 of 6,6 l/100 km.
Volgens de boardcomputer kon ik toen nog 95 km rijden, dus die 1.4 TSI is/wordt naarmate hij verder is ingereden wel behoorlijk zuinig. Hij lijkt nu al zuiniger dan mijn Fabia 2.0. Even aanzien of er nog verdere verbetering in zit op de langere termijn, maar ik ben momenteel al erg tevreden met het verbruik (en de prestaties!!).

Vacaro

Senior Member
Hoi,

Een leuke site om het gemiddelde gebruik van alle auto's te zien is de duitse site http://www.spritmonitor.de/ van veel merken wordt hier het verbruik
bijgehouden.

Als je op het verbruik(bij het onderschrift) bij sommige forumleden klikt, kom je op die site en kun je het verbruik en kosten zien van dat lid. Hoe je dat bij jezelf kunt doen moet je even op die site lezen.
Klik bij mij maar eens op de 7.5 hieronder.

Bovenaan Onderaan