@micky , het is inderdaad een relatief korte caravan, dat helpt. Verder verdeel ik de fietsen over voor- en achterkant, dat scheelt ook; toevallig staan ze allebei slechts 2,35 meter uit het hart van de as. De zwaarste van de twee staat bovendien laag (op de dissel) en is een e-bike met middenmotor, dus van zichzelf ook nog eens een extra laag zwaartepunt; mijn fiets staat wel hoger maar weegt slechts een kilo of 16, 17.
Tenslotte: met "meerijden" bedoel ik niet dat ik vlak achter een vrachtwagen ga zitten - integendeel, ik hou toch sltijd minstens 50 maar liever 100 meter afstand (is ook makkelijker te zien aan de hm-paaltjes), dan valt die turbulentie ook wel mee. Zeker met zo'n aerodynamisch modelletje...
Ik heb door de jaren heen heel wat met diverse maten en soorten aanhangers gereden, paardentrailers met levende have daaronder begrepen, dus ik ben wel wat gewend.
Kortom, ik zit over de veiligheid niet echt in, daar is wel genoeg aan gedaan.
Ben alleen benieuwd hoe de Fabia uiteindelijk omgaat met die 50 kilo op z'n staart, en hoe het nogal ernstige gebrek aan afremmend vermogen van de 1.2 Tdi in de praktijk uitwerkt. En die kajak natuurlijk - die moet (af en toe) toch echt mee kunnen, dus ik moet op en achter het autodak voldoende ruimte in de lengte hebben.