Wel of geen slippende DSG

Joh@n

Forumguru
Het moet echt wel wat kouder worden nog wil hij niet meer schakelen hier, maar het gebrom en geratel/geslip is er eigenlijk gewoon het hele jaar door. Bij jou klinkt het niet heel best, zonde :(
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
@RonaldNijhoff: ik weet niet of ik er zo van zou balen. Als beide grote problemen binnen de garantie opgelost zouden worden, dan zou ik toch best tevreden zijn. Het zijn beide geen goedkope klussen.....
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Captain Hook

Forumguru
Vind het toch wel opmerkelijk, die horror verhalen die je vaak leest over de DSG-7 (in diverse VAG auto's)
Aan de ene kant zijn er natuurlijk miljoenen van die DQ200 bakken geproduceerd en in gebruik. En je leest (uiteraard) veel over de probleemgevallen en je hoort weinig over de DQ200's die gewoon hun werk doen.

Maar heeft iemand nou ooit een feitelijk verhaal gezien waarom/wat/hoe nou precies het probleem is met die versnellingsbak? Waar ligt het specifiek aan dat er, naar verhouding, veel mee mis gaat?
Slechte materiaalkeuze? Kwaliteitsissues? Toleranties? Verkeerd ge/misbruik?
Heb je daar, als bestuurder, nog invloed op, op mogelijke (voortijdige) slijtage bijvoorbeeld?

Zegt een bestuurder die al ruim 100kkm zeer tevreden met een prima werkende DSG-7 rondrijdt... :)

https://www.skoda-storyboard.com/de...200-doppelkupplungsgetriebe-im-werk-vrchlabi/
M.a.w. die Skoda fabriek levert iedere (!) dag meer dan 2200 DSG-7's. Dat zijn er best wel veel...
 
Laatst bewerkt:

haassie

Forumguru
@RonaldNijhoff toevallig van de week weer eens contact gehad met TVS omdat ze aan het testen waren met een recent type koppeling (nieuw 2018). De een geeft aan er vertrouwen in te hebben terwijl de ander aangeeft dat er zeer wisselende resulataten zijn. Vlees noch vis. Geven geen garantie op goede werking na vervanging! Zelfs na alle “magische” ingrepen (sw, clampforce, nieuwe koppeling)hebben de meesten nog steeds het probleem. Heb van de week eens even velden (95/115) uitgelezen. 11 om 12 mm. Wel wat slijtage maar nog binnen de perken(max 17mm?). Zou nog gewoon goed moeten zijn. Koppeling nu 32k oud!!! Reden dat je zomers minder berichten leest is omdat het probleem zich dan veel minder manifesteert! Materiaal is gevoelig voor koude en vocht naast alle andere issues aangaande software (wegrijden in 2 etc). Mee leren leven of verkopen is het advies!
 

TurboT

Forumguru
@RonaldNijhoff toevallig van de week weer eens contact gehad met TVS omdat ze aan het testen waren met een recent type koppeling (nieuw 2018). De een geeft aan er vertrouwen in te hebben terwijl de ander aangeeft dat er zeer wisselende resulataten zijn. Vlees noch vis. Geven geen garantie op goede werking na vervanging! Zelfs na alle “magische” ingrepen (sw, clampforce, nieuwe koppeling)hebben de meesten nog steeds het probleem. Heb van de week eens even velden (95/115) uitgelezen. 11 om 12 mm. Wel wat slijtage maar nog binnen de perken(max 17mm?). Zou nog gewoon goed moeten zijn. Koppeling nu 32k oud!!! Reden dat je zomers minder berichten leest is omdat het probleem zich dan veel minder manifesteert! Materiaal is gevoelig voor koude en vocht naast alle andere issues aangaande software (wegrijden in 2 etc). Mee leren leven of verkopen is het advies!

Kan iemand uitleggen hoe ik dit exact moet uitlezen. Is er een How to hiervoor. Ik heb zo’n kabel liggen, maar weet maar god niet waar ik naar moet kijken.
 
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
Vandaag ook even bij de lokale skodadealer geweest. Hier gaf de monteur ook aan dat de DSG 7 koppeling vervangen zeer vaak voorkomt in de werkplaats.
Maandag moest ik even bellen voor de laatste stand van zaken m.b.t. ontwikkelingen vanuit VAG. Dan kan ik dit dinsdag ook meenemen naar de garage..

Na de reparatie een jaartje (30.000 km) aankijken, daarna gaat de auto ongeveer weer de deur uit denk ik. Dit zal mijn volgende autokeus medebepalen... Ben in ieder geval een automaat nodig.

Ik hou jullie op de hoogte!
 

haassie

Forumguru
@Captain Hook deze versnellingsbak is de lichtste in de reeks met een max koppel van 250nm. Tuurlijk worden er heel veel van deze bakken geproduceerd en gebruikt maar er gaan er toch teveel stuk wat ik zo op fora zie wereldwijd. Daarnaast is dit bij tvs lopende band werk aan het worden. Niet echt sporadisch dus. Koppelingen gaan stuk meestal door verkeerde standaard software die er voor zorgt dat bak met slip in de 2e versnelling weg rijdt. Hier heeft VAG andere koppelingen voor verzonnen van harder materiaal datminder hard slijt maar echter weer niet goed tegen kou/vocht kan en daardoor onder bepaalde omstandigheden slipt. Softwarematig kan e.e.a ook worden opgelost maar lang niet alles hoewel wel zo verkocht door 3e partijen. Daarnaast heb ik het idee dat de meeste probleemgevallen bij de zwaardere toepassingen voor komen. Superb/octavia en minder bij de lichtere fabia. Het meest erge is nog dat een importeur het probleem onder het kleed schuift en er helemaal niets aan doet wanneer je hier als klant mee te maken krijgt. Als er een probleem is moet je dit als leverancier op kunnen lossen, structureel, en niet een oplossing bieden die slechts 5000km werkt alvorens alles weer van voor af aan begint en het dan producteigenschap te noemen. Ben bang wanneer ze deze nare eigenschap in hun gelikte folders vermelden de dsg7 (bak kan mogelijk slippen) de verkopen zullen kelderen.

Misschien stellen andere mensen niet zulke hoge eisen dat kan ook. Hoewel dit elementaire onderdeel gewoon slipvrij moet werken onder alle mogelijke omstandigheden!!
 

haassie

Forumguru
@RonaldNijhoff Het is al heel wat dat de monteur het toegeeft. Bij de Waal in Zaltbommel zei men met droge ogen nog nooit een probleem te hebben gehad met de dsg7 whahahaha. Zelfs het meetrapport van TVS werd in 1e instantie als BS afgedaan! Uiteindelijk werd het toch garantie echter zonder een 100% oplossing. Probleem kwam na 5000km gewoon weer terug. Nogmaals aan de bel getrokken...0,0! Verkoper weet ineens van niets en verwijst je door naar werkplaats die hakken in het zand zet!!!We hebben alles al gedaan, producteigenschap, bak heeft aangepaste sw etc etc etc.... bespaar je geld (1200 bij tvs, 1700 bij stealer) en stop dit in iets ander wat WEL werkt!!! Zo sta ik er nu in!....oh ja en sla de genoemde dealer bij je keuze over!
 

haassie

Forumguru
Het artikel beschrijft hoe je slijtage meet bij een dsg7 er wordt nergens gesproken over een type auto....
 

Captain Hook

Forumguru
@haassie Dank voor je toelichting.
Maar ik wil toch één specifiek ding bestrijden:
Ik zie vaak de bewering dat de DQ200 zou wegrijden, vanuit stilstand, in z'n 2.
Maar ik rijd zelf al >100kkm in onze eigen Skoda met DSG-7. En die rijdt echt nooit weg in z'n 2 hoor. Altijd vanuit de 1. Ongeacht of 'ie warm of koud is. Zelfs bergaf, begint 'ie in z'n 1.
Weliswaar schakelt de bak al heel snel naar 2 en hoger, maar echt niet vanuit de 1 vanaf 0 km/h.
En nee, geen software aangepast, gewoon alles af-fabriek standaard.

En soms rijd ik wel eens in een andere VAG auto met een DSG-7 en ook daar; altijd vanuit stilstand in z'n 1.
 

Canon-Eye

Forumguru
En die rijdt echt nooit weg in z'n 2 hoor. Altijd vanuit de 1.
Doet de mijne ook, maar zelfs als ik 'm op stationair laat gaan zal binnen een goeie wagenlengte al naar 2 overschakelen zonder dat ik het gas zelfs maar aanraak. Ik merk dat altijd omdat er vanonder de carport tot de straat zo'n 15 meter af te leggen is, het loont de moeite niet om daarvoor gas te geven.
Ik kan me voorstellen dat er in 2 wel wat extra slijtage is bij normaal c.q. vlot wegrijden - en dan uiteraard meer naarmate er enthousiaster vertrokken wordt. Ik heb me dus een redelijk beheerste wegrij-stijl aangewend: geef gewoon niet teveel gas. En dan nog verbaast het me hoe vlot die 1.0 toch nog aanvoelt...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Bij aanpassing van de bak heb je weer een "echte" 1. Bij de originele sw is ie er wel, je moet echter idd heel goed opletten in je display om het te zien, zo snel gaat het naar 2
 

Canon-Eye

Forumguru
Ach, er zijn nog geen 1,5 van de 4 jaar garantie om, dus ik kijk het nog wel even aan zonder aan de software te laten sleutelen.
 

haassie

Forumguru
Idd bij aangepaste sw is de 1e versnelling heel duidelijk waarneembaar...een echte volle 1 laten we het zo maar noemen.... bij de std sw zag ik hem in 1 staan om zodra bij minimaal rollen bijna gelijk naar 2 te schakelen. Hetgeen dus impliceert dat je met weinig toeren al in zn twee zit. Bij veel filerijden zorgt dit voor teveel slip. Nadeel van mijn echte 1 vind ik weer dat bij een bepaald toerental in zn twee bij rustig rollen weer terugschakelt naar1 hetgeen duidelijk waarneembaar is althans teveel voor mij.

Maar welke auto rijd je dan en al 100dkm absoluut slipvrij? Want daar gaat het eigenlijk om. Als dat slipvrij gebeurt mag je jezelf echt gelukkig prijzen.
 
Bovenaan Onderaan