Wel of geen slippende DSG

Rofffel

Forumguru
Ik heb inmiddels een filmpje gemaakt die het euvel enigszins aantoont. Helaas nog geen dikke uitschieters kunnen filmen. Ik zal deze z.s.m. posten.
 

haassie

Forumguru
Was afgelopen week bij een dealer aan het rondkijken waar een 6MT stond....aangezien ik mijn auto pas sinds April heb en er nu al afstand van wil doen deed de verkoper ietwat argwanen hahaha....moet dus toch nog even door en de ongemakken maar accepteren omdat een echte oplossing voor dit DSG geneuzel klaarblijkelijk niet bestaat. Succes en hoop dat ze het voor jou oplossen......ik herken je frustratie!
 

lawewing

Forumguru
Ik herken alle klachten/verhalen. Zo heb ik recentelijk een Octavia III 1.6TDI met DSG gekocht, bouwjaar 2013 met kilometerstand 118.000. Na aflevering viel het me op dat koppelingen in de eerste en tweede versnelling leken te slippen. Na een onderzoek door een specialist (TVS Engineering/DSG Dokter te Varsseveld) was de conclusie helder. De koppelingen zijn versleten. De oorzaak is gelegen in de aansturing van de DSG, waardoor de koppelingen teveel slipt. Mijn verkopende garage gaf (ook) geen enkel gehoor. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om de koppelingen voor eigen rekening door TVS te laten vervangen. Daarbij is ook de DSG software aangepast, waardoor dit probleem zich (als het goed is) niet zal herhalen. De kosten waren niet mals...€ 1.100,-- (incl. btw). Even diep slikken....
 

haassie

Forumguru
@lawewing hoeveel heb je er nu mee gereden en Is je probleem nu ook daadwerkelijk verholpen? Mijne is nu 14k geleden vervangen en software aangepast bij 10k geleden, maar probleem is weer vrolijk terug. Enige verschil is dat mijn koppeling bij een dealer is vervangen met een nieuwer type van ander slijtvaster materiaal...en tvs plaatst bij vervanging het oudere type met sneller slijtend materiaal, die dan door de sw weer minder slijt...maar minder tot geen last van slip met het oude type na de modificatie....ik heb nu een weersafhankelijk dsg...koud weer, drama...warm weer, beter? lachen...maar eigenlijk om te janken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

lawewing

Forumguru
@haassie: wat vervelend zeg! TVS heeft vorige week bij mij de koppelingen vervangen en de DSG software aangepast, dus het is nog te vroeg om te oordelen. Ik hoop uiteraard wel dat de problemen (bij mij vooral slip in eerste/tweede versnelling) mij nu bespaard blijven, maar jouw berichtje doet mij vrezen. Wat zijn bij jou nu de klachten? Dezelfde als eerder of anders?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Grote kans dat het om een erg klein percentage gaat. Hier en elders lees je natuurlijk vooral over de slechte ervaringen. Ik zelf rijd met de 3e auto met DSG (wel aangepast) en heb ook nog nooit problemen ervaren. Wel enorm veel plezier.
 

dmfow

Lid
@Rosinfield Grappig dat ik ook al vier DSG 7 auto's achter de rug heb (1 VW en 3 maal Skoda) en dat ik er zonder uitzondering allemaal gezeur mee gehad heb. DSG 6 geen enkel probleem trouwens (2 stuks Skoda).
 

Rosinfield

† In Memoriam
Of dat grappig is weet ik niet; maar op zich is het niet gek denk ik gezien de kansverdeling, al ken ik die niet concreet. Verder is denk ik wel van belang of die problemen al dan niet een aangepaste DSG betroffen
 

B.Stuurder

Forumguru
Software aanpassen helpt wel. Haalt alle slip er uit door verhoogde druk. Standaard slippen ze allemaal in meer of mindere mate, de vloek van de milieu maffia. Alles is op uitstoot gericht en de techniek vindt dat niet fijn.
 

B.Stuurder

Forumguru
....behalve bij een nieuwe koppeling van het nieuwe type gemaakt van harder slijtvaster materiaal wat niet goed tegen koude en vocht kan....
Zelfs dan zal door kiemkracht te vergroten minder tot geen slip optreden. Ik had een nieuwe dsg7 in 2017, die vóór aanpassing slipte en erna niet. Nu weer een nieuwe dsg7 (niet vanwege mechanisch falen) die nu niet is aangepast en die slipt weer enigszins.
 

Spoetnik

Forumguru
Mensen ik heb een vraag. Ik rij met heel veel plezier in mijn 1.6 TDI met DSG7. Inmiddels staat er 120.000 km op de teller en de auto is ruim 2 jaar oud. Nu merk ik de laatste tijd vrij regelmatig dat als ik vertrek en ik zet de auto in zijn achteruit of vooruit ik gas kan geven maar dan duurt het even voordat de wagen in beweging komt. Rij ik dan eenmaal is dit "probleem" er niet meer. Dus wegrijden bij b.v. een stoplicht is dan geen probleem dan doet het verhaal zich niet voor.

Klinkt dit bekend? Wat kan dit zijn?
 

Rofffel

Forumguru
De bak heeft even bedenktijd nodig voor het verzet (voor- of achteruit).
Ben niet anders gewend met automaten.
Bemerk wel dat de DSG7 er wat langer over doet (bouwjaar '15 met 80k op de klok).
 
Helaas ook bij mijn 'nieuwe' O3 uit 2016 koppelingsproblemen geconstateerd. (slippend) ongeveer 50k op de teller.

Deze wordt komende week gerepareerd vanuit Skoda (coulanceregeling?)
Wat doet Skoda bij zo'n reparatie?

Zijn de problemen daarna definitief de wereld uit? of wordt toch aanbevolen om daarna naar TVS Engineering te gaan om daar een DSG-update uit te voeren?
 

haassie

Forumguru
De dsg update minimaliseert het probleem van microslip(normaliter)....bij mij heeft het helaas niet geholpen en komt het nog geregeld voor (met name in vochtige omstandigheden)....soms ook niet... heeft te maken met het materiaal van de koppeling (zijn de woorden van TVS zelf). Werd mij ook 4 weken geleden verteld dat het alleen verholpen kan worden met een ouder type koppeling welke ze niet meer hebben, dit werd me vandaag dus verteld. Helaas pindakaas. Dus voor mij geen oplossing. Je kunt het altijd gratis proberen natuurlijk hoewel een half uurtje testen in mijn optiek geen reeel beeld geeft. Gaat zeker een 250-500km overheen. Schakel momenten beter...ja...slip weg...NEE... Zie mn eerdere replies...
 
Bovenaan Onderaan