Welke opties heb je laten activeren bij je dealer?

Snoopy

Lid
Stadslicht is m.i. ooit bedacht om te voeren binnen de bebouwde kom na zonsondergang. Buiten de bebouwde kom moest dus na zonsondergang altijd dim- of grootlicht gevoerd worden.
Met na zonsondergang is dus wel bedoelt van 0.5 uur voor zonsondergang tot 0.5 uur na zonsopkomst.
 

FredV

Banned
Dagrijverlichting is ooit bedacht uit het oogpunt van zuiniger rijden. Nu branden er slechts 2 lampen en wanneer je de achterlichten mee zou laten branden is dat minimaal het dubbele en dat scheelt dus in het brandstofverbruik. Dat is ook de reden waarom er een verbod is op de combinatie dagrijverlichting en achterlichten.
Ik heb ooit in een Duits blad een test gezien waarin het verschil werd gemeten in het verbruik tussen een auto met het licht aan en eenzelfde auto zonder verlichting. Er kwam toen uit dat het verschil ongeveer 0,3l/100km bedroeg. In mijn ogen is dat niet echt veel, maar als je deze rekensom loslaat op het totale wagenpark dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

In dit kader moet je eens dit artikel van de SWOV lezen, gaat over veiligheid en verbruik.
http://www.swov.nl/rapport/factsheets/nl/factsheet_mvo.pdf
 

FredV

Banned
Dat is volgens mij ook zo, maar lijkt mij achterhaald door het tijdsbeeld.
Stamt ook nog eens uit de tijd van weinig of geen straatverlichting.
dus overdag is toegestaan:
- geen verlichting,
- dagrijverlichting
- stadslichten
- dimlicht
- mistlichten mits t zicht etc en niet icm dim/grootlicht

en 's nachts:
- gedimd/groot licht
- mistlichten mits t zicht etc en niet icm dim/grootlicht
 
Gisteren bij de dealer geweest. Ik kreeg niet een mooi lijstje van wat mogelijk was. Misschien omdat het ook neit helemaal bekend is. Anti car jacking dat kon wel, maar de achterlichten aan bij de dagrijverlichting was dus ook niet bekend of niet mogelijk.

Verder wel nog de bumperstrip en instaplijsten besteld.
 
Dat anti-carjacking kan dat nu ook als je geen maxi-dot hebt?
Kan het zijn dat de dagrij verlichting standaard uitstaat als je de auto gaat ophalen bij de dealer?
 
dan ga ik deze week maar eens bellen om dit te laten activeren.
Hebben er meer mensen de dagrij verlichting uitgeschakeld gehad toen ze de auto kregen?
Heb namelijk al eens gekeken voor de auto als de motor aan stond maar zag geen lampen branden.
 

FredV

Banned
Hebben er meer mensen de dagrij verlichting uitgeschakeld gehad toen ze de auto kregen?
Heb namelijk al eens gekeken voor de auto als de motor aan stond maar zag geen lampen branden.
Stonden bij mij geactiveerd.
Je kunt ze zelf activeren zoals in t instructieboekje beschreven staat.
 
Inderdaad door het paneel onder je dashboard bij het stuur eraf te halen waar de zekeringetjes zitten. Daar zit een schakelaar. Ik ga deze ook maar uitgooien en met stadslicht rijden overdag, en de dimlicht voor als het donker is. Of altijd dimlicht.
 
Jammer dat je geen lijstje kreeg.

Wat de dagrijverlichting betreft, die is bij mij ook uitgeschakeld bij de dealer. Heb hem geprobeerd te activeren middels het boekje (heb een GL met start/stop) maar dat werkte helaas niet. Zag gisteren een FabII rijden met dagrijverlichting, zag er leuk uit (idd zonder achterverlichting).
 

FredV

Banned
Omdat een motor altijd licht aan heeft en auto's in het verleden niet viel een motor extra op, ondanks z'n kleine oppervlakte en evt snelheid. Kijk op motor-forums daar is niemand blij met al die auto's die overdag ook ineens met verlichting moeten rijden.

Dit is echter niet waarover het draadje gaat, dus misschien niet al te veel over uitweiden.
Dit schrijft het SWOV-rapport Motorvoertuigverlichting overdag (MVO):

bron: http://www.swov.nl/rapport/factsheets/nl/factsheet_mvo.pdf
Door motorrijders, die in Nederland nagenoeg allemaal overdag verlichting voeren, wordt soms de vrees geuit dat hun opvallendheid vermindert als ook auto’s overdag verlichting gaan voeren. Uit de laboratoriumstudie van TNO (Brouwer et al., 2004) bleek echter dat de proefpersonen motorrijders eerder zagen als auto’s MVO voerden. Dit gold voor motorfietsen zowel met als zonder verlichting. Van beide groepen werden motorrijders mét verlichting overigens wel sneller gezien. Wildervanck (1994) verklaarde dit verschijnsel al eerder. Door het voeren van verlichting maakt de motor zich als het ware los van zijn statische omgeving, en valt hij hiermee op als een bewegend voertuig. Dat blijft een motorfiets doen, ook al voeren de voertuigen eromheen ook verlichting.
 

peperskoda

Forumguru
Het is nog steeds verboden om stadslicht te voeren tijdens een rit. Dan kun je beter dimlicht voeren. Persoonlijk vind ik dagrijverlichting een prima oplossing, ik zie de meerwaarde van brandende achterlichten in goede omstandigheden niet(bij minder goede zichtwijdten voer ik sowieso dimlicht)
 

FredV

Banned
Ik wil hier wel even aantekenen dat het brandstofverbruik omhoog gaat als er licht gevoerd wordt.
Een aantal jaren geleden was er ook een minister die het voeren van licht overdag wilde verplichten, maar ze herriep dat toen haar werd duidelijk gemaakt dat het nationale brandstofverbruik hiermee enige procenten zou stijgen.
Energie komt namelijk niet uit het niets.
Dit schrijft het SWOV-rapport over Motorvoertuigvelrichting Overdag (MVO)
Bron: http://www.swov.nl/rapport/factsheets/nl/factsheet_mvo.pdf

Het gebruik van MVO kost meer brandstof. Immers, als de lampen worden ingeschakeld, wordt de dynamo zwaarder belast. Maar het maakt veel uit of de conventionele dimlichten voor MVO worden gebruikt of energiezuinige led-verlichting. We beschouwen eerst het conventionele dimlicht. Per auto is het meerverbruik door het aanzetten van het dimlicht (2x 55W) gelijk, maar relatief gezien zijn er grote verschillen. Bij een zuinige personenauto bijvoorbeeld met een verbruik van 6,7 l per 100 km (1:15) is het meerverbruik door de standaarddimlichten 3%. Het meerverbruik is 2% voor bijvoorbeeld een personenauto die 10 l/100 km (1:10) gebruikt en 1% voor een vrachtauto met een verbruik van 33 l/100 km) (ETSC, 2003). Meer brandstofverbruik geeft ook meer uitstoot van schadelijke stoffen, hetgeen slechter is voor het milieu. De CO
2-emissies van het autoverkeer stijgen tussen de 0,6% en 1,4% (Elvik et al., 2003). Brandstofbesparing en gereduceerde CO2-emissies kunnen worden gerealiseerd door de toepassing van speciale MVO-gloeilampen (21W per lamp) of led-verlichting (circa 5W per lamp). Tevens kunnen met automatische schakelaars niet-noodzakelijke lampen (bijvoorbeeld de achterverlichting) worden uitgezet.
Nog een nadeel van MVO is dat de koplampen vaker doorbranden omdat ze meer branduren maken. Bij gebruik van led-verlichting is dit probleem gering. Ook kunnen accu's leeg raken als vergeten wordt het licht uit te schakelen. Dit laatste kan worden verholpen door de montage van een pieper of een automatische MVO-schakelaar (na het afzetten van de motor gaat het dimlicht uit). Beide voorzieningen zijn achteraf in te bouwen (Schoon, 1991).

 

NielsW

Lid
Ik weet niet beter dan dat stadslicht bij wet verboden is om er mee te rijden. Het enige wat mag is dimlicht, dagrijverlichting en wanneer noodzakelijk groot licht.
 

FredV

Banned
Ik weet niet beter dan dat stadslicht bij wet verboden is om er mee te rijden. Het enige wat mag is dimlicht, dagrijverlichting en wanneer noodzakelijk groot licht.

Nee, verlichting overdag is NIET verplicht, alleen onder omstandigheden als slecht zicht e.d.
Er komt waarschijnlijk wel in 2011 een verplichting om MVO (o.a. dagrijverlichting ) te voeren (MVO=motorvoertuigenverlichting Overdag)

Ik citeer Navigate, onze politieman, draadje #60:
"Dit is absolute onzin! :biggthumpdown:
Wanneer overdag verlichting wordt gevoerd mag dat gewoon stadslicht zijn. Stadslicht mag níet worden gevoerd onder omstandigheden zoals nacht, mist e.d.
Dan moet minimaal dimlicht worden gevoerd.

Achterverlichting moet altijd branden wanneer stads- dim- of grootlicht worde gevoerd. (art. 32 RVV) "

De officiële tekst van art 32 RVV:Bestuurders van een motorvoertuig, een bromfiets, een snorfiets, een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een verbrandingsmotor, of een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een elektromotor en voorzien van een gesloten carrosserie, voeren bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht. Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een elektromotor en niet is voorzien van een gesloten carrosserie voeren alsdan de in artikel 5.18.43, eerste lid, van de Regeling voertuigen bedoelde lichten.
2.Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht is toegestaan behoudens in de volgende gevallen:
  • a. bij dag;
  • b. bij het tegenkomen van een andere weggebruiker en
  • c. bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig.
3.Achterlicht en de verlichting van de achterkentekenplaat moeten steeds gelijktijdig met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht branden.
 

peperskoda

Forumguru
Dit is NIET waar. Je MAG verlichting voeren, maar niet verplicht. Dit geldt voor dagrijverlichting, stadslichten en dimlichten OVERDAG.
Dus ook lichten uit mag.

@FredV: Wat ik bedoel is dat je niet alleen maar stadslicht mag voeren tijdens je rit. Ik heb niet bedoeld dat je geen verlichting mag voeren tijdens een rit overdag, dat mag iedereen gelukkig nog zelf beslissen. De te voeren verlichting is dimlicht of dagrijverlichting.
 
Bovenaan Onderaan