@kansberg Ik heb niet alles gelezen in dit topic, dus vergeef me als het al behandeld is.
Wel heb ik 32 jaar met verschillende caravans en lichte auto's naar Spanje en Z-Frankrijk gereden met en zonder fietsendrager.
A/ Het is voor die superb die jij hebt geen enkel probleem. Genoeg tegengewicht. Die lacht hiermee.
B/ Je kunt om extra tegengewicht te hebben bv. je voortent van 40 kg voorin de bakken leggen, of goed vastgemaakt dwars op de dissel, maar dat doe je al, denk ik. De accu's van de fietsen natuurlijk ook voorin.
C/ Als je dan nog twijfelt, hoewel Z-Limburg zijn de Alpen of Pyreneeën niet, zou je kunnen overwegen de fietsen binnen in de caravan te zetten. Om deze te stabiliseren zijn/waren er stabilisatoren in den handel. Uitschuifbare soort telescoop waarmee je de fietsen met stuur en stang tussen de kasten klemt.
Maar nogmaals; met die fietsen achterop bij deze combinatie in Limburg geen enkel probleem. Voor je 't weet ben je boven. Als dit lukt en dat lukt, ga dan daarna nog even vanuit Vaals naar Eupen(B) en van daaruit naar Baraque Michel/Botrange 694m hoogte. Als je dan nog steeds stabiel gereden hebt, kun je zelfs de Alpen San Gottardo en de Pyreneeën Barcelona/ Biarritz Pamplona aan.
Ik reed met Ritmo 1500 cc 875 kg, Mazda 323 1500 lpg 1981 en 850 kg, Nissan Sunny 1700 diesel 55 pk en 910 kg en kip 330, 440, chateau 400 met en zonder fiets op diesel dwars door Massif Central. Geen verschil, ging allemaal prima. Alleen verbruik viel tegen en niet harder dan 90 kmh. Ik reed ca 85 kmh altijd tussen de vrachtwagens in en hoefde nooit in te halen. In 32 jaar 2 keer onderweg aangehouden, altijd oké.
Jij bent toch 'n doorgewinterde chauffeur. Ik durf dat nog wel met mijn Fabia 1,2 tdgl 1119 kg. Ben benieuwd.
Succes en de groeten van,
Joop.