Wat verbruikt jouw Octavia?

ik zit op dit moment, met mijn originele bridgestone Turanza 225-50-17'' op een 4000km met een gemiddeld verbruik van 6,5l/100km. de scout ligt dan ook wat hoger. zelfs in het verbruik...

Van de klachten over de Turanza's begrijp ik niet zoveel, eerlijk gezegd. Misschien heb ik te weinig vergelijkingsmateriaal, maar de persoonlijke ervaring gedurende nu (bijna) een jaar rijden met m'n nieuwe O2 geven me absoluut geen reden tot klagen over comfort of verbruik. M'n gemiddelde is 1:16 (let wel, op benzine!) en gisteren had ik over een rit van ca 250 km, waarvan 80% snelweg, een verbruiksgemiddelde van 1:17,5 - waarbij aangetekend moet worden dat ik me gewoonlijk aan de geldende snelheidslimieten houd.

JeeWee

Actief lid
Na een kleine 9500 km's rijd ik een voor mijn doen aardig gemiddelde van 1:10; aan de pomp kan ik meestal een goeie 52 liter in mijn gastank laten lopen, waarna ik een kleine 550 km's verder weer een stop moet maken. De boordcomputer is inderdaad een stuk optimistischer; op dit moment zou ik digitaal 12,5 km ver komen met een een liter. Gelukkig heb je met LPG altijd nog een voorraadje benzine achter de hand ;)

Gisteren getankt en het berekende gemiddelde van die 47 liter is 5,9 op 100 Km of 803 Km gereden. Dat voor een gemiddeld trajectmet zowel snelweg als binnenwegen. Gisteren ook eens het oliepeil gecontroleerd en 16.000 Km na de beurt 30.000 staat het peil op 2/3 tussen Min en Max. Het olieverbruik is dus bijna volledig verdwenen. De eerste 21.000 Km heb ik drie keer 650ml bij gevuld omdat het lampje ging branden.

Hmm... dan is het blijkbaar toch normaal dat winterbanden minder verbruiken en ook stiller zijn. Mijn zomer -en winterbanden hebben dezelfde maat en liggen om dezelfde velgen. Ik denk inderdaad dat airco ook een rol speelt. De "vrolijke" manier van rijden heb ik ook in de winter :-)

Heb afgelopen weekend trouwens voor het eerst een halve liter olie moeten bijvullen (21.500 km). Best netjes met een tdi..

Ben trouwens benieuwd of de topsnelheid ook is afgenomen met de Bridgestones omdat de rolweerstand nu blijkbaar groter is.

Groeten, Dolf

MadDog2K

Actief lid
Ik zit nu in de 27000km, en nog 0 druppels olie hoeven toevoegen.
Als ik het goed heb gezien (vind de peilstok niet geweldig duidelijk) zit ik nog steeds meer richting max, dan richting min.

Winterbanden zijn bij mij ook zuiniger idd, hoewel het niet zo heel veel scheelt.

Okki

Donateur
Zit aan de 28000 km. en nog geen olie verbruikt (in ieder geval niet zichtbaar) voor verbruik, zie mijn handtekening

jvd

Nieuw lid
1 op 20!:) Dit met een 2.0 TDI DSG!! wel 90% autosnelweg waarbij grote delen de max van 100 km voor geld!! En hierbij een redelijk net rustig rijgedrag!!! Tot nu toe 6500 KM op de teller.

Overigens kompenseert dit nauwelijks de pijn bij het tanken....:407:

Dat het verbruik gunstiger is in de winter heeft niet zoveel met winterbanden te maken denk ik, het is eerder het feit dat de buitenlucht veel warmer is en er dus minder zuurstof in de lucht zit. Hierdoor weer minder vermogen etc... Let maar eens op wanneer het plots weer koud wordt. Verbruik is dan vele malen gunstiger... En ja, ook ik rijd met winterbanden.

Aan de temperatuur ligt het bij mij in elk geval niet. Met winterbanden (buitentemp 20 graden) heb ik mijn zuinigste rit ooit gereden (1:24,7 volgens maxidot). In werkelijkheid moet hier bij mij nog zo'n 5% vanaf.

De topsnelheid is met zomerbanden niet lager. 192 km/h volgens GPS. Airco aan/ uit scheelt niks. Ik reed wel op Ultimate diesel. Volgende week nog een keer met normale diesel proberen (dan heb ik weer een ritje Enschede over DE). Ik had trouwens wel het idee dat met airco het stukje 180 - 200 (teller) meer tijd in beslag neemt.

Groeten, Dolf

Mariusz

Nieuw lid
Zelfs met een O1 1.8T kun je zuinig rijden; mijn laatste ritjes: 6,3 en 6,6 l/100 km, dus rond de 1:15. In de stad met lekker doorrijden gaat het zomaar naar 12l/100 km...

LenK

Forumguru
Mijn totaal generaal verbruik (over gehele periode van aanschaf t/m inruil) is uitgekomen op 7.4/100km oftwel 1 op 13.55
1.6MPI

Octavia_II

Actief lid
Hierbij mijn gegevens:

na dik 54000 km een verbruik van gemiddeld 5,34 l/100km (1 op 18.73)
Echter de boordcomputer is optimistischer en zat meestal rond de 5.1 l/100 km (1 op 19.6)

(Vandaar dat ik de boordcomputer aangepast heb en nu klopt het altijd 100% met de werkelijkheid !)

Charlie

Octavia_II

Actief lid
hoe heb je dat dan voor mekaar gekregen ?

Is niet zo moeilijk (als je de juiste tools hebt ;). :grin:

Wat ik gedaan heb is van een aantal tankbeurten (initieel 5, daarna uitgebreid naar 20) bijgehouden wat het verbruik werkelijk is (afstand + tankbon) en wat de maxidot aangeeft wat het verbruik is.

Hierna kun je een verhouding berekenen tussen het aangegeven verbruik en het werkelijkheid verbruik (correctiefactor).

In de meeste VAG auto's (dus ook de octavia) kun je deze correctiefactor programmeren in de maxidot (via VAG-Com, VCDS of VAG-Check).

Bij was het werkelijke verbruik 4% hoger dan het verbruik op de maxidot.
Dus 5.1 l/100km op de maxidot is een werkelijk verbruik van 5.3 l/100km !!
(oftewel 1 op 18,85 i.p.v. 1 op 19.6 !!)

Met vriendelijke groet,

Charlie

vdijk

Lid
Ik hou zelf bij wat het verbruik is in een excel bestand, dus ik kan ook de correctiefactor berekenen. Maar dan blijft mijn vraag nog: Hoe ga je dan verder ?

Ik kan me niet herrinneren dat je dit in de maxidot kunt veranderen, moet je soms een pc aansluiten op de auto ?

Bovenaan Onderaan