Wel of geen slippende DSG

CharlesTucker

Forumguru
@Rofffel, in de lease maakt 't misschien financieel niet uit, maar je gaat je er wel aan irriteren lijkt me. En volgens wat ik hier in dit topic lees wordt het als je een van de pechvogels bent ook niet lekker opgelost, dus dan rij je 4 jaar in een auto waar je niet tevreden mee bent (en waar je wel degelijk voor betaalt, zowel met arbeid als met belasting/bijtelling).
 
  • Leuk
Waarderingen: Mick

Mick

Actief lid
Leasemarkt of niet, ik wil het liefste zo weinig mogelijk de garage bezoeken. Het liefste alleen voor onderhoud en geen storingen.
Ik heb nog even de tijd voordat het zover is.
 

Rofffel

Forumguru
De vraag is wat storend is.
Ik had persoonlijk prima kunnen leven met de slip als ik zou weten dat als het dusdanig zou worden dat ie niet meer rijd er een nieuwe koppeling in zou komen waar ik niet zelf voor hoef af te rekenen.
Tevens is dit nog bij niemand aan de orde geweest dat een auto niet meer rijd.
Bij een particuliere aanschaf draai je er zelf voor op en kost het aardig wat geld om het netjes te houden voor de verkoop op een later moment.
Just my two cents.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mick
Ik irriteer me nu aan alle slip omdat het op een gegeven moment veel erger was, en ik direct merkte dat het met een nieuwe koppeling minder, maar niet weg was. Ja, ik besteed mijn tijd liever aan iets anders dan zorgen dat de auto in orde komt, maar telkens als ik een handgeschakelde leenauto heb merk ik toch dat ik de automaat mis op de lange ritten met veel file. Ik zou, ondanks de problemen, toch weer een DSG nemen in de lease, maar particulier zou ik het niet doen om eerder genoemde redenen. Ik zou wellicht wel kijken naar andere fabrikanten (die zijn er beter in geworden) of bij VAG een met natte koppeling (voornamelijk op de dikke motoren).

Deze problemen moeten incidenteel zijn, want als 10% van de mensen er last van had zou je er meer over horen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou wellicht wel kijken naar andere fabrikanten (die zijn er beter in geworden) of bij VAG een met natte koppeling (voornamelijk op de dikke motoren).
Kost je uiteindelijk waarschijnlijk net zo veel of misschien zelfs meer, want voor het verschil in aanschafprijs (plus verzekering, belasting en brandstofkosten) voor zo'n auto met dikkere motor kun je nog aardig wat repareren...
 

Rofffel

Forumguru
Heb je wel meteen een dikker blok met meer vermogen ;).
Als ik nog een keer een DSG neem, dan iig wel met natte koppelingen.
 

Jewepe

Forumguru
Na drie Passat's met (koppelomvormer) automaat, een Octavia met DSG, een Altea XL met DSG, en een Franse dwaling overgestapt naar een handgeschakelde Superb en nu Passat. En niet omdat ik een automaat niet fijn vind, maar omdat ik privé rij en een auto voor mij een vervoersmiddel is. Het is geen hobby-object (meer) en moet zo betrouwbaar kosteneffectief (binnen eisen als ruimte, comfort en veiligheid) mogelijk zijn. En dus geen DSG meer (temeer daar ik minder werk en vrijwel altijd filevrij rij). Bijkomend voordeel: enkele duizenden euri's bij aanschaf.
 

0ri0n88

Forumguru
Deze problemen moeten incidenteel zijn, want als 10% van de mensen er last van had zou je er meer over horen.
Je hoort behoorlijk veel en met name over de dsg 7 droge koppeling. Bestaat niet voor niks een dsg dokter die meer dan voldoende werk heeft (buiten de dealers om). De dsg7 is gewoonweg niet de meest betrouwbare versnellingsbak en de koppelingen begeven het veel te vroeg. Ik zelf zou er geen 1 meer kopen......
 

MaxN

Donateur
DSG7(DQ200) droge koppeling is bekend om zijn problemen die voor kunnen komen. Wij hebben 2,5 zonder problemen er mee gereden. De nieuwe DSG7(DQ500,DQ380,DQ381) zijn geen problemen mee. Hebben ook een natte koppeling.
Verder inmiddels 5 jaar(4,5 met O2C 1.9tdi, 0,5 met O3C RS 2.0tdi) ervaring met de DSG6(DQ250) in 2 auto's zonder enig probleem.
Dus inmiddels 7,5 jaar probleemloos als particulier met een DSG rond aan het rijden. En als het aan ons ligt komen daar nog vele jaren bij.
 

Joh@n

Forumguru
De vraag is wat storend is.
Ik had persoonlijk prima kunnen leven met de slip als ik zou weten dat als het dusdanig zou worden dat ie niet meer rijd er een nieuwe koppeling in zou komen waar ik niet zelf voor hoef af te rekenen.
Tevens is dit nog bij niemand aan de orde geweest dat een auto niet meer rijd.
Bij een particuliere aanschaf draai je er zelf voor op en kost het aardig wat geld om het netjes te houden voor de verkoop op een later moment.
Just my two cents.
Als hij niet meer zou rijden is er wel iets ernstig mis. Dat vind ik (mening) persoonlijk ook wanneer de automaat niet meer schakelt bij bijv. -5 of lager. Ik heb nog nooit in een (bijna nieuwe) auto gereden die zoveel ratels, herrie, gebrom etc geeft als deze Octavia. Zoals gezegd betaal ik er ook gewoon een paar 100 euro per maand voor en verwacht ik van een auto met een nieuwprijs van 36000 euro ook gewoon een fatsoenlijk product waar ik gedurende de 4 jaar dat ik hem in bezit heb geen enkele storing mee krijg behalve regulier onderhoud. Helaas is dat met kwaliteit van hedendaagse auto's niet meer mogelijk.
 

CharlesTucker

Forumguru
4 jaar zonder een enkele storing is wel erg optimistisch lijkt me, er zitten ook tegenwoordig nog onderdelen in de auto die slijten. Maar zo'n storing moet dan wel en snel en vooral volledig en naar volle tevredenheid opgelost worden, en dat lijkt met die DSG issues niet heel erg te lukken bij een aantal auto's.

Dat gezegd hebbende, mijn vorige auto (handgeschakelde O2C) gaf de eerste storing onderweg pas na ruim 6.5 jaar en 250.000 kilometer. Daarvoor is er alleen tijdens regulier onderhoud af en toe iets vervangen (wel zaken die tot serieuze storingen onderweg hadden kunnen leiden, zoals een lekkende waterpomp bij 150000 kilometer), dus het kan eigenlijk wel.
 

Joh@n

Forumguru
Bij mijn Leon uit 2007 zijn enkel lampjes en banden vervangen. Oh en een spiegelglas, want de spiegelverwarming deed het niet meer. Verder in 112000 km 0 problemen gehad. Degene die hem heeft overgenomen na lease rijdt er nu nog steeds in, 7 jaar later. Staat dus ook op minimaal 250k als dat geen 300k is en ik durf redelijk aan te nemen dat dat zonder noemenswaardige problemen is gegaan.

Waar ik me over verbaas is het feit dat ik een auto uit 2017 heb, die al in de tweede fase van zijn levenscyclus zit en toch nog zoveel kinderziektes en rare problemen heeft. Skoda heeft zelfs al 2 miljoen bakken geproduceerd van dit type DSG, dus ik dacht wel veilig te zitten maar niets is minder waar... Ik vind het overigens het grootste deel van de tijd nog erg fijn dat ik een automaat heb hoor. Maar ik had er meer van verwacht :)
 

Rofffel

Forumguru
De hedendaagse auto's zitten zo bom vol electronica dat het niet meer haalbaar is om storingsvrij rond te rijden. Dat een DSG met droge koppeling zoveel problemen oplevert mag mijns inziens ook niet. Dit heeft PON ook toegekend aangezien er dus coulance regelingen zijn voor de DSG.
De DQ200 heeft veel problemen met de koppeling en de aansturing (naam is me even ontschoten, iets met 'tronic'). Bij de aanschaf van een VAG zou ik dus wel rekening houden dat je een bak met natte koppeling neemt. Deze schakelen mooier en hebben dus een langere levensduur. Dat je de DSG soms moet spoelen en nieuwe vloeistof erin zou ik dan zeker voor lief nemen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik (evenals anderen hier) heb het al eerder aangegeven met de nodige onderbouwing, maar er is geen enkele reden om er van uit te gaan dat de kans op dsg7 problemen groot is.
 

Rofffel

Forumguru
geen enkele reden om er van uit te gaan dat de kans op dsg7 problemen groot is.

Dat is dus subjectief zoals andere velen ook al vermeld hebben. Degene die ik ken met een DQ200 hebben dezelfde problemen gehad....
Dus misschien is het verstandig om iets meer onderzoek te doen, als je er eentje wilt aanschaffen.
Het is inmiddels wel duidelijk dat jij geen problemen ervaren hebt en erg positief in het leven staat (ik spreek bewust niet over naïviteit).
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
@Roffel: kennelijk dus toch niet goed eerdere reacties gelezen dan wel begrepen. Om die kans op problemen te berekenen, dient het aantal probleemgevallen (sterk oververtegenwoordigd op een forum) te worden gedeeld op het totaal (aantal dsg7's). Uiteraard ken ik die data niet, maar ik ben er van overtuigd dat het resultaat van zo'n berekening een zeer kleine kans oplevert. Anders zou VAG/PON zoals iemand eerder opmerkte, zich er wel meer aan gelegen laten liggen.
Dat laat natuurlijk onverlet dat de problemen heel vervelend zijn voor betrokkenen, evenals dat het verstandig is een software aanpassing in te calculeren bij aanschaf van een auto met DSG7.
 

0ri0n88

Forumguru
Wat je stelt @Rosinfield zijn net zulke aannames als dat men stelt dat dsg7 een matig produkt is.
Zonder cijfers kunnen we roepen wat we willen.
Toch is de dsg7 in veel fora in binnen en buitenland oververtegenwoordigd met probleemgevallen en maakt het voor mij aannemelijk dat het gewoonweg niet hun beste produkt is.
Anyway zonder cijfers is het enkelt speculatief.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vraag me bij dit sales ook af of alle dsg-bakken centraal in één fabriek worden gemaakt voor alle VAG-merken, of dat er meerdere centrale dsg-fabrieken zijn, of misschien zelfs per merk apart? En als er meerdere produktielocaties zijn, is de kwaliteit dan echt overal gelijk (zou in theorie wel moeten natuurlijk) of zit daar stiekum toch verschil in?
 
Bovenaan Onderaan