Wie heeft er ervaring met fietsen achter op de caravan?

Canon-Eye

Forumguru
Wij waren vanuit onze verlovingstijd (dat deed je nog, in de jaren '60) al tentkampeerders, maar gingen in 1975 naar Frankrijk met een Vocatour hefdak-vouwwagen achter de Kever. Pootjes uit, voor en achter een clip los, hefdak 50cm optillen aan voor- resp. achterkant en de gasdrukveren deden de rest (wel tijdig een stapje achteruit doen!). Daarna nog een zeildoekwandje naar beneden laten vallen en vastritsen et voilá: slaapruimte voor 2 personen + hond, keukenblok, 2-pers. zitje. Globaal 7,5 minuut werk...

Later vele jaren op pad geweest met een Holtkamper Flyer. Feitelijk ook een tent op wielen met een uitschuifbaar 2-persoonsbed en een zeer ruime voortent. Op het gesloten deksel had ik een fietsenrek voor 5 fietsen; door dit te verschuiven kon ik de kogeldruk tot op de kilo nauwkeurig regelen.

Vervolgens ca. 17 jaar een Karsten tent gehad (met van die oppomp-ribben). Ideaal ding - alleen het kromlopen begon ons op te breken, dus vorig jaar na de vakantie verkocht.
En nu kunnen we in de Eriba wél rechtop binnen staan. :thumbsup: 'n Stuk beter voor de ruggen...
 

Kogamyata

Senior Member
Als je minder mobiel bent. Ja dan...ja dan is natuurlijk 'n caravan Je van Het. Maar dan wel eentje met 'n mover hè? Want verplaatsen met de hand is ook niet alles, nietwaar?
 

kansberg

Forumguru
@Helmond42 : Daar heb je wel gelijk in, de onze heeft geen mover, tot op heden ook nog niet echt nodig gehad. Maar het onderwerp komt wel steeds vaker ter sprake hier in huize kansberg. Op een camping is het eigenlijk nooit een probleem, daar krijg je vaak spontaan hulp aangeboden als het nodig is en hier in de straat gaat het manoeuvreren heel makkelijk, zonder overmatige belasting van de rug.
 

micky

Forumguru
@kansberg ik kan het je gewoon niet aanraden, ook al volg je de verschillende adviezen hier van compenseren met de juiste kogeldruk, je creëert een wipwap en dat wil je echt niet (overigens hoe korter de caravan hoe minder dit invloed heeft), koop dan een fietsendrager voor op het dak met een fietslift erin, spaart je rug en beschadigt je auto ook niet. (Ps. kijk eens op caravanforum.nl, daar vind je overigens ook voor- en tegenstanders) het gaat bij de meesten jaren goed, maar vaak ook niet helaas en de basis van een stabiele combi zit hem in de gewichtsverdeling en compenseren met meer water in de tank of toilet valt daar helaas niet onder...

Als je de combi van de ANWB op het lopende bandje helemaal gezien hebt (ik ken alleen die met die Landrover) dan snap je waarom je het echt liever niet doet.

Overigens hoe korter de reistijd hoe kleiner de kans dat het fout gaat, dus zo moet je ook denken vind ik :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar het onderwerp komt wel steeds vaker ter sprake hier in huize kansberg.
Onze redenering was: "Goedkoper worden ze toch niet, dus waarom eerst een paar jaar tobben en het dan alsnog doen? Beter nu meteen, hebben we er ook langer plezier van".
Nu konden we met een klein type Reich mover volstaan - met een lichtgewicht Li-ion accupakket van maar 5 kilo. Je kunt hem er niet de hele camping mee over rijden, maar dat hoeft ook niet - het gaat meestal maar om maximaal een meter of 10. En je kunt 'm op de plaats om zijn as laten draaien als dat nodig is...
 

micky

Forumguru
ik heb een 4 jaar oude Reich comfort gekocht en zelf ondergebouwd 2 jaar geleden, €500,- en ik was de man :) wil nooit meer zonder...
 

Canon-Eye

Forumguru
je creëert een wipwap en dat wil je echt niet
Je kunt natuurlijk ook gewoon je rijstijl aanpassen, hè.
Ik hoef op vakantie echt geen 120 te kunnen met de caravan. Zo'n 85 is hard zat wat mij betreft - de meeste vrachtwagens rijden tegenwoordig ook niet sneller meer, omdat de brandstofkosten anders te veel oplopen. Dus zolang ik met hun mee blijf rijden hebben die geen last van me... En de enkeling die wél persé tegen de begrenzer aan wil rijden boeit me niet zo.
 

kansberg

Forumguru
@micky : Dat is precies de omschrijving waar ik naar zocht: wipwap :D

@Canon-Eye : Ik rijd ook altijd met het vrachtverkeer mee en zorg er per definitie voor dat ik niet boven de 100 km/u kom. Ik heb ook vakantie ;)
 

micky

Forumguru
@Canon-Eye, we kunnen natuurlijk eigenwijs zijn, en dat geeft niet hoor, maar de hele wereld van kenners (kenners ook uit eigen ervaring) raden het af, je wilt met een zo veilig mogelijke combi de weg op, 2 fietsen aan de achterkant van de caravan die 22kg wegen is gewoon zachts gezegd HEEL onverstandig, simpelweg om de mate van compensatie die er nodig is, bij jouw (met respect) eitje merk je dat niet snel, simpel doordat de "arm" erg kort is, maar op een hoge caravan van 1200KG is het niet aan te raden, ongeacht of je je rijstijl aanpast, ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met caravan rijden (naar wat ik gelezen heb denk ik dat je nu gaat beginnen), maar JUIST het meerijden met de vrachtwagens (tankwagens en autotransporters) zorgt voor enorm veel turbulentie.
Wel eens mensen gesproken die met de combi in de vangrail gevlogen zijn? ze zeggen allemaal dat ze al 20-30 jaar rijden en dat er nooit iets aan de hand was ;)
 
Laatst bewerkt:

kansberg

Forumguru
Onze caravan moet in 2016 weer voor het onderhoud en keuring. Wellicht maak ik dan een 'deal' met de caravangarage om een mover te monteren, ik vind het eerlijk gezegd veel geld voor 3 á 4 weken per jaar. Ik heb het aanbod van een kennis al gehad om zelf het e.e.a. te monteren, samen met hem, hij heeft het bij zijn eigen caravan ook gedaan, maar ik ga echt niet meer kruipen onder de caravan en zware verrichtingen doen. Na 3 hernia's ben ik daar wel klaar mee. Vooralsnog eerst maar eens op vakantie :D
 

kansberg

Forumguru
Mijn vrouw, die ook een beetje meeleest: "Joh, we leggen gewoon één fiets op het bed voorin de caravan en de andere achterop. Dan doen we de stoelen gewoon in de auto, die is groot zat" Uit ervaring weet ik dat zij slimmer en intelligenter is dan mij, dus ik denk dat dit een uitstekend compromis is, zeker voor de 'Limburg' vakantie.
 

Canon-Eye

Forumguru
@micky , het is inderdaad een relatief korte caravan, dat helpt. Verder verdeel ik de fietsen over voor- en achterkant, dat scheelt ook; toevallig staan ze allebei slechts 2,35 meter uit het hart van de as. De zwaarste van de twee staat bovendien laag (op de dissel) en is een e-bike met middenmotor, dus van zichzelf ook nog eens een extra laag zwaartepunt; mijn fiets staat wel hoger maar weegt slechts een kilo of 16, 17.
Tenslotte: met "meerijden" bedoel ik niet dat ik vlak achter een vrachtwagen ga zitten - integendeel, ik hou toch sltijd minstens 50 maar liever 100 meter afstand (is ook makkelijker te zien aan de hm-paaltjes), dan valt die turbulentie ook wel mee. Zeker met zo'n aerodynamisch modelletje...

Ik heb door de jaren heen heel wat met diverse maten en soorten aanhangers gereden, paardentrailers met levende have daaronder begrepen, dus ik ben wel wat gewend.

Kortom, ik zit over de veiligheid niet echt in, daar is wel genoeg aan gedaan.
Ben alleen benieuwd hoe de Fabia uiteindelijk omgaat met die 50 kilo op z'n staart, en hoe het nogal ernstige gebrek aan afremmend vermogen van de 1.2 Tdi in de praktijk uitwerkt. En die kajak natuurlijk - die moet (af en toe) toch echt mee kunnen, dus ik moet op en achter het autodak voldoende ruimte in de lengte hebben.
 
Bovenaan Onderaan