Wie heeft er ervaring met fietsen achter op de caravan?

achbrouwer

Forumguru
Gewichts verdeling in de caravan
Voor, achter, links, rechts in combinatie met totaal gewicht en kogeldruk blijft een gepuzzel.
Bij aanschaf 7 jaar geleden van andere caravan. 2 jaar bezig geweest om stabiliteit in de caravan te krijgen
Uiteindelijk na veel heen en weer te schuiven met van alles en nog wat.
Balans gevonden
intussen wel 2 bestelbus banden met ruim laadvermogen gemonteerd.
Zijn beduidend beter dan de "originele" banden die Knaus er onder legt
 

kansberg

Forumguru
intussen wel 2 bestelbus banden met ruim laadvermogen gemonteerd.
Zijn beduidend beter dan de "originele" banden die Knaus er onder legt

Heel herkenbaar, de standaard banden die onder onze Kip zijn gemonteerd, zijn gewone personenwagen banden. 195-65/15 91T. (Dat is 615 kg. per band) Nèt voldoende om het maximale laadvermogen te dekken (1200 kg.). Toen wij vorig jaar nieuwe banden lieten monteren, gelijk maar gekozen voor de XL variant (95T, 690 kg. per band), om wat meer zekerheid te hebben. Verschil in rijden heb ik nog niet gemerkt maar voor het gevoel wel een stuk gerustgevender.
 

achbrouwer

Forumguru
standaard is de caravan van ons 1300 kg totaal
Laadvermogen van beide banden is 2000 kg.
Heb graag altijd iets over
Maar goed ook
2 jaar terug bij hazeldonk de caravan op weegschaal van ANWB gehad
Zat net over de 1800 kg.totaal gewicht
Bij thuis komst maar "grote" schoonmaak gehouden in caravan
 

Canon-Eye

Forumguru
Op basis van het verlaal van die KCK-meneer en met de korte afstand ervaring tot nu toe heb ik wel vertrouwen in mijn configuratie: mijn eigen lichte fiets - geen e-bike - achterop, de relatief lichte (22kg zonder accu) e-bike van mijn vrouw voorop. Het is een vrij korte caravan, het zwaartepunt van beide fietsen ligt op 2,35m uit het hart van de as. Volgens mijn disselweger was de kogeldruk tusen de 50 en 60 kg bij een officieel maximum van 50kg voor de Fabia.

Totaalgewicht op de weegbrug was 1060kg - afgekoppeld, inclusief fietsen - dus ook dat is aardig in lijn. Naar Frankriijk gaan de fietsen niet mee en er kan nog wel wat spul van de caravan naar de auto, als het echt moet.

Het meest spannende moment komt vanmiddag, als ik de kajak op de auto heb liggen en dan eens ga proberen hoe de achtersteven zich gedraagt t.a.v. het voorraam.
Een bepalend moment voor de eerstvolgende investering... :jaja:
 

kansberg

Forumguru
Je hebt er mooi weer voor uitgekozen in ieder geval!

Houd ons op de hoogte of het allemaal lukt met de kayak!
 

achbrouwer

Forumguru
Ik gebruik de buizen van de voortent en de scrottelbrai om gewichtsverdeling en kogeldruk af te regelen
Hele fijne vakantie toegewenst
 

EdZ

Donateur
de gewichtsverdeling van mijn Kip was dusdanig dat de zwaardere dingen die je eigenlijk in de dissel zou leggen (snoer, krik, haringen) bij mij altijd achterin moesten. In de toiletruimte...
 

Canon-Eye

Forumguru
Houd ons op de hoogte of het allemaal lukt met de kayak!
De Fabia mag blijven, met een upgrade in de vorm van de Skoda hulpveren. Als ik de kajak met de boeg precies gelijk leg met de voorbumper, dan heb ik op het meest ongunstige punt van de draai nog altijd een 20cm over - en dat is dan het type bocht dat sowieso op kruipsnelheid gebeurt, dus geen kans op onverwachte wilde knikbewegingen of zo.
Kortlom, de shortlist met Octavia's en Megane combi's vanaf 2013 is gewist... :D
 

andrehj

Forumguru
Mooi, dat scheelt weer. Maar je hebt natuurlijk wel een plaatje gemaakt, toch? Want ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je combi er nu (incl. kajak) uit ziet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nee, daarvoor ontbrak de ruimte op het erf. Trouwens, voor deze test waren de fietsen niet nodig.
Volgende maand gaan we een week naar onze vroegere woonomgeving bij het Brielse Meer. Dan zijn we in volledige gevechtsuitrusting met kajak plus fietsen en hulpveren, dus dan schiet ik wel een paar foto's...
 

Canon-Eye

Forumguru
Belofte (post #153) maakt schuld:

LR-20150517_Schreiershaven-1010617.jpg

LR-20150517_Schreiershaven-1010616.jpg

In deze staat weegt de caravan ca. 1060 kg met tussen de 50 en 60 kg kogeldruk.
Op het dak liggen ca. 19 kg kajak en 1 kg peddel op een set dragers die inclusief de Thule opklapsteunen en een uitschuifbare hulpbuis (onder de achterste drager, t.b.v. het solo opladen) ook nog eens een kilo of 15 weegt. Met de kampeertafel + stoelen, kratten met verdere losse uitrusting en nog wat bagage achterin de auto ligt het geheel mooi strak op de Skoda hulpveren.
Snelheden tot boven de 100 bleken qua stabiliteit geen enkel probleem, maar vanwege het progressief stijgende brandstofverbruik kom ik bij voorkeur niet boven de 89 (GPS). Vrachtautochauffeurs hebben dan geen last van me (tenzij ze met hun begrenzer hebben geknoeid - maar dan is het hun eigen schuld natuurlijk...)
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Er is ooit een beroemde fotograaf geweest (Walter Benser) die er een punt van maakte om in elke foto toch érgens iets roods te hebben - het zgn. "Benser Punkt" (het was een Duitser, Zwitser of Oostenrijker, dat weet ik niet meer).
Aan die eis is in elk geval voldaan...

Van de andere kant oogt het misschien "passender": deze is van zaterdagochtend, voor het inladen/aankoppelen om weer naar huis te gaan.
LR-20150517_Schreiershaven-1010627.jpg

Het onderschip is zwart, met het wafeltjespatroon van de koolstofvezelversterking er doorheen schemerend.
Past mooi bij de fietshoes, hé... :jaja:

(Overigens, het zwarte dekluik en transportzeiltje maken er toch ook wel weer een soort eenheid van met de fietshoes.
Toch? :D )
 

Tafkah

Forumguru
Ik zie toch nog een rood punt in de foto.. dus prima voldaan aan het "Benser Punkt". (Faab achterlicht).

Trouwens, de foto die ik hierboven ergens plaatste van mijn combi 'is niet meer'.
Kipje is verkocht (half uur geleden). Nieuwe (andere) Kip gekocht...

Ga nu hele verre reizen maken met een 'Shuttle'.
 
Bovenaan Onderaan