Wie heeft er ervaring met fietsen achter op de caravan?

EdZ

Donateur
@kansberg : je geeft aan dat de Kip beladen 1100kg weegt maar daar zou ik niet zo zeker van zijn. De Shuttle 41TSB die ik had woog volgens kenteken leeg 850kg. Ik heb 'm toen op een weegbrug gezet en het bleek 100kg meer te zijn. Die 850kg is zonder kachel, toiletpack en dat soort dingen. Ik heb de Maximum Toelaatbare Massa (MTM) laten verhogen naar 1180kg (was het leeggewicht van de auto die ik toen had, wat betreft de koppeling+reminrichting mocht ik tot 1350 gaan). Als je ervan uit gaat dat jouw caravan leeg ook 950kg weegt heb je nog maar 150kg over en dan hou je met de fietsen + drager maar 100kg over. Daar zit je zo aan.

Qua stabiliteit is het zo dat door de verlengde dissel (wielen staan iets naar achteren) fietsen achterop minder invloed hebben dan bij caravans met standaard dissel en het lost het verdeelprobleem met beladen op. Toch zou ik het niet doen. Die 50kg zit niet alleen ver achter je wielen, maar ook nog eens hoog.

Ik heb de fietsen gewoon *in* de caravan gezet. Ondanks het stapelbed van de TSB ging dat net (trappers eraf gehaald).

Mijn toenmalige combi:
combi.jpg
 

kansberg

Forumguru
@EdZ : Dat klopt ook, onze Kip woog vorig jaar bij de Bovag keuring 979 kg. Op wat standaard inventaris na was de caravan leeg. Volgens de specs mag de caravan beladen worden tot 1200 kg. Er vanuit gaande dat er nog zo'n 125 kg. aan bagage bijkomt, hebben we nog een kleine 100 kg 'over.'
 
  • Leuk
Waarderingen: EdZ

Kogamyata

Senior Member
@kansberg Ik heb niet alles gelezen in dit topic, dus vergeef me als het al behandeld is.

Wel heb ik 32 jaar met verschillende caravans en lichte auto's naar Spanje en Z-Frankrijk gereden met en zonder fietsendrager.
A/ Het is voor die superb die jij hebt geen enkel probleem. Genoeg tegengewicht. Die lacht hiermee.
B/ Je kunt om extra tegengewicht te hebben bv. je voortent van 40 kg voorin de bakken leggen, of goed vastgemaakt dwars op de dissel, maar dat doe je al, denk ik. De accu's van de fietsen natuurlijk ook voorin.
C/ Als je dan nog twijfelt, hoewel Z-Limburg zijn de Alpen of Pyreneeën niet, zou je kunnen overwegen de fietsen binnen in de caravan te zetten. Om deze te stabiliseren zijn/waren er stabilisatoren in den handel. Uitschuifbare soort telescoop waarmee je de fietsen met stuur en stang tussen de kasten klemt.

Maar nogmaals; met die fietsen achterop bij deze combinatie in Limburg geen enkel probleem. Voor je 't weet ben je boven. Als dit lukt en dat lukt, ga dan daarna nog even vanuit Vaals naar Eupen(B) en van daaruit naar Baraque Michel/Botrange 694m hoogte. Als je dan nog steeds stabiel gereden hebt, kun je zelfs de Alpen San Gottardo en de Pyreneeën Barcelona/ Biarritz Pamplona aan.

Ik reed met Ritmo 1500 cc 875 kg, Mazda 323 1500 lpg 1981 en 850 kg, Nissan Sunny 1700 diesel 55 pk en 910 kg en kip 330, 440, chateau 400 met en zonder fiets op diesel dwars door Massif Central. Geen verschil, ging allemaal prima. Alleen verbruik viel tegen en niet harder dan 90 kmh. Ik reed ca 85 kmh altijd tussen de vrachtwagens in en hoefde nooit in te halen. In 32 jaar 2 keer onderweg aangehouden, altijd oké.

Jij bent toch 'n doorgewinterde chauffeur. Ik durf dat nog wel met mijn Fabia 1,2 tdgl 1119 kg. Ben benieuwd.

Succes en de groeten van,
Joop.
 

EdZ

Donateur
Ik heb met de Focus/Kip combi ooit eens een stukje 130 gereden, zonder problemen. Heel erg stabiel. Maar als je ooit moet uitwijken (ook als je 90 rijdt) dan denk ik dat fietsen achterop je heel snel in de problemen brengen. Ik zou het niet doen. Je belast de constructie van de caravan er ook nogal mee.

Met een klein beetje moeite zet je ze in de caravan. Alleen kon ik ze aan het stapelbed binden, dat dan wel...

Edit: Typo...
 

Snaaijer

Nieuw lid
Rij zelf met 2 gewone fietsen achterop en dat gaat prima. Dit heb ik met opzet gedaan om voor de as meer te kunnen vervoeren. Zo blijft alles in balans en is de kogeldruk goed. Gezien het gewicht van een e-niks zou ik toch een disseldrager aanbrengen e zowel voor als achter een fiets plaatsen.
 

spikehome

Forumguru
Ik heb dat probleem allemaal niet.
Heb al 15 jaar een vouwwagen.
Eerst een trigano en nu al bijna 4 jaar een Holtkamper kyte.
Staat compleet in 15m.
Lekker makkelijk achter de vouwwagen.
Laad vermogen 300kg.
1500l bagage ruimte.
Op de dissel heb ik altijd 2 fietsen wat wel altijd lastig is ivm kogeldruk.
Auto mag 80kg maar vind zelf zo rond de 50 a 60 genoeg.
Evt kan er een trekhaak achter de vouwwagen waar een fietsendrager op kan.
Of midden bovenop de vouwwagen maar dan sta je niet zo snel.
 

EdZ

Donateur
Ik heb na de caravan een vouwwagen overwogen, maar de stalling was 1 van de redenen om de caravan weg te doen. In plaats daarvan kocht ik een tent, een "Ambato 6 de luxe". Die vervolgens 3 jaar ongebruikt op zolder lag en inmiddels weer is verkocht. Tegenwoordig huren we huisjes. Zo goedkoop mogelijk, ik hoef geen luxe (had ik met de caravan ook niet nodig). In Lindenberg hadden we een vakantiehuisje met als zitgelegenheid een tafel met 4 stoelen....maar het kostte dan ook weinig.

In de toekomst zie ik nog wel een Eriba Puck achter de auto hangen. Lekker simpel.
 

Kogamyata

Senior Member
@EdZ Ik ken er nog een. Wel eens gehoord van Rapid Ordine of Orline 3,40 en 3,90. Voor 3 personengoed voor 4 personen (2 kinderen) nog net te doen. Leven doe je meestal buiten op campings e.d.
@Joske zal dit ook wel weten. De dealer staat in Poperinge.
Maar dit is niet wat @kansberg bedoelt vrees ik.
 

EdZ

Donateur
@Helmond42 : Bedankt. Was ik net vastbesloten een caravan voorlopig een paar jaar uit te stellen, word ik toch weer nieuwsgierig :pieker:

Edit: en wat zie ik op Marktplaats, let op de advertentie eronder :-)
rapido.jpg
 

Kogamyata

Senior Member
Ik zag op dezelfde Marktplaats Rapido Orine 34S € 2500,-. Afvalcontainers kun je overal van maken zelfs van Mercedes en BMW en van containers, natuurlijk, natuurlijk. Maar we zijn nu ontopic.
Succes met je speurtocht enne...laat iets horen als je geslaagd bent?
Joop.
 

kansberg

Forumguru
Mijn ouders hebben vroeger nog een Esterel vouwwagen gehad, een vouwcaravan met vaste wanden. Wij hebben één jaar met een vouwwagen gekampeerd, een Camplet Concorde, maar dat ging helemaal mis. We konden niet met de tent op vakantie omdat ik volledig in de kreukels lag. Om toch nog te kunnen kamperen hebben we toen een voordelig tweedehandsje gekocht die mijn vrouw alleen op kon zetten. Maar dat viel haar toch erg zwaar tegen, met name omdat dat altijd mijn klus was geweest, de tent (de Waard) opzetten. In die vakantie heeft ze alles moeten doen omdat ik alleen maar kon liggen en verder vrijwel niets. Op de terugweg verzuchtte ze "die vouwwagen gaat eruit en er komt een caravan." Iets wat we elkaar ooit beloofd hadden nooit te kopen voor ons pensioen. We moesten echter van de nood een deugd maken en zo geschiedde. De vouwwagen werd verkocht en er kwam een Kip. De tent hebben we nog een tijd bewaard maar uiteindelijk verkocht aan een liefhebber. Ik vind het nog steeds erg jammer dat we niet meer met een tent op vakantie kunnen, het blijft imho de mooiste manier van kamperen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdZ

Havana

Forumguru
Met een tent is ook de enige manier van kamperen, caravans hebben niks met kamperen te maken.

(Zegt een fanatieke De Waard bezitter ;) )
 

Tafkah

Forumguru
@Tafkah : Ooops :bloos: was in de bonen denk ik. Het is ook al laat :cry: De laatste zin intrigeert mij... dat gevoel had ik namelijk ook. Heb enige tijd geleden een paar jonge Kippen kunnen bewonderen maar was niet overtuigt van de afwerking. Had sterk het idee dat onze Kip solider in elkaar zit. Het zou toch eeuwig zonde zijn dat een kwaliteitsmerk als Kip concessies doet aan kwaliteit. Anderzijds zie je het ook bij de Waard tenten, zij hebben al enige jaren een 'low budget' lijn, mooie tenten, maar niet een de Waard, zoals je van een de Waard mag verwachten.

Mijn ouders hebben een Kip Isa White uit 2014.... uit ervaring kan ik je zeggen dat mijn 92-er een stukkie beter in elkaar zit..

Maar @Havana heeft wel gelijk: tentje heeft wel meer met kamperen te maken.. maar goed.. mijn vrouw van 36 heeft reuma klachten en kan toch niet echt meer in een tent slapen...
 
Bovenaan Onderaan