Welk motorvermogen 1.4tsi of 1.8tsi

Noord26

Forumguru
Mijn vergelijk ging tussen een 2e hands en daarvan is de motorisering eigenlijk tussen een oude 1.4 en 1.8 gelijk qua restwaarde. Restwaardes worden meer bepaald door de uitvoering en km-stand. Ook de JD behandeling geeft idd geen correct beeld tussen beiden.
 
Laatst bewerkt:
Wij rijden een 1.4 TSI DSG station. Afgelopen jaar met kist op het dak en 3 kinderen op de achterbank met caravan van 1100kg naar Frankrijk geweest. Geen enkel probleem en een heerlijke combinatie. De auto heeft wel hulpveren.
 

EfEr

Actief lid
Google eens op trekauto van het jaar en je zal zien dat zowel de TSI 1.2 als de 1.4 een paar keer voorkomen in het overzicht. Natuurlijk zal 1.8 nog beter presteren maar dat betekend niet dat het noodzakelijk is.
 

s-line

Forumguru
Ik persoonlijk heb graag gewoon wat extra's over of achter de hand.
Bij peugeot probeerde de verkopers ook of ik niet voor de 130pk wilde gaan(rijd op zich prima)want dat doet iedereen tegenwoordig! Maar ik heb liever de 155pk rijd toch net allemaal wat fijner en meer souplesse en kwa koppel scheelt het niet eens heel veel,maar het verloopt mooier bij de 155pk. En voor mij scheelt het met mijn km's per jaar niet zoveel in brandstof.
 

octaafje IV

Actief lid
In 2013 ook van plan geweest een O3 1.8TSI aan te schaffen, de meerprijs t.o.v. de 1.4 was slechts 900 euri.
Maar dan komt vadertje staat zijn hand ophouden: meerprijs door hogere BTW + vooral BPM steeg toen voor Jan de consument naar ca. 3.500 euri....... En in deze belachelijke vorm van staatskasje spekken had ik dus geen trek.
Dit is ook de reden dat je de 1.8 nauwelijks tegenkomt in NL, i.t.t. de ons omringende buitenlanden: daar is de meerprijs gewoon de af fabriek 900 euri + de gebruikelijke BTW.

De 1.4 is een heerlijk soepele motor, met inhalen van 1 voertuig op een tweebaans weg versnel je in een oogwenk
30/40 km p/uur. En met een JD kuurtje zijn de prestaties minstens gelijk aan een standaard 1.8, misschien nog wel iets beter....
 

skodaboy

Forumguru
ik persoonlijk heb ook graag wat extra achter de hand. .:jaja:
gisteren met een S2 combi gereden de 2l tdi met 140pk.

op zich vond ik de superb goed rijden en optrekken,maar toch kon deze motor mij niet overtuigen..:cry:
want ik miste wat extra power en ook de 4 WD,zeker als je vol gas weg rijdt..

een 140 pk tdi uitvoering i.c.m 4x4 zou een optie zijn in deze situatie,maar hier door wordt de wagen weer zwaarder en blijven de prestatie's als nog gering.
mij lijkt de 170pk tdi versie met DSG en 4x4 in deze situatie een betere keuze..:D
 

reeseend

Forumguru
Proefrijden is natuurlijk het advies, al denk ik dat de 1.4 TSI ruim zal voldoen.
Zeker niet in een 2.0 TFSI gaan rijden ander wil je daarvoor doorsparen :)
 

CDK

Forumguru
@gio92, de 1.4 zal volstaan verwacht ik, met de 1.8 rij je met een glimlach op je gezicht, maar..... koop je een 1.4 en laat je die vakkundig chippen dan zal je met een grijns op je gezicht rijden, je krijgt ongeveer 190 pk en je bespaart een fix bedrag tov de 1.8 daar komt dan nog bij dat je motor na tuning perfect afgesteld is itt hoe hij af fabriek afgesteld staat.
 

s-line

Forumguru
Hoe kan je nu iets eerlijk houden, als de ene geoptimaliseerd is en de ander niet?:pieker:
Als iets eerlijk is moet je ze ook allebei dan optimaliseren!
Maar TS vraagt niet om geoptimaliseerd maar om 1.4 tsi of 1.8tsi en dan zeg ik 1.8tsi omdat die gewoon veel meer souplesse heeft.:jaja:
 

CDK

Forumguru
@s-line er is hier een budget in het spel, voor minder dan het bedrag waar een 1.8 voor te koop staat heb je een zeer fijn rijdende gechipte 1.4 met meer vermogen als een standaard 1.8, kan je het nog volgen? ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ja, @s-line, so what? Hoe "erg" is dat dan?
Nuchter blijven en je niet laten opfokken door anderen - ongeacht of dat nou auto-marketeers zijn of 'pk-fetischisten' - vind ik niet bij voorbaat een slechte eigenschap, hoor.
Wie daar wél in mee wil (en kan) gaan, moet - herstel: mág - dat natuurlijk gewoon doen.:jaja:
Tenslotte heeft iedereen recht op z'n eigen karaktertrekken...

Alleen lijkt de gezond-Nederlandse zelfspot soms een wat vage begrenzing te hebben, waardoor sommige reacties (wellicht onbedoeld) een enigszins laatdunkende ondertoon meegekregen hebben. Ik geef dan - soms - toe aan de neiging om daar een kanttekening bij te plaatsen.
Maar dat zal dan wel weer (een van) mijn afwijking(en) zijn... :pardon:
 

MeneerB

Forumguru
Ik vermoed dat proefrijden in een 1.8 heel lastig wordt. Zoals reeds vermeld worden ze hier in NL bijna niet verkocht en zijn ze als demo al helemaal niet te vinden.
Is het een optie om eens in Duitsland te gaan buurten ? Daar worden ze na de diesels net zo goed verkocht als de 1.4tsi.

Positief bijkomend effect van deze schaarste in NL is dat theoretisch gezien de 2e hands verkoop waarde van mijn 1.8TSI relatief gunstig moet zijn. :thumbsup: De markt zit over een jaar of wat vol met 1.6tdi's en 1.2tsi's.
Maar ik was van plan hem nog even te blijven rijden. Motorisch gezien is het gewoon een feest.

Ik heb tot nu toe nog niet in een 1.4tsi gereden maar wel in een 1.2tsi. Dus ik kan geen goed vergelijk maken.
De 1.2 vind ik een "brommerig" motortje die ik qua prestaties voor de nederlandse omstandigheden helemaal niet slecht vind. De 1.4 komt qua koppel dicht in de buurt van de 1.8. Ze hebben evenveel als max maar bij de 1.8 is dit koppel over een veel breder toerenbereik beschikbaar.
Ik denk dat qua prestaties je met een 1.4tsi prima uit de voeten kunt. Laten we wel wezen: die liggen op een niveau die niet zo heel lang geleden voor gti achtigen normaal was.
Wat spreekt voor de 1.8tsi is zijn soepele,trillingsvrije loop, mede door de balansassen (die de 1.2 en 1.4 niet hebben). Komt in de buurt van een 6 cilinder. (ok, niet zo mooi als de 6 pitter van Corné :D maar toch)
De motor blijft over een breed toerenbereik constant sleuren tot aan het maximum toerental. Bij veel blokken voel je dat bij hogere toerentallen de puf eruit is maar dat is hier absoluut niet het geval.

De keerzijde is dat de 1.8 wel een slokje meer lust als de 1.4. Zeker als je het vermogen aanspreekt of veel kleine ritjes maakt.

Om een indruk van de motor te krijgen zou je ook eens kunnen gaan rijden in een recente Audi A3 1.8TFSI of een Seat Leon met de 1.8. (mits beschikbaar)

Samengevat: met de 1.4 kom je qua prestaties weinig tekort. maar de 1.8 biedt net dat beetje meer plezier.
Maar daar staat dan wel een prijskaartje tegenover.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan