Maar welke auto rijd je dan en al 100dkm absoluut slipvrij? Want daar gaat het eigenlijk om. Als dat slipvrij gebeurt mag je jezelf echt gelukkig prijzen.
Ik neem aan dat je mij bedoelde?
Type auto (Roomster 1.2 TSI DSG-7) staat keurig in mijn onderschrift...
Het punt was/is, is dat de bewering dat de DQ200 wegrijdt vanuit z'n 1 gewoon pertinent onjuist is.
En getril en gebrom? Tja... ook nooit last van... Zou het dan toch aan dat gedeelte tussen hoofdsteun en stuur liggen?
Besef wel; er zijn inmiddels >2
miljoen DSG-7's gefabriceerd. M.a.w. wat is nou het daadwerkelijke percentage probleemgevallen? En is dat procentueel dan veel of weinig? Of wordt er gewoonweg veel ophef over gemaakt?
Rijplezier met deze 'ordinaire' standaard DQ200? Dat zeer zeker!
Kriskras door Europa. Woon/werkverkeer in Nederland. Alpenpas op en Alpenpas af. Allemaal zonder problemen en/of rare dingen. Ik erger me eerder aan zaken als een gebroken veer, een versleten wiellager, of een Skoda garage die je gewoon niet ziet staan als je eens een keer om service vraagt.
__________________________________
Aan de andere kant vraag me ik wel af, hoe lang dit soort technologie uiteindelijk meegaat?
En dat zal bij de nieuwste generatie auto's met al z'n gadgets en hoegenaamd 'slimme' hulpjes alleen maar erger worden.
Leuk verhaal in deze:
Afgelopen week onze jongelui geholpen met hun oude/nieuwe auto. Een Golf IV uit 1999! Met maar liefst 260kkm op de teller. Die auto zag er nog uit alsof 'ie een paar jaar geleden gefabriceerd was. Dit zijn nog de VAG modellen die wel degelijk (maar destijds te weinig winst opleverden voor VW) in elkaar zaten.
Ik was gewoon verbaasd hoe massief, degelijk en nog alles goed functioneerde bij deze, bijna 20 jaar oude, auto.
Zelfs de climatronic deed het nog prima. Ook onder de motorkap zag alles er nog keurig uit. Die auto had wel altijd z'n onderhoudsbeurtjes gehad en dat was ook te zien. Gewoon top.
Tja, en dat er dan na al die tijd zaken als een olietrechtertuitje afbrokkelt (bekend euvel. nieuwe kost 3 euro), pookknop + hoes versleten zijn (ook vervangen voor 16 euro voor een nieuwe). En een microswitch in de deur (kost 50 cent en een paar uur knutselen) die niet meer functioneerde; dan valt het allemaal reuze mee. Oh ja, en het bekende softlack probleempje van bepaalde interieurdelen, maar dat is puur cosmetisch.
Maar zaken als wielophanging, nihil olieverbruik, versnellingsbak ok, motor loopt zeer stil en redelijk zuinig, onderkant, roestbescherming, nog strak in de (originele) lak. Kortom het was gewoon bijna 'eng' om te zien hoe goed en netjes die oude auto nog was.
Maar of b.v. de DQ200 van mijn Skoda het na 20 jaar jaar en een kwart miljoen kilometer ook nog steeds zo goed doet... Ik heb toch mijn twijfels...
Laat staan al die nieuwe auto's met hun digitale cockpits, volelectronische drive-by-wire bediening en afhankelijkheid van s/w updates. Als je al überhaupt in de toekomst nog zelf dingen kunt herstellen...