Ik vermoed dat proefrijden in een 1.8 heel lastig wordt. Zoals reeds vermeld worden ze hier in NL bijna niet verkocht en zijn ze als demo al helemaal niet te vinden.
Is het een optie om eens in Duitsland te gaan buurten ? Daar worden ze na de diesels net zo goed verkocht als de 1.4tsi.
Positief bijkomend effect van deze schaarste in NL is dat theoretisch gezien de 2e hands verkoop waarde van mijn 1.8TSI relatief gunstig moet zijn.
De markt zit over een jaar of wat vol met 1.6tdi's en 1.2tsi's.
Maar ik was van plan hem nog even te blijven rijden. Motorisch gezien is het gewoon een feest.
Ik heb tot nu toe nog niet in een 1.4tsi gereden maar wel in een 1.2tsi. Dus ik kan geen goed vergelijk maken.
De 1.2 vind ik een "brommerig" motortje die ik qua prestaties voor de nederlandse omstandigheden helemaal niet slecht vind. De 1.4 komt qua koppel dicht in de buurt van de 1.8. Ze hebben evenveel als max maar bij de 1.8 is dit koppel over een veel breder toerenbereik beschikbaar.
Ik denk dat qua prestaties je met een 1.4tsi prima uit de voeten kunt. Laten we wel wezen: die liggen op een niveau die niet zo heel lang geleden voor gti achtigen normaal was.
Wat spreekt voor de 1.8tsi is zijn soepele,trillingsvrije loop, mede door de balansassen (die de 1.2 en 1.4 niet hebben). Komt in de buurt van een 6 cilinder. (ok, niet zo mooi als de 6 pitter van Corné
maar toch)
De motor blijft over een breed toerenbereik constant sleuren tot aan het maximum toerental. Bij veel blokken voel je dat bij hogere toerentallen de puf eruit is maar dat is hier absoluut niet het geval.
De keerzijde is dat de 1.8 wel een slokje meer lust als de 1.4. Zeker als je het vermogen aanspreekt of veel kleine ritjes maakt.
Om een indruk van de motor te krijgen zou je ook eens kunnen gaan rijden in een recente Audi A3 1.8TFSI of een Seat Leon met de 1.8. (mits beschikbaar)
Samengevat: met de 1.4 kom je qua prestaties weinig tekort. maar de 1.8 biedt net dat beetje meer plezier.
Maar daar staat dan wel een prijskaartje tegenover.