Ik moet toegeven dat ik het in het begin niet zo leuk vond dat mijn bestelde 1.2 TSI 4-cilinder plots "geruild" wordt voor een 1.0 TSI 3-cilinder, maar veel keuze had ik niet... Zit zeer binnenkort zonder wagen en een stockwagen werd me (al eerder) aangeboden, maar gezien de specifieke configuratie wil ik dat dan ook weer niet.
1.4 TSI kwam sowieso niet ter sprake als alternatief. Ik kon uiteraard wel de bestelbon laten verscheuren (zonder kosten uiteraard) en een nieuwe laten maken voor een 1.4 TSI maar dat ging (1) niet aan dezelfde voorwaarden zijn en (2) hoogstwaarschijnlijk opnieuw zijn effect hebben op de leveringstermijn (lees: nog later!). Daarbij heeft ook weer zijn gevolgen naar belastingen, verbruik, ...
Aan de andere kant: zowel qua belastingen, verbruik, kW/pk, ... ga ik erop vooruit. OK, de motor heeft zich nog niet bewezen in de O3, maar is wel een VAG-product en wordt al geleverd in de Golf en de Seat. Een echt "nieuwe" is het dus niet (dus hopelijk zijn de kinderziekten er al uit).
Het kan wel een 1.0 in een middenklasse wagen (zie VAG en F*rd). Ik ben op zich een rustige chauffeur en ook nu niet echt verwend met mijn O1 met 1.9 SDI (ik dacht iets van een 68 pK). Qua lawaai ook gewend aan een "nagelende" diesel, dus die 3-cilinder zal wel meevallen.
Een caravan komt er niet achter, hoogstens een fietsendrager nu en dan, dus qua gewicht hoef ik ook niet bergen te verzetten.
Neemt niet weg dat ik begrijp dat sommigen liever niet de 1.0 krijgen i.p.v. de 1.2 TSI. Het is en blijft iets anders dan wat je besteld hebt... Ik voel me dus niet echt "afgezet", al is het idd niet 100% netjes te noemen.