Wel of geen slippende DSG

Rofffel

Forumguru
Als het probleem van slippende koppeling marginaal is, dan hebben veel mensen in mijn directe omgeving pech. Ik heb 3 collega's, 2 vrienden en 1 familielid die dezelfde problemen ondervonden hebben waardoor bij mij meer vraagtekens bestaan of eenieder in de gaten heeft als er slip optreed.
In de letterlijke vorm is een DSG natuurlijk geen automaat maar in de volksmond betekend een automaat zo'n ding waar je niet hoeft te schakelen ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het kan natuurlijk ook zijn dat het om iets gaat dat velen of de meesten niet in de gaten hebben en waarvan ze dus ook geen last hebben. Wellicht geldt dat ook voor mij. Denkbaar is dan tevens dat zoiets gaat rondzingen en dat mensen, er eenmaal op geattendeerd, het vervolgens ook als iets hinderlijks gaan ervaren. Hou me ten goede, ik speculeer hier wat, niet gehinderd door mijn achtergrond als sociaal psycholoog. Daarbij is het niet mijn bedoeling problemen die men ervaart te bagatelliseren.
 

Rofffel

Forumguru
De manier van hoe de koppeling werkt is alleen totaal anders en daarmee kan je een appel niet met een peer vergelijken ondanks dat ze beiden groen kunnen zijn, pitjes en een steeltje hebben.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat is ook zo'n rare misvatting, dat je appels en peren niet zou kunnen vergelijken. Het hangt er maar vanaf op welke dimensie
 

0ri0n88

Forumguru
Zonder koppelingspedaal valt het gewoon onder de noemer (semi) automaat. Mede door dat deze zuiniger en goedkoper te produceren zijn worden ze steeds meer gebruikt. Of ze beter zijn laat ik in het midden. Mijn eigen ervaring (2 x semi 1x cvt en nu ouderwets een koppelomvormer) is dat de koppelomvormer verreweg het lekkerst rijd en bij de semi automaten had ik toch wel de nodige makke (koppeling stuk bij de dsg en mijn brein kapot van een selespeed) . Cvt is zo saai rijden en totaal geen beleving (wel erg betrouwbaar geloof ik )
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Nou, ik ben er intussen eigenlijk wel uit hoor.
  • De versnellingsbak op zichzelf is uiteindelijk niets anders dan een meer of minder gecompliceerde doos met verschillende (vaste) tandwieloverbrengingen.
  • Er wordt feitelijk mechanisch geschakeld tussen de verschillende overbrengingen, hetzij door middel van een handbediende hendel op basis van keuzes die worden gemaakt door de mens die aan die hand vastzit ("handbak") dan wel doordat een of ander geautomatiseerd c.q. gerobotiseerd systeem die keuzes bepaalt én uitvoert (voor zover niet alsnog overruled door de bestuurder natuurlijk). In dat geval spreken we van een automaat... Simpel toch?
Het DSG-versnellingsbakgedeelte op zich wordt dus net zo automatisch c.q. gerobotiseerd geschakeld als bv. in een willekeurige Amerikaan of zo. De bak zal wat gecompliceerder in elkaar zitten met z'n 2 uitgangsassen, maar dat maakt voor het principe niet uit.
Na de tandwielkast is er nog een voorziening nodig waarmee de draaiende beweging van de uitgaande as(sen) zo soepel mogelijk wordt overgebracht naar de nog stilstaande aandrijfas naar de wielen opdat die ook rustig in beweging kunnen komen. Maar dan hebben we het dus over de koppeling(en) dan wel koppelomvormer en niet meer over de eigenlijke versnellingsbak.

Aldus doorredenerend zou je misschien zelfs kunnen stellen dat Huub van Doorne eigenlijk de allereerste échte automaat heeft bedacht, voortlevend in de modernere varianten van de CVT, omdat hij de doos met verschillende tandwieloverbrengingen oversloeg en de vloeiend-van-draaiend-op-stilstand overgang heeft voorzien van een systeem met oneindig veel verschillende overbrengingsverhoudingen. Maar dat vind ik dan weer een wat te beperkte definitie - ik vind het wel "automatisch" als zowel het kiezen van de versnelling als het uitvoeren van die keuze geheel door de auto (kunnen) worden gedaan zonder tussenkomst van de bestuurder.

De toekomst is voorlopig aan de elektrisch aangedreven auto waarbij zowel de tandwielkast als de koppeling/koppelomvormer/cvt overbodig zijn. Er wordt dan helemaal niet meer geschakeld.
Hoe gaan we dát dan noemen? :pieker:
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Hoe we het gaan noemen weet ik niet. Wel dat we binnen afzienbare tijd geen bestuurder meer zijn maar alleen passagier in ons eigen voertuig. Dan moet ik denken aan de toekomstvoorspellingen van Harari in Homo Deus. Uiteraard per definitie speculatief, maar m.i. helemaal niet zo vergezocht. Dat is een toekomst waarin mensen economisch en militair volkomen overbodig zijn geworden. Op een handvol supermensen met allerlei kunstmatige aanpassingen na.
Ik ben in elk geval blij nog in this time and age te leven ;)
 

_Chris_

Nieuw lid
Hier vanuit mij weer even een update.

Bij de onderhoudsbeurt 2 weken geleden de discussie gestart dat de bak of koppeling een issue zou hebben. Daarbij is onder andere de software van de bak geupdated waarbij ik van mening ben dat de schakelmomenten (toerentallen bij opschakelen) aangepast zijn. Dat haalt voor een deel het issue weg - bij de 3e versnelling - maar in de 5 is het gebrom en getril er nog steeds. Bij dealer 1 is er aangegeven dat er niets aan de hand is. Second opinion bij dealer 2. Deze geeft wel aan dat er een issue is. Garantieclaim goedgekeurd, er komt binnenkort een nieuwe koppeling in.....
 

Joh@n

Forumguru
. Bij dealer 1 is er aangegeven dat er niets aan de hand is. Second opinion bij dealer 2. Deze geeft wel aan dat er een issue is. Garantieclaim goedgekeurd, er komt binnenkort een nieuwe koppeling in.....
En vervolgens zit je 8000km later weer met hetzelfde probleem. Of nouja, bij mij begon het eigenlijk rond de 5000km later weer en nu is het gewoon weer als vanouds, voor het vervangen.

(ja de boel is nogal stoffig en m'n ruitenwisservloeistof is op...)

Wanneer je goed luistert hoor je rond 2-4 seconden zelfs het gebrom/gedreun terug. Ik geloof niet dat dit nog ooit goed komt. Een auto van mei 2017 die in mei 2018 al bij 31k een nieuwe koppeling moet en 8k later alweer hetzelfde issue heeft. Dat is gewoon echt een slecht product, ik kan er niets anders van maken.
 

_Chris_

Nieuw lid
Dan zijn ze in ieder geval ook uit dezelfde productie periode. :shutup:

Hebben ze bij jou ook de software update uitgevoerd op de bak? Ik kan echt merken met rijden dat de schakelmomenten bij een wat hoger toerental plaatsvinden. (2 weken geleden uitgevoerd)
 

Joh@n

Forumguru
Heb ik eerlijkgezegd nooit wat van gemerkt, dus denk niet dat dat is gedaan. En anders is het nu te laat :tongue:
 

dvdlely

Forumguru
Ik heb het nu ook continu. Echt waardeloos. Lijkt erop alsof ik handmatig schakel als een opa, zoveel toeren als ie maakt tijdens het koppelen. Merk dat m'n DSG7 beduidend slechter schakelt. Bij mij voelt het nu echt alsof de koppelingsplaten helemaal op zijn.
Voel hem soms zelfs een beetje hokken. Dat doet ie zowel als ie koud is of als ik een uur rij. Zit inmiddels op 107K KM.
 
Laatst bewerkt:
Slecht overschakelen klinkt wel echt als platen die op zijn. Vlak voordat mijn koppeling vervangen werd ging alles (overschakelen, slippen in versnelling) in zeer korte tijd snel slechter.

_Chris_, ik heb een O3 uit jan. 17 (voor de facelift) en ik merkte ook andere schakelmomenten na een update. Het leek heel even beter te werken, wellicht door een reset, maar na enige tijd is de slip gewoon weer terug, ook met warm weer. Rij nu 7000km met deze koppeling, maar eigenlijk heeft hij het na het vervangen nooit goed gedaan.
 

Mick

Actief lid
Dit jaar mag mijn Octavia eruit en een nieuwe erin, maar als ik dit allemaal lees, kan ik maar beter handmatig blijven schakelen. Heb voor mijn huidige Octavia Greenline 2 x een Octavia met DSG gehad en eigenlijk geen problemen ondervonden. Nu ik dit allemaal lees, twijfel ik wel of ik voor een DSG moet gaan of niet.
Het handmatig schakelen is zo slecht nog niet.
 

CharlesTucker

Forumguru
Handmatig schakelen is zeker niet slecht, en voor mij was het eigenlijk een no-brainer om wederom een handgeschakelde Octavia te kiezen. Mede op grond van dit soort topics, maar ook vanwege de meerprijs. Maar, aan de andere kant, de problemen schijnen toch wel exemplarisch te zijn, ik heb het idee dat wat je hier leest mensen zijn die helaas pech hebben. En verder vind je op het forum natuurlijk ook typisch die mensen die meer dan gemiddeld geinteresseerd zijn in hun auto, en misschien ook wel wat kritischer dan het grote publiek. Als het overgrote deel van de DSG bakken zo slecht zou zijn dan zou het toch al wel bij Kassa en vergelijkbare programma's aan de orde geweest zijn, toch? Maar ik wilde de kans niet lopen een van die pechvogels te worden. En zoveel werk is dat schakelen nou ook weer niet :)
 
Bovenaan Onderaan