Welke benzine tank jij?

Op 95 loopt die ook gewoon hoor wesley ;). De mijne is vermoed ik ook gechipt op 98 waardoor die gewoon merkbaar op 98 beter loopt dan op 95 :)
 

Joske

Forumguru
Vaak lees je ook dat hoog vermogens auto's beter lopen op een hoger octaangetal. Ergens niet onlogisch als je weet wat octaangetal juist inhoudt ;)
 

Kippie-style

Forumguru
Ok dus je laat je auto tunen op 98 om daarna op 95 te gaan rijden? Vind dat maar raar laat hem dan op 95 tunen zodat die goed loopt. Mijne is nu wel duurder door de 98 maar haal wel maxinaal uit mijn motor nu. Celtemp zei dat ook tegen mij je heb er zat laten hem op bio ethanol chippen en de bank op zodat ze een hogere dyno uitdraai hebben en gaan dan 95 rijden dus wie houdeb ze dan voor de gek.
 

Spector

Forumguru
Ik tank altijd bij de Aral in DLD (Elten) en in mijn TSI alleen maar de 102 Ultimate. Perfect sapje voor je Skoda. Als ik in Nederland tank is het de BP Ultimate met een octaangetal van 98. Zelfs m'n MB van '71 voer ik het liefst met de 102 :D
Elten, daar ben ik pas nog bij vrienden op visite geweest ;)

Ik heb een Shell tankpas, dus verplicht shell te tanken...
Heb het eerder nog niet aangedurfd de V-power 100 te tanken, maar zal het de volgende keer in Dld weer proberen. De Pompbediende was inderdaad niet de meest ervaren en wilde niet de keuze aan mij laten.

Dank allen voor de reacties.
 

CDO

Forumguru
Esso Euro 95 en op vakantie met de sleurhut als we door Dld komen een paar keer Aral 102.

Voor mijn gevoel en gehoor loopt de motor dan mooier en stiller.
 

Pendragon

Donateur
Wat mij afgelopen paar weken in Engeland opviel: BP Ultimate is daar altijd 97 en geen 98 (staat zo op de pomp) en de benzine stonk echt. Dit was merkbaar anders. Ook de geur die uit de uitlaat kwam was niet fijn. In NL heb ik dat nooit zo met BP Ultimate. Zijn er in Europa geen regels voor dit soort dingen?

Kwam deze tegen, iemand die het ook op was gevallen:

http://www.bbcamerica.com/mind-the-gap/2014/01/10/10-british-smells-youll-miss-leave-u-k/
 
Laatst bewerkt:

Pendragon

Donateur
@Frank C er is wel degelijk verschil bij de pomp. Ook ik heb bij zo'n distributiecentrum 'gewerkt' in Amsterdam en zag daar ook verschillende merken benzine halen, maar het verschil komt wanneer de additieven toegevoegd worden. En bij Aral is het octaangehalte 102 en dat maakt echt wel uit voor je auto. Schoner, meer kracht. Mijn motor (1.4TSi) vind 98 ook echt lekkerder dan 95. De auto loopt er veel soepeler op en de motor hoeft ook niet te pingelen.
 

peterrapid

Forumguru
Het kan ook niet anders of een verschil geven : vlampunt van 98 en 95 ligt verschillend betekent dat er bij interne verbranding altijd een verschil van enkele graden is en het is juist dat verschil van enkele graden die meer of minder residu achterlaat overal ... Het maakt bij nieuwe wagens niet uit in verbruik maar na 50K is er wel een miniem verschil merkbaar. Regelmatig eens 98 of bij de Noorderburen 102 tanken kan de interne vervuiling beetje tegengaan.
 

Frank C

Forumguru
@Frank C er is wel degelijk verschil bij de pomp. Ook ik heb bij zo'n distributiecentrum 'gewerkt' in Amsterdam en zag daar ook verschillende merken benzine halen, maar het verschil komt wanneer de additieven toegevoegd worden. En bij Aral is het octaangehalte 102 en dat maakt echt wel uit voor je auto. Schoner, meer kracht. Mijn motor (1.4TSi) vind 98 ook echt lekkerder dan 95. De auto loopt er veel soepeler op en de motor hoeft ook niet te pingelen.

@Pendragon is natuurlijk prima als jouw motor het beter doet op een bepaalde soort benzine, blijven tanken zou ik zeggen. Concludeer wel dat er erg weinig "wetenschappelijk" en universeel onderzoek voorhanden is. Ook de benzine maatschappijen die toch veel research info moeten hebben zijn hier niet kwistig mee. En dat is jammer.

Ps neem aan dat jouw motor geen last van pingelen heeft met 95, want dat moet ie kunnen hebben
 
Bovenaan Onderaan