Wel of geen slippende DSG

haassie

Forumguru
@Canon-Eye garantie is vaak op niet slijtage onderdelen, dus niet op onderdelen die slijten door dagelijks gebruik, waarbij de dsg dus al gauw in een grijs gebied terecht komt, zeker als deze slip(dus slijtage) als producteigenschap te boek staat?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Die "garantie-fobie" is iets persoonlijks. Ik maak me er geen moment druk om eerlijk gezegd. Aanpassing leidt tot minder slijtage, maar de hoofdreden om de DSG aan te laten passen, is voor mij het grotere rijplezier. Bij mijn huidige auto was daarvan met de standaard sw zelfs in het geheel geen sprake, maar alleen van ergernis vanwege het getril en gebrom.
Ben eigenlijk wel benieuwd of er anderen zijn met dezelfde ervaring bij deze combinatie; Fabia 1.0 tsi combi met DSG.
 

Captain Hook

Forumguru
Maar welke auto rijd je dan en al 100dkm absoluut slipvrij? Want daar gaat het eigenlijk om. Als dat slipvrij gebeurt mag je jezelf echt gelukkig prijzen.
Ik neem aan dat je mij bedoelde?

Type auto (Roomster 1.2 TSI DSG-7) staat keurig in mijn onderschrift...

Het punt was/is, is dat de bewering dat de DQ200 wegrijdt vanuit z'n 1 gewoon pertinent onjuist is.
En getril en gebrom? Tja... ook nooit last van... Zou het dan toch aan dat gedeelte tussen hoofdsteun en stuur liggen? :koffie:

Besef wel; er zijn inmiddels >2 miljoen DSG-7's gefabriceerd. M.a.w. wat is nou het daadwerkelijke percentage probleemgevallen? En is dat procentueel dan veel of weinig? Of wordt er gewoonweg veel ophef over gemaakt?

Rijplezier met deze 'ordinaire' standaard DQ200? Dat zeer zeker! :jaja: Kriskras door Europa. Woon/werkverkeer in Nederland. Alpenpas op en Alpenpas af. Allemaal zonder problemen en/of rare dingen. Ik erger me eerder aan zaken als een gebroken veer, een versleten wiellager, of een Skoda garage die je gewoon niet ziet staan als je eens een keer om service vraagt. :shutup:
__________________________________
Aan de andere kant vraag me ik wel af, hoe lang dit soort technologie uiteindelijk meegaat?
En dat zal bij de nieuwste generatie auto's met al z'n gadgets en hoegenaamd 'slimme' hulpjes alleen maar erger worden. :(
Leuk verhaal in deze:
Afgelopen week onze jongelui geholpen met hun oude/nieuwe auto. Een Golf IV uit 1999! Met maar liefst 260kkm op de teller. Die auto zag er nog uit alsof 'ie een paar jaar geleden gefabriceerd was. Dit zijn nog de VAG modellen die wel degelijk (maar destijds te weinig winst opleverden voor VW) in elkaar zaten.
Ik was gewoon verbaasd hoe massief, degelijk en nog alles goed functioneerde bij deze, bijna 20 jaar oude, auto.
Zelfs de climatronic deed het nog prima. Ook onder de motorkap zag alles er nog keurig uit. Die auto had wel altijd z'n onderhoudsbeurtjes gehad en dat was ook te zien. Gewoon top.
Tja, en dat er dan na al die tijd zaken als een olietrechtertuitje afbrokkelt (bekend euvel. nieuwe kost 3 euro), pookknop + hoes versleten zijn (ook vervangen voor 16 euro voor een nieuwe). En een microswitch in de deur (kost 50 cent en een paar uur knutselen) die niet meer functioneerde; dan valt het allemaal reuze mee. Oh ja, en het bekende softlack probleempje van bepaalde interieurdelen, maar dat is puur cosmetisch.
Maar zaken als wielophanging, nihil olieverbruik, versnellingsbak ok, motor loopt zeer stil en redelijk zuinig, onderkant, roestbescherming, nog strak in de (originele) lak. Kortom het was gewoon bijna 'eng' om te zien hoe goed en netjes die oude auto nog was.

Maar of b.v. de DQ200 van mijn Skoda het na 20 jaar jaar en een kwart miljoen kilometer ook nog steeds zo goed doet... Ik heb toch mijn twijfels...
Laat staan al die nieuwe auto's met hun digitale cockpits, volelectronische drive-by-wire bediening en afhankelijkheid van s/w updates. Als je al überhaupt in de toekomst nog zelf dingen kunt herstellen...
 
Laatst bewerkt:

haassie

Forumguru
@Captain Hook onderschrift zie je niet op een telefoon, maar zal wel tussen stoel en keyboard zitten:thumbsup:

Voor wat betreft dat laatste, ik nodig je bij deze uit het zelf te ervaren en dan misschien je uitspraak te herzien als je dit niet hoort en voelt in mijn auto dan ben je in ieder geval niet beters gewend hahaha.

Alles kan stuk gaan dat is inherent aan techniek. Alleen wanneer het ontbreekt aan een oplossing maak ik me zorgen.

Maar goed je hebt een 1.2 met dsg. Precies het type motor waar deze vak voor bestemt is! (1.0,1.2 misschien 1.4) mijn 1.8tsi is denk ik te zwaar. Het trillen en brommen waar rosinfield het over heeft dat is hetgeen ik ervaar.

Doe eens een belletje naar tvs en vraag eens naar wat cijfers?

Er zijn sinds 2010 al een een 5-tal verschillende koppelingen uitgebracht zonder een echte oplossing...men is gewoon zoekende.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Voor de goede orde het volgende, ondanks dat ik dacht ik duidelijk was over het getril en gebrom bij de specifieke auto waarin ik thans rijd.
Bij de beide voorgangers met 1.2 tsi was slechts zelden sprake van gebrom. Op zich ook prima mee te rijden. Maar de nauwelijks waarneembare 1 en het voor mijn gevoel te snelle opschakelen, deed me besluiten tot aanpassing van de dsg. En zeer tot mijn genoegen. De bak gedraagt zich dan veel meer zoals ik zelf zou schakelen met een handbak. Ook in dat geval negeer ik de schakel-indicator. Ik schakel dan best vlot op, trek niet onnodig lang door. Maar de DSG en schakelindicator in de VAG auto's waarin ik heb gereden, willen wel dat er net iets te vroeg wordt opgeschakeld. En dat daaraan geheel andere b eweegredenen ten grondslag liggen dan driveability, lijkt me duidelijk.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Gebrom is een ‘producteigenschap’ van de VAG groep blijkt.. ongeacht schakel of DSG.
Bij mijn buurman (Skoda Fabia station - schakel) hoor ik dit ook zodra hij wegrijd.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Gebrom is een ‘producteigenschap’ van de VAG groep blijkt.. ongeacht schakel of DSG.
Bij mijn buurman (Skoda Fabia station - schakel) hoor ik dit ook zodra hij wegrijd.
Maar wat ik bedoel, is puur het gebrom en getril rond de opschakelmomenten. Dat was ook prompt verdwenen na aanpassing
 

0ri0n88

Forumguru
Dat gebrom komt veelal door het laagtoerige wat met de tsi motoren best mogelijk is door de turbo, maar het moet m.i. van te ver komen. De dsg schakelt gewoonweg te snel op in standaard setting, maar ook aangepast zal er altijd slip zijn en dus slijtage, weliswaar minder maar zonder zou simpelweg niet gaan.
De dsg7 dq200 is gewoon een zorgenkindje daar hoef je geen statistieken voor te hebben.
Mijne reed probleemloos en vanaf 100k ineens mega veel slip en was het over met de pret.
Ikzelf zou nooit meer een dsg7 van dit type kopen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wat dat betreft ben ik geneigd een eind mee te gaan met @Captain Hook. Ja, er doen zich problemen voor, maar in verhouding tot het totaal aantal rondrijdende dsg7's, is dat slechts een uiterst kleine fractie. Wat natuurlijk onverlet laat dat het erg vervelend is wanneer het je treft; net als bv een aanrijding.
 

Mali

Forumguru
afgelopen week is bij een 60.000 km beurt de dsg opnieuw ingeleerd, had eigenlijk geen klachten maar de leenauto die ik 1 dag mee had schakelde heerlijk soepel.
Daarna gevraagd of dit bij mij ook mogelijk was, en ja ik ben er nu nog blijer mee.
 

haassie

Forumguru
Zojuist maar eens even gemeten op basis van odbeleven en het artikel van gerrit speek en het uitgezet in een excel grafiek. Het toont de RPM van de motor (odb/can) deze lijnen vallen als het goed is samen met het toerental van de aandrijfassen het NIET aanwezig zijn van slip op de koppeling. In theorie moet dus het RPM van de motor gelijk lopen met de RPM van de aandrijfassen in de verschillende versnellingen. Dit was dus tijdens het optrekken op de snelweg, vlakke invoegstrook (geen helling) tot het oprijden van de opvolgende afrit (eerste 250 meetpunten) module 005 (waarde 1,2,3,4). Gemiddeld gas geven.

Mooi is te zien hoe in het begin bij aandrijfas1 constant onder de RPM van de motor ligt, een piek in motor RPM (meetpunt 69 en 77, 2400 en 2700 rpm) waar lijn van de koppeling er weer onder ligt (brom en sprongetje) . Bij schakelen naar de volgende versnelling zie je heel mooi het verschil (1500 op de as vs 1700 van de motor). Op dit punt maakt de teller steevast een sprongetje met gebrom erbij!!! In de hogere toerentallen werkt alles beter en liggen alle waardes nagenoeg op elkaar m.u.v. aandrijfas2 rond meetpunt 149 (hetgeen ook voelbaar was in de auto) Dus voor diegene die twijfelen aan slip, leuke meting.

@TVS-Engineering heeft dit al eens gemeten, en die zeggen dat het door de koppeling komt die slipt....hoewel ik mij dus afvraag waarom de motor dusdanig piekt in een verders evenredige lijn(kan dit niet weg getuned worden?)…..als het aan de motor ligt tenminste.
 

Bijlagen

  • aandrijfas1.PNG
    aandrijfas1.PNG
    30,6 KB · Weergaven: 45
  • aandrijfas2.PNG
    aandrijfas2.PNG
    32,6 KB · Weergaven: 40
  • alles in een.PNG
    alles in een.PNG
    32,9 KB · Weergaven: 41

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb tot dusverre totaal geen last van trillen, brommen of andere narigheid bij het opschakelen, dus dáárin schuilt voor mij geen aanmoediging om er iets aan te veranderen. Dit bepaalt mijn keuze om het voorlopig zo te laten, zo simpel is het.
Het ding doet gewoon soepeltjes wat er van 'm verwacht wordt. If it works, don't fix it...
 

Mali

Forumguru
Gelukkig is de meerderheid zwijgende, en de enkeling die problemen heeft plaatst ze terecht op dit forum.
Waardoor we elkaar goed op de hoogte houden, daar we volgens de garage vaak de “ enige” zijn die deze problemen hebben.

En soms blijkt dat het beter kan zonder dat je problemen hebt zoals bij mijn dsg, voor mij de puntjes op de i.
Heb ooit een peugot 504 automaat gehad volgens mij met 3 of 4 versnellingen ( type oude lullen auto) in 1982 en wat is deze dsg dan super.
 

haassie

Forumguru
Ik had een 3 versnellingen crossfiets in 1980 en nu een 29" MTB met 30 versnellingen....mocht nl nog lang niet rijden in die tijd:maakmegek:. Verschil van dag en nacht, moet alleen nog steeds zelf trappen. Het zou een kwalijke zaak zijn wanneer er over die tijd geen verbetering zou zijn geweest.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mali
Vandaag contact gehad met een andere dealer.
Deze gaf aan dat het probleem in het vliegwiel, de megatronic of de koppelingsplaten zou moeten zitten.
Het vliegwiel is nieuw voor mij.
Toch blijft het vreemd. De mate waarin de bak slipt verschilt van dag tot dag.

Gisteren kon ik amper de oprit van de snelweg fatsoenlijk nemen en was het één en al ellende en vanmiddag amper slip.
Wellicht iets met warm/koud te maken..

Morgenvroeg naar de garage, ik ben benieuwd.
 

haassie

Forumguru
Aangezien jij een van de weinige lotgenoten bent (althans dat mag ik hier geloven) blijf ik het volgen....ik hoop voor je dat ze iets vinden om dit sh#t probleem te verhelpen.....laat ze ook eens een meting uitvoeren zoals ik ook heb gedaan en niet alleen afgaan op gehoor en gevoel.....zo kan je het iig aantoonbaar maken!
 
"Dat klinkt bekend inderdaad, iedere week vervangen we wel een paar plaatjes bij die octavia's" aldus de monteur.

Weinig lotgenoten zal dan wel iets meevallen denk ik. Je hoort inderdaad vaak de slechte verhalen en niet de goede.
Wat dat betreft ben ik wel realistisch, maar neemt niet weg dat ik een probleem heb dat overeenkomt met veel andere rijders.
En dat probleem wil ik graag opgelost hebben :)
 
Bovenaan Onderaan