Wie heeft er ervaring met fietsen achter op de caravan?

B

bijbeuner

Wij waren tot eind vorig jaar dikwijls op pad met onze caravan,Fendt 495 htm 1700kg.
ook wij hadden regelmatig de fietsen achter op ,dit is geen enkel probleem als je een paar dingen in het oog houd
voldoende kogeldruk bij mijn fendt was dit rond de 95kg,aangepaste snelheid en een goede belading van de caravan en je auto.
 
B

bijbeuner

@bijbeuner, die 95kg kogeldruk daar kwam je wettelijk vast niet mee weg vermoed ik?

Inderdaad wettelijk 80kg,maar bij onze fendt zat ik er al over als de caravan leeg was.
Vandaar ook dat ik hulpveren moest monteren,en de caravan zo beladen dat ik minder kogeldruk had was geen optie was dan zeer onstabiel achter de superb
Bij mijn vorige wagens had ik dit probleem niet Ford Ranger en Opel vivaro.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Peter_Octavia

Forumguru
Wij rijden inmiddels ook alweer 3 jaar rond met de fietsen achterop de caravan Hobby 495 UK uit 2005 (1350 kg totaal) achter een 2004 Scenic 2.0 benzine. Dus nog geen ervaring met de SuperB, maar achter de scenic was het totaal geen probleem. Zeer stabiele wegligging met rond 80-90 kg kogeldruk.

Achterop de caravan is voor het rijden niet ideaal, echter voorop de dissel een sta in de weg als je in de disselklep wilt zijn komen naast het extra gewicht op de kogel die in ons geval dan wel gecompenseerd moet worden.

Dus is zou het gewoon doen. Kogelgewicht goed in de gaten houden en niet aanvullen door de water in de voorraad tank te doen. Beter is dan om gewicht van achteren naar voren te plaatsen.
 

Tafkah

Forumguru
@kansberg Dit topic met enig interesse gevolgd. Rij zelf een SII en een Kip (45TLB) en heb 4 fietsen mee (dak auto).
De belading is altijd tricky. Een 45TLB is lastig te beladen vanwege de 'indeling'. De wielen staan wat verder naar achter, waardoor ik weinig ruimte achterin heb (kasten, bankkasten) om gewicht achter het wiel te krijgen. Dit heeft tot gevolg dat ik mijn bankkasten vóór het wiel voorzichtig belaad (lees:bijna niet gebruik) omdat daarmee de kogeldruk snel toeneemt.
Fietsen voorop de dissel (en ik moet er 4 kwijt) is daarom een no-go area.

Wat een nadeel is van die zware fietsen achterop, is ondanks het feit dat je gewichtshalve wel op de juiste getallen komt je toch aan stabiliteit inboet omdat dit gewicht ver van de wielen zit... (althans, dat is mij geleerd).

Voor mij is het dus niets anders mogelijk dan op het dak.
Heeft skoda overigens geen fietssteunen gehad voor op het dak met een soort veermechanisme??? Dan hoef je niet te tillen...
 

kansberg

Forumguru
Wat een nadeel is van die zware fietsen achterop, is ondanks het feit dat je gewichtshalve wel op de juiste getallen komt je toch aan stabiliteit inboet omdat dit gewicht ver van de wielen zit... (althans, dat is mij geleerd).

Precies, ik had het er vanmiddag nog over met mijn oude vader (89) die hetzelfde zei. Ik heb ook altijd geleerd dat je voor een stabiele wegligging een zo laag mogelijk zwaartepunt moet creëren, zo dicht mogelijk bij de as.
 

kansberg

Forumguru
Fietsen op het dak wordt hem niet. Ben veel te bang voor een verkeerde beweging met zware dingen in mijn handen, dat kan in mijn geval zomaar weer opnieuw een hernia opleveren en daar heb ik iets teveel negatieve ervaringen mee. Dus ga ik vooralsnog voor de fietsen achterop en als dat niet prettig voelt, één fiets in de caravan en de andere achterop. In dat laatste heb ik het volste vertrouwen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb wel ervaring met fietsenrek met ook een elektrische fiets gewoon achterop de auto. Als je de accu uit de elektrische fiets haalt, scheelt dat al zo'n 5 kg gewicht per fiets. Dus waar je de fietsen ook plaatst (met uitzondering van ín de caravan) door de accu eruit te halen, kun je het gewicht van de fiets al een stuk naar beneden krijgen.
 

kansberg

Forumguru
@GJ M : Wow! en dat zeg ik niet gow! Mooie combi, al mag het Subje wel een Sopje hebben :D. Kip caravans lijken soms wel het eeuwige leven te hebben, onze overburen hebben er één uit 1987 (uit m'n blote hoofd) en deze wordt nog zeer regelmatig ingezet voor korte en lange reizen. Mijn vader (daar is ie weer) zei 40 jaar geleden al: Koop je een tent, koop een de Waard, koop je een caravan, koop een Kip.
 

Cordoba

Forumguru
@Tafkah: dan moet ie wel 120 km/u meehollen op de snelweg. :deuk: (ik laad de fietsen altijd net op de drager voor ik ga rijden, en haal ze er bij aankomst ook direct weer af)

@kansberg Zware fietsen dus, de Gazelle en mijn Sparta blijven zonder accu onder de 20 kg.
 

Tafkah

Forumguru
@GJ M : Wow! en dat zeg ik niet gow! Mooie combi, al mag het Subje wel een Sopje hebben :D. Kip caravans lijken soms wel het eeuwige leven te hebben, onze overburen hebben er één uit 1987 (uit m'n blote hoofd) en deze wordt nog zeer regelmatig ingezet voor korte en lange reizen. Mijn vader (daar is ie weer) zei 40 jaar geleden al: Koop je een tent, koop een de Waard, koop je een caravan, koop een Kip.

@kansberg dat was die van mij.. niet van @GJ M.
Heb de post net weer verwijderd.. kreeg foutmelding op de foto.
Sup had last van deense modder... was trouwens op het moment van de foto nog nie eerder door de wasstraat geweest. Hij was slechts 2 maanden oud.

De recreatiecontainer is van 92 geloof ik.. gaat al weer even mee. Overigens zijn de huidige Chickies lang niet zo goed als die van voor het faillissement...
 

snel

Actief lid
is de drager achterop wel geschikt voor 2 fietsen elektrisch in verband gewicht
je hebt dragers die hier niet geschikt voor zijn
heb al een caravan rek ophang punt achter los zien komen door 2 fietsen normaal gewicht
 

kansberg

Forumguru
@Tafkah : Ooops :bloos: was in de bonen denk ik. Het is ook al laat :cry: De laatste zin intrigeert mij... dat gevoel had ik namelijk ook. Heb enige tijd geleden een paar jonge Kippen kunnen bewonderen maar was niet overtuigt van de afwerking. Had sterk het idee dat onze Kip solider in elkaar zit. Het zou toch eeuwig zonde zijn dat een kwaliteitsmerk als Kip concessies doet aan kwaliteit. Anderzijds zie je het ook bij de Waard tenten, zij hebben al enige jaren een 'low budget' lijn, mooie tenten, maar niet een de Waard, zoals je van een de Waard mag verwachten.
 

kansberg

Forumguru
@snel : Een sticker op de drager geeft 50 kg. als maximum aan. Onze fietsen bij elkaar zijn zonder accu en toebehoren 44 kg. Dus wat dat aangaat zou het moeten kunnen.
 

GJ M

Forumguru
@Tafkah: dan moet ie wel 120 km/u meehollen op de snelweg. :deuk: (ik laad de fietsen altijd net op de drager voor ik ga rijden, en haal ze er bij aankomst ook direct weer af)

@kansberg Zware fietsen dus, de Gazelle en mijn Sparta blijven zonder accu onder de 20 kg.
Voor langere stukken moet je denk ik wel af en toe tanken. Dan zoi t wel extra opletten worden
 
Bovenaan Onderaan