Wie heeft er ervaring met fietsen achter op de caravan?

RogerS

Forumguru
Met een tent is ook de enige manier van kamperen, caravans hebben niks met kamperen te maken.

(Zegt een fanatieke De Waard bezitter ;) )

Totdat je in de stromende regen 's ochtends moet afbreken... :deuk:

PS: wij hebben onze Karsten tent ook bewaard. Vorig jaar, na negen jaar niet gebruikt te hebben, zijn wij met de kinderen met hemelvaart in de tent wezen kamperen (25 km van huis...). Iedereen vond het geweldig (zolang het niet regent).
 

Bakkertje

Forumguru
Wij hebben onze caravan samen met mijn schoonouders gekocht. Zij ouder en moeilijk ter been, wij 3 jonge kids. Uiteindelijk gezwicht voor een Wilk S4-530 UE. Voor mij als vouwwagen kampeerder belachelijk luxe. Voor mij hoeft er geen vloerverwarming, stromend warm water, airco en mover op. :deuk::deuk:

Zonder gekheid: Mijn schoonmoeder is slecht ter been en met de huidige Wilk kunnen zij in de rondzit heerlijk zitten met z'n tweeën en voorin de caravan zitten 2 vaste bedden. Als wij ermee op pad gaan maken we van de 2 bedden 1 groot bed en daar kunnen de kinderen met z'n drieën in.
Tegen de tijd dat onze jeugd niet meer bij paps en mams in de caravan willen en de schoonouders niet meer gaan kamperen denk ik dat de Wilk eruit gaat en er een kleinere komt. Voor nu is het wel erg fijn dat we kunnen overnachten zonder ook maar een tentstok aan te hoeven raken.

Andersom is de Wilk dusdanig van formaat (en gewicht) dat ik er niet met een heel gerust hart mee naar zuid Europa zou durven rijden. Terwijl dat toch eigenlijk ook wel jeukt en me erg leuk lijkt..
Nou ja, keuzes keuzes as always..
 

Havana

Forumguru
Totdat je in de stromende regen 's ochtends moet afbreken... :deuk:

PS: wij hebben onze Karsten tent ook bewaard. Vorig jaar, na negen jaar niet gebruikt te hebben, zijn wij met de kinderen met hemelvaart in de tent wezen kamperen (25 km van huis...). Iedereen vond het geweldig (zolang het niet regent).
Dat is JUIST leuk. Want kamperen is afzien (soms). En dat maakt t juist zo leuk. Lekker 15 minuten bezig zijn met koffie opschenken. Heerlijk. Als je thuis komt, weet je weer wat je gemist hebt.
 

micky

Forumguru
@Havana, dat lukt ook met een caravan hoor ;) we zijn net terug van 5 dagen kamperen, we slapen alleen in de caravan, leven in de grote voortent en koken doe ik buiten, dus ondanks dat de caravan zijn luxe heeft leven wij alleen maar buiten (rondzit is nu permanent bed en achter zit een stapelbed voor de kids 1 en 5 jaar oud).
 

kansberg

Forumguru
@jonbongoofy : Een interessant artikel. Nu is mijn kennis van de Duitse taal niet zo heel best maar ik ken er wel duidelijk uit opmaken dat Fietsen achterop de rijveiligheid niet bevorderen. Bedankt voor de post!
 

andrehj

Forumguru
Wat mij overigens nog meer opviel in dit artikel was de invloed van een anti-slingerkoppeling. De positieve invloed daarvan was nog groter dan de negatieve invloed van de fietsen achterop!
Nog een kanttekening bij het artikel: Dit is getest met relatief lichte Duitse fietsen. De NL fietsen zijn over het algemeen zwaarder, waardoor ze een nog grotere negatieve invloed hebben (en het bovendien een enorme uitdaging is om ze op het dak van de auto te tillen...)
 

hemi24

Forumguru
Alles heel erg afhankelijk van de combinatie en vooral van de caravan lijkt mij.
Persoonlijk heb ik nog niet het probleem van de fietsen; de kids zijn nog klein en hun fietsjes passen met gemak wel IN de caravan. Maar dit gaat natuurlijk met de loop der jaren ook veranderen...

Bij onze huidige caravan, een 4 mtr. Eifelland, heb ik meer problemen om de kogeldruk juist beneden de 75-80 kg te houden, dus voor mij zou het deels een logische keus zijn om voor montage achterop te kiezen, hoewel ik hier wel vraagtekens bij heb qua bevestigingswijze/constructie.
Qua stabiliteit komt het gewicht van de fietsen op de dragers achterop eigenlijk ook net te hoog te zitten.
 

kansberg

Forumguru
@Havana : De mooiste de Waard ever, de Lepelaar! (Vooral met zo'n mooie varioluifel!).Wij hebben destijds gekozen voor de dubbelnoks Jan van Gent, dit i.v.m. meer stahoogte. We hebben hele zoete herinneringen aan de kampeervakanties met de Jan van Gent. Om in de ornithologische sferen te blijven moesten we wel overstappen naar een Kip caravan :D
 

micky

Forumguru
Alles heel erg afhankelijk van de combinatie en vooral van de caravan lijkt mij.
Persoonlijk heb ik nog niet het probleem van de fietsen; de kids zijn nog klein en hun fietsjes passen met gemak wel IN de caravan. Maar dit gaat natuurlijk met de loop der jaren ook veranderen...

Bij onze huidige caravan, een 4 mtr. Eifelland, heb ik meer problemen om de kogeldruk juist beneden de 75-80 kg te houden, dus voor mij zou het deels een logische keus zijn om voor montage achterop te kiezen, hoewel ik hier wel vraagtekens bij heb qua bevestigingswijze/constructie.
Qua stabiliteit komt het gewicht van de fietsen op de dragers achterop eigenlijk ook net te hoog te zitten.

Waarom wil je die naar beneden? hoe hoger hoe stabieler, ik mag 75kg en zet hem altijd op85-88 kg een iets te hoge kogeldruk is veiliger voor je combi dan een iets te lage ;)
 

EdZ

Donateur
Ik hou me liever aan de voorgeschreven waarde. Hoge kogeldruk i.c.m. belading kofferbak kan voor problemen zorgen in een stevige bocht (grip voorwielen). Dat geldt ook voor te lage kogeldruk (achterwielen). Hangt een beetje van het model auto af, bij een hatchback zal het niet zoveel uitmaken. Bij een vlakke weg ook niet maar een bocht als A12 -> A20 is wat minder.
 

hemi24

Forumguru
Helemaal met EdZ eens, zeker als je richting de bergen gaat met de caravan.
Er zit ook niet voor niks een max. aan de voorgeschreven kogeldruk...
Een auto die erg achterover helt met een caravan die voorover loopt resulteert ook niet in een een stabiele combinatie, plus het feit dat je anti-slingerkoppeling aan effectiviteit inlevert.
 

micky

Forumguru
Ik hou me liever aan de voorgeschreven waarde. Hoge kogeldruk i.c.m. belading kofferbak kan voor problemen zorgen in een stevige bocht (grip voorwielen). Dat geldt ook voor te lage kogeldruk (achterwielen). Hangt een beetje van het model auto af, bij een hatchback zal het niet zoveel uitmaken. Bij een vlakke weg ook niet maar een bocht als A12 -> A20 is wat minder.

Wat betreft die grip op de voorwielen, kom op, dat is echt het grootste broodje AAP wat er bestaat. ten eerste belaad je de auto niet over (dat is het uitgangspunt tenminste), ten tweede, doe eens een kracht maal arm berekening en kijk eens hoeveel minder druk er op je voorwielen ontstaat als je 15kg meer in de kofferbak gooit....... het is niet eens te meten
 
Bovenaan Onderaan