Nou, ik ben er intussen eigenlijk wel uit hoor.
- De versnellingsbak op zichzelf is uiteindelijk niets anders dan een meer of minder gecompliceerde doos met verschillende (vaste) tandwieloverbrengingen.
- Er wordt feitelijk mechanisch geschakeld tussen de verschillende overbrengingen, hetzij door middel van een handbediende hendel op basis van keuzes die worden gemaakt door de mens die aan die hand vastzit ("handbak") dan wel doordat een of ander geautomatiseerd c.q. gerobotiseerd systeem die keuzes bepaalt én uitvoert (voor zover niet alsnog overruled door de bestuurder natuurlijk). In dat geval spreken we van een automaat... Simpel toch?
Het DSG-
versnellingsbakgedeelte op zich wordt dus net zo automatisch c.q. gerobotiseerd geschakeld als bv. in een willekeurige Amerikaan of zo. De bak zal wat gecompliceerder in elkaar zitten met z'n 2 uitgangsassen, maar dat maakt voor het principe niet uit.
Na de tandwielkast is er nog een voorziening nodig waarmee de draaiende beweging van de uitgaande as(sen) zo soepel mogelijk wordt overgebracht naar de nog stilstaande aandrijfas naar de wielen opdat die ook rustig in beweging kunnen komen. Maar dan hebben we het dus over de koppeling(en) dan wel koppelomvormer en niet meer over de eigenlijke versnellingsbak.
Aldus doorredenerend zou je misschien zelfs kunnen stellen dat Huub van Doorne eigenlijk de allereerste
échte automaat heeft bedacht, voortlevend in de modernere varianten van de CVT, omdat hij de doos met verschillende tandwieloverbrengingen oversloeg en de vloeiend-van-draaiend-op-stilstand overgang heeft voorzien van een systeem met oneindig veel verschillende overbrengingsverhoudingen. Maar dat vind ik dan weer een wat te beperkte definitie - ik vind het wel "automatisch" als zowel het kiezen van de versnelling als het uitvoeren van die keuze geheel door de auto (
kunnen) worden gedaan zonder tussenkomst van de bestuurder.
De toekomst is voorlopig aan de elektrisch aangedreven auto waarbij zowel de tandwielkast als de koppeling/koppelomvormer/cvt overbodig zijn. Er wordt dan helemaal niet meer geschakeld.
Hoe gaan we dát dan noemen?