Ik waardeer zeker en vast jullie reacties, maar idd zoals
@edero zegt "les gouts et les couleurs, on ne discute pas" (Belg, dus wij spreken ook Frans hé
)
Ik heb het nodige opzoekwerk gedaan rond de 1.0 in de Leon / Golf en daar komt de motor goed uit. Voor mij stoort het lawaai niet (ik rij nu met een "nagelende" 1.9 SDI) en ook de performantie lijkt mij dus meer dan in orde (nu slechts 68 pk).
Een proefrit heb ik nog niet gedaan, maar dat deed ik ook niet bij de aankoop van mijn 1.9 SDI in den tijd (ik heb toen de 1.9 TDI gereden). Misschien dat ik idd wel nog eens langs ga bij de dealer om met de Golf / Leon te rijden (deze is immers dealer van het volledige VAG-netwerk).
Van zodra de wagen er is, zal ik deze uitgebreid testen (al is dat uiteraard subjectief) en jullie mijn bevindingen posten. Dit kan wel nog even duren, want de wagen wordt pas verwacht op 30/06...
Ik heb ook al gezegd dat ik niet 100% tevreden ben met de gang van zaken, maar ja het zij zo...
Een stockwagen was geen optie (want dan heb je niet wat je wou qua opties en zo) en een upgrade naar de 1.4 TSI wou de dealer niet van weten. Enigste optie was de bestelling annuleren met "no hard feelings" (maar ook zonder nieuwe bolide uiteraard).
Daarom dus maar - na overwegen en veel reviews lezen - gegaan voor de "upgrade" (rustig jongens, de ene vindt dit wel een upgrade, de andere dan weer niet). Ik heb er vertrouwen in (zoals anderen ook al zeiden) dat de motor even goed zal presteren als in de Leon / Golf en daar hoor ik toch niemand over klagen. Skoda heeft al altijd de "ervaren" motors van de rest van de VAG-groep gekregen, dus dat loopt wel los (hoop ik).
Over duurzaamheid is uiteraard nog niets bekend, maar ja dat is bij andere merken ook zo.