Welk motorvermogen 1.4tsi of 1.8tsi

gio92

Lid
Beste forum leden,

Wij zijn van plan om een Octavia combi Elegance Businessline aan te schaffen.
De voorkeur ging uit naar een jonge occasion van 1 - 1,5jr oud met een 1.8 tsi DSG motor. Helaas is deze niet te vinden. Laat staan een variant die met leuke oties uitgerust is. We rijden op dit moment en qashqai uit 2007 met 140 pk. Deze valt erg tegen voornamelijk op de snelweg, daar mist hij toch power.
Ondanks dat ik weet dat dit niet met de huidige motoren te vergelijken valt zijn we toch ietwat huiveriger voor de 1.4tsi. Voor het stadsgebruik zal het prima rijden maar hoe gaat het volgeladen met 2 kinderen en bagage (en in een later stadium nog een caravan) naar Spanje of Italië. Wat vinden jullie, hoe kijken jullie hier tegenaan? Het blijk veel moeilijker dan gedacht om met een 1.8 DSG proef te rijden. Schijnen er niet veel van te staan. Het prijsverschil tussen de 1.4 en 1.8 is €3.340

De opties die we buiten de EBL erbij gaan bestellen:
- DAB
- Drive mode assistant
- adapt cruis ass + front ass.
- Travel pakket + lane assisten
- Elektrische verstelbare stoelen met memory
- Optical Parking Assistent (achteruitrij camera)
- Panoramische schuif/kanteldak (nog in overweging vanwege de lekkage verhalen)

Alvast super bedankt voor elk advies :-)
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Welkom alvast :)


Maar die Qashqai waarmee jij vergelijkt.. Is dat geen atmosferische 2 liter benzine?

Dan ga je aardig verschieten van dat 1.4 TSi'tje hoor ;)

Een 1.8 zal natuurlijk NOG geweldiger rijden maar ik ben zeer te spreken over mijn 1.4 alleszins..

Vergeet niet dat de O3 onbeladen (en zonder extra opties) slechts 1250kg weegt. En niet de luchtweerstand van een Qashqai heeft. Ik zou zeker eens met de 1.4 TSI gaan proefrijden. Vrees wel dat als je in een 1.8 stapt je gelijk verziekt zult zijn :D
 

Beun12

Forumguru
Ik heb geen ervaring met een 1.4 TSI maar een 1.8 TSI motor is op zich ook een fijne motor al kan het olie verbruik
soms toenemen, weet niet of dat voor een bepaalde serie is of dat ze er allemaal gevoelig voor zijn.
 

CDO

Forumguru
TSI vergelijken met een atmosferische motor is lastig . Kom zelf uit een 2.0 benzine met 140 pk in een Grand Vitara en ben naar een 1.8 TSI gegaan. Niet te vergelijken..... Hele andere beleving.

Proefrijden is de enige goede oplossing.
 

2015ABL

Forumguru
Een 1.4 Octavia is al zo'n 2 seconde sneller op de 100 als de Nissan en heeft daarnaast ook 50 Nm meer koppel. Ik zou zeggen maak eens een proefrit in een Octavia en probeer het eens ;)
Niet alleen meer koppel, maar door de turbo ook al bij lagere toerentallen. Je hebt dus continu de duw in de rug indien gewenst. De 1.4 tsi 140 pk is VEEL sterker/sneller.

Voor het prijsverschil kun je bijna nieuw rijden....!
 

erikkie

Senior Member
1,4 gaat snel zat met bagage en paar kinderen. Met caravan ook geen probleem. Bij caravan alleen rekening houden dat auto weinig weegt. Hij mag 1500 kg. Trekken, maar of dat nou lekker rijdt?
Ik bendit jaar voor het eerst met caravan van 1000 kg beladen op stap geweest. Dat ging prima. Maar volgens mij moet je auto wel stuk zwaarder zijn dan caravan.

1,2tsi in octavia ii 2010 vond ik met bepakking op vakantie beetje krap qua vermogen in heuvels/bergen.

1,4 heeft toch net als 1,8 250nm??
Verschil 1,2 / 1,4 Denk Ik groter dan 1,4/1,8....
 

Noord26

Forumguru
Ik vind de titel niet helemaal de lading van het verschil in motoren uitdrukken.

In de praktijk ben je wellicht net zo vlot met de 1.8 als de 1.4, het is echter de manier waarop het vermogen en vooral het koppel zoveel smeuiiger uitgesmeerd wordt bij de 1.8 dat wij specifiek voor deze motor gespeurd hebben in een 2e hands auto. Veel comfortabeler in dagelijks verkeer en ook nog eens een stuk rapper wanneer je dat van hem vraagt. Overschakelen in normaal verkeer bij 1300/1400tpm is voor de 1.8 totaal geen probleem zo soepel loopt hij onderin.

1,4 heeft toch net als 1,8 250nm??

Je moet een motor proberen en niet naar getallen kijken. Dat gaat gewoon echt niet. Ik ervaarde een leenauto met 1.4 in 2 dagen tijd als een flinke stap terug in souplesse. Tja, verwend denk ik. Vrouwlief schrok onlangs van zichzelf toen ze even wat auto's in wilde halen en voor het eerst een 2xx km/h op de maxidot zag. Zo soepel inhalen is heerlijk met de 1.8, maar kan ook in een oogwenk je papiertje kosten (onze is wel JD custom gechipt naar 216pk/357Nm).
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Tuurlijk is een 1.8 fijner dan een 1.4, maar ja waar houdt het dan op?
De 3.6 v6 in een Superb is nog fijner, totdat we uiteindelijk bij een Veyron uitkomen.. ;)

Uiteindelijk wegen kosten ook mee en dan is het verschil tussen de twee motorvarianten groter dan enkel de aanschaf. De 1.8 zit niet alleen in een hogere belastingschaal, maar zal ook in het verbruik en in de verzekering duurder zijn.
Vergelijk volgens autoweek.nl:
upload_2015-2-13_22-27-46.png

Links de 1.4, rechts de 1.8
In mijn beleving lijken beide motoren prima motoren, de 1.4 voldoet de 1.8 geeft meer comfort/souplesse maar kost ook wat. Dat is uiteindelijk toch een persoonlijke afweging. Zelf zou ik voor de 1.4 kiezen, simpelweg omdat die in 95% van de tijd al boven het acceptabele niveau voldoet. Het enige waar die tekort zou kunnen komen is inderdaad met een volle bepakking en met het maximale gewicht aan de haak.
 

Beun12

Forumguru
Onze 1.8 moet er dit jaar aan geloven. Onze vorige auto, een Peugeot mocht ook een caravan met een
totaal gewicht van 1300 kg trekken maar had gewoonweg te weinig vermogen.
 

Noord26

Forumguru
Onze ervaring tussen de 1.4 en 1.8 was aanzienlijk. Kan natuurlijk ook met het gewicht van een S2 te maken hebben. En het zou hooguit een paar tientjes per jaar verschillen idd in het nadeel van een 1.8. Als je zo strak naar verschil in prijs gaat kijken, moet je een keertje meer de fiets pakken ipv de auto. Ik zie het vergelijk met een 3.6 of Veyron geen raakvlak hebben met de discussie om eerlijk te zijn.
 

LdN

Forumguru
Ik heb dezelfde overstap gemaakt van een 2 liter qashqai (2009) naar de Octavia EBL 1.4Tsi en zou zeggen gewoon doen.
Natuurlijk is een 1.8 nog lekkerder maar aan de 1.4 kom je niets tekort.
Vergeet niet dat een octavia gestroomlijnder en lichter is dan een qashqai.
De 1.4 gaat gewoon door waar de 2 liter qashqai het voor gezien hield.
In de 6e versnelling (ik heb de handbak) is de versnelling van b.v. 120kmh naar 140kmh van de 1.4 in de skoda behoorlijk veel beter
dan van de 2 liter qashqai.
Een 2 liter qasqai is ook 140pk maar heeft "maar" 196NM, de 1.4 heeft 250NM.
Het is wel even wennen met rijden, je haalt het beste uit de 1.4 door hem als een diesel te rijden, doortrekken
tot hogere toerentallen is zinloos, gewoon tussen de 1500 en 3500 tpm blijven, je kan de 1.4 veel schakel luier rijden dan
de 2 liter qashqai.
 

andrehj

Forumguru
Onze ervaring tussen de 1.4 en 1.8 was aanzienlijk. Kan natuurlijk ook met het gewicht van een S2 te maken hebben. En het zou hooguit een paar tientjes per jaar verschillen idd in het nadeel van een 1.8.
Je kunt de 1.4 van een S2 eigenlijk niet vergelijken met de nieuwe 1.4 (EA211) motor van de O3. Ten eerste omdat die nieuwe 1.4 compleet anders is (distributieriem ipv ketting, meer vermogen en koppel etc), maar ook omdat een O3 zo'n 250 kg lichter is dan een S2.

Ik rij nu in een S2 met een 1.8, maar als ik nu een O3 zou kopen, zou ik een 1.4 kopen. Qua prestaties zit ik dan weer ongeveer op hetzelfde niveau, omdat het lagere motorvermogen door het lagere gewicht wordt gecompenseerd. En als bonus heb ik dan een veel lager brandstofverbruik.
 

Noord26

Forumguru
@andrehj : we hebben 2 dagen een O3 met 1.4 als leenauto gehad. Dus ik vergeleek dit blok met de 1.8 uit de s2. Vermogen en koppel weet ik niet eens wat dat 1.4 blok doet, maar het voelde lang niet zo soepel aan ondanks het lagere gewicht van de o3. Ik voel liever een blok als wat er op papier staat. Je komt niets te kort met een 1.4 in de o3, maar de souplesse was het grootste verschil tussen beiden. Souplesse valt gewoon enorm op als je een 1.8 gewend bent. Hoeveel vermogen, koppel of soort kettingspanner (of riem) er dan in ligt doet er voor ons persoonlijk niet toe.

Een beetje autoliefhebber koopt een auto met gevoel toch? En dat gevoel was een groot verschil, ondanks wat er op papier staat qua prestaties tussen de combinaties van bepaalde auto met bepaalde blokken. ;)

Hierbij moet ik wel een grote kanttekening plaatsen dat onze bolide door JD onder handen is genomen en dat ik dat nu niet kan uitvlakken voor een echte 1:1 vergelijking natuurlijk. :arghh:

Alaaf!
 

andrehj

Forumguru
OK, ik dacht dat je vergeleek met een 1.4 in een S2. Mijn info komt idd van de specs, want ik heb nog nooit in een O3 gereden.
 

Noord26

Forumguru
Helaas aan het eind van vorig jaar een 2tal leenauto's gehad ivm garantie perikelen met het schuifdak van de S2. Aangezien men geen S2 combi's als leenauto heeft, kregen we beiden keren een O3 combi mee.
 

Bakkertje

Forumguru
@andrehj :
Hierbij moet ik wel een grote kanttekening plaatsen dat onze bolide door JD onder handen is genomen en dat ik dat nu niet kan uitvlakken voor een echte 1:1 vergelijking natuurlijk. :arghh:

Zo lust ik er nog wel een paar, dan gaat jouw vergelijking dus totaal niet op.

Het enige wat de TS kan doen is proefrijden in beide modellen en afhankelijk daarvan een keuze maken. Ik kan ook niet in niemand z'n portemonnee kijken en al helemaal niet voor iemand bepalen of "een paar tientjes" geen probleem is. Om het heel concreet te maken naast de aanschaf van 3300 scheelt het op basis van de 15000 km/jaar waar autoweek vanuit gaat 870 euro per jaar. Wellicht is dit voor jou peanuts, voor een ander kan dit enorm veel geld zijn. (voor mij wel bijvoorbeeld)

M'n opmerking over de veyron (met ;) omdat het uiteraard niet serieus bedoeld is) is meer om aan te geven dat er altijd baas boven baas is en je in alle redelijkheid naar de keuze kunt (moet?) kijken. Volgens mij is het een verhouding tussen emotie en gezond verstand (lees kosten).

carnavalskaart-bier-en-alaaf.jpg
 
Bovenaan Onderaan