Wat laat, maar misschien toch nuttig mocht er iemand weer met deze overweging zitten.
Klopt. In alle ons omringende landen kan het de mensen gek genoeg niet duur genoeg zijn
De Octavia III Combi zie ik in Duitsland vaak alleen als kale hokken (wieldoppen, 13" Lichtmetaal
, geen sunset, soms zonder roofrails) óf het is een RS.
En ik denk niet dat velen 1:15 gemiddeld met hun 1.4 halen. Terwijl 1:12 zeer gemakkelijk te doen is met een 1.8. Dat doen wij namelijk met een stevige rijstijl momenteel.
Met opletten en veel op de cruise rustig rijden, haalde ik vrijwel altijd 1:18-1:19 (tot aan 1:20,7 en 1.000 km op een tank) en bij blazen in Duitsland (200-240 op de teller) gewoon 1:12 terwijl doorrijden en niet opletten in Nederland makkelijk 1:14-15 doet. Een compromis daarin, is 1:17.
In 2015 met de zware trailer (1.500-2.100 kg... ja ik weet het) door Duitsland heen: gewoon rond de 1:11! Met de 1.300 kg caravan was het meer 1:9 op diezelfde wegen (heuvel op en heuvel af).
Ik doe geen 50-60k meer per jaar, kom misschien net aan de 10.000 km/jaar met de Octavia sinds dit jaar (extra LPG daily erbij als zakelijke/trek auto).
Toevallig net aan een frisse RS gedacht, maar de lasten worden dan met veel stilstaan (en NU maak je met een aangepaste autoverzekering een flinke klap.... niet alleen door zwaarder en duurder, maar door de premieverhogingen, zelfs jaarkm verlagen zou tot een hogere premie leiden!).
Oh die 1.4TSI doet leuk meer dan 140/250, maar circa 165+/297 op de bank bij TVS, tenminste de 2013 exemplaren toen. Maar dat zullen de andere turbo TSI's ook wel doen.