Hartelijk dank voor alle reacties!
@Corné de Kluijver en
@andrehj : Jouw opmerking is helemaal niet gek Corné, sterker nog, we hebben de eventuele mogelijkheid om één fiets in de caravan te plaatsen. Twee lukt niet. Het heeft echter niet onze voorkeur.
Wat betreft laadvermogen van de caravan zit ik ruim binnen de grens van 1250 kg. Vorig jaar bij de Bovag keuring woog deze met de standaard inventaris 979 kg. Dus nog ruim 250 kg 'over.' Mijn 'natte vinger' schatting is dat er nog ongeveer 125 kg. aan bagage bijkomt, dekbedden, extra kleding, (lichtgewicht) gasfles, en dat soort zaken. De bovenkasten zijn gevuld met slechts licht materiaal, ondergoed, handdoeken en wat voedselvoorraad. De zware spullen hebben we in kratten op de vloer en de jerrycans en gasfles in de disselkast.
De kogeldruk houd ik altijd scherp in de gaten en weet inmiddels dat 80 kg. prima rijdt. Ik zorg altijd dat ik tegen dat gewicht aan ga werken en als laatste, wanneer de dissel op de weegschaal staat, vul ik de jerrycans in de disselbak met water tot ik op 80 kg. zit.
@Beun12 : Het huren van fietsen is eigenlijk geen optie, mijn vrouw heeft de fiets helemaal voor haar laten 'configureren' omdat zij vanwege een beperking met de knieën niet zomaar op iedere fiets weg kan rijden. Dat was vorig jaar ook de reden dat we elektrisch zijn gaan fietsen.
De constructie achterop de caravan lijkt mij in orde, de vorige eigenaar heeft er zeven jaar fietsen op gehad en het ziet er allemaal nog fris en scheurloos uit. (zie foto). De achterwand is van polyester overigens. Op de drager staat een sticker met 'max 50 kg.'
Het voordeel nu is dat we geen wereldreis gaan maken, maar naar Limburg. Het kan tegenvallen en dan moeten we uitkijken naar een alternatief. Ook hier, net als overal, voor en tegenstanders. Ik denk dat ik het ga proberen op het moment dat ik de caravan bij huis heb en dan een stukje snelweg 'pak' met volle belading. Uiteraard zorg ik ervoor dat de fietsen goed zijn gezekerd, met de standaard bevestigingspunten, maar ook nog met extra sjorbanden.