Wijzigingen in benzine motorenaanbod (MY2017)

Skoda79

Senior Member
Ik ben altijd al een dieselrijder, maar heb recent een tijdje in een Citroën Cactus 1.2 3cyl (110 pk geloof ik) mogen/moeten rijden en ik moet eerlijk bekennen dat dat prima is bevallen (motorisch dan). Wat zeker wel scheelde is het lage gewicht van die auto (nog net geen 1000kg), maar het motortje was lekker vel/vlot (een heel stuk sneller dan de 1.6 tdi welke ik nu rijd) en ook lekker schakellui te rijden.
Ik ben wel een hard rijder en het verbruik viel met 1:14 gemiddeld niet echt mee.
 

edero

Forumguru
Goed werk @fonzamundo en imho een goede keuze ;)
"Als de berg niet naar Mohammed komt, moet Mohammed maar naar de berg gaan"
Zeker als de uitvoering zo is als jij hem wilde, en je hem gebruikt zoals je al eerder schreef, zou ik er verder niet langer over twijfelen :angel:
 

blaise1968

Nieuw lid
Ik was vanmiddag bij de dealer in Amsterdam ZO en die vertelde me dat hij net post had gehad van Skoda. De Octavia Tsi 1.2 is niet langer te bestellen, dit wordt 1.0. Aankomende dinsdag wordt eea in hun systeem ingevoerd en dan kan hij pas meer zeggen. De Joy is ook niet langer beschikbaar als Tsi 1.2. En die wilde ik eigenlijk net gaan kopen.....
 

edero

Forumguru
Ik was vanmiddag bij de dealer in Amsterdam ZO en die vertelde me dat hij net post had gehad van Skoda. De Octavia Tsi 1.2 is niet langer te bestellen, dit wordt 1.0. Aankomende dinsdag wordt eea in hun systeem ingevoerd en dan kan hij pas meer zeggen. De Joy is ook niet langer beschikbaar als Tsi 1.2. En die wilde ik eigenlijk net gaan kopen.....

Dan ben je in ieder geval vóór de koop en dus vantevoren op de hoogte, en wordt je niet zoals @fonzamundo na je bestelling voor het blok gezet ;)
 

octi3

Nieuw lid
Ik ben benieuwd, mijn 1.2 TSI wordt volgende week gebouwd en ik ga er nog steeds vanuit dat het ook een 1.2 wordt. Ik neem aan dat je vooraf geïnformeerd wordt wanneer de 1.2 niet meer leverbaar is?
 

ertromp

Forumguru
Dan ben je in ieder geval vóór de koop en dus vantevoren op de hoogte, en wordt je niet zoals @fonzamundo na je bestelling voor het blok gezet ;)

En in dit geval een 3 cilinder BLOK

Ik ben benieuwd, mijn 1.2 TSI wordt volgende week gebouwd en ik ga er nog steeds vanuit dat het ook een 1.2 wordt. Ik neem aan dat je vooraf geïnformeerd wordt wanneer de 1.2 niet meer leverbaar is?
Waarom vooraf geïnformeerd? Je krijgt een motor die zeker gelijkwaardig zo niet beter is betreffende prestaties en milieu eigenschappen
 

octi3

Nieuw lid
En in dit geval een 3 cilinder BLOK


Waarom vooraf geïnformeerd? Je krijgt een motor die zeker gelijkwaardig zo niet beter is betreffende prestaties en milieu eigenschappen
Omdat er iets anders wordt geleverd dan besteld, gelijkwaardig of niet. Daarbij durf ik te stellen dat de motor niet gelijkwaardig is daar de rijeigenschappen ongetwijfeld anders zullen zijn. Voor sommige mensen is dit om het even, voor mij niet, maar misschien ben ik ook een kritische rijder.
 

ertromp

Forumguru
Omdat er iets anders wordt geleverd dan besteld, gelijkwaardig of niet. Daarbij durf ik te stellen dat de motor niet gelijkwaardig is daar de rijeigenschappen ongetwijfeld anders zullen zijn. Voor sommige mensen is dit om het even, voor mij niet, maar misschien ben ik ook een kritische rijder.
Blijkbaar niet kritisch genoeg op de kleine lettertjes in de overeenkomst met de dealert.
In de overeenkomst die je getekend hebt zal vast een bepaling staan in deze trend:

V Mutaties
Wij zijn gerechtigd zonder voorkennis of medeweten van koper technisch noodzakelijke wijzigingen aan te brengen in de verkochte auto’s, hun uitrusting en/of onderdelen zonder dat koper daaraan enigerlei recht zou kunnen ontlenen.

Bovenstaande bepaling wordt door veel VAG dealers gebruikt in de overeenkomst
 

ertromp

Forumguru
Omdat er iets anders wordt geleverd dan besteld, gelijkwaardig of niet. Daarbij durf ik te stellen dat de motor niet gelijkwaardig is daar de rijeigenschappen ongetwijfeld anders zullen zijn. Voor sommige mensen is dit om het even, voor mij niet, maar misschien ben ik ook een kritische rijder.

Heb je jezelf al verdiept in de koppelkromme van de nieuwe 1.0 t.o.v. de 1.2 :lezen:







De kromme van de 1.0 is een stuk gunstiger als de 1.2 en daarmee zullen de door jou aangehaalde rij eigenschappen een stuk soepeler zijn. Meer vermogen bij gelijkwaardige toerentallen etc.
 

0ri0n88

Forumguru
Wij zijn gerechtigd zonder voorkennis of medeweten van koper technisch noodzakelijke wijzigingen aan te brengen in de verkochte auto’s, hun uitrusting en/of onderdelen zonder dat koper daaraan enigerlei recht zou kunnen ontlenen.

Bovenstaande bepaling wordt door veel VAGdealers gebruikt in de overeenkomst

Is dit dan wel wettelijk toegestaan? Bij mijn weten moet de verkoper leveren wat die verkoopt dit soort bepalingen stroken mijns insziens niet met de wet en kunnen dan ook niet als geldig worden gezien ook al heb je ervoor getekend. Dit zou dan betekenen dat een ieder zijn eigen regeltjes kan maken. Lijkt me niet de bedoeling.
 

fonzamundo

Forumguru
Net even gekeken op de bestelbon

5. PRODUCTIEPROCES
De koper erkent ingelicht te zijn over en aanvaardt het evolutieproces inzake productie, technieken, technologie en design in de automobielsector, in die zin dat sommige details kunnen afwijken van het bestelde model. Deze mogen evenwel geenszins afbreuk doen aan de specifieke kenmerken en/of het bijzonder door de koper beoogd gebruik zoals vermeld op de voorzijde van de bestelbon
 

MarcoO2

Forumguru
Wij zijn gerechtigd zonder voorkennis of medeweten van koper technisch noodzakelijke wijzigingen aan te brengen in de verkochte auto’s, hun uitrusting en/of onderdelen zonder dat koper daaraan enigerlei recht zou kunnen ontlenen.

Bovenstaande bepaling wordt door veel VAGdealers gebruikt in de overeenkomst

Is dit dan wel wettelijk toegestaan? Bij mijn weten moet de verkoper leveren wat die verkoopt dit soort bepalingen stroken mijns insziens niet met de wet en kunnen dan ook niet als geldig worden gezien ook al heb je ervoor getekend. Dit zou dan betekenen dat een ieder zijn eigen regeltjes kan maken. Lijkt me niet de bedoeling.
Jazeker, dat is toegestaan. Let wel, de gebruikte zinsnede beperkt de mogelijke wijzigingen al behoorlijk. Een dealer/ importeur heeft hiermee geen vrijbrief om maar te doen en laten wat hij wil. Wijzigingen moeten bovendien altijd redelijk zijn (de redelijkheidstoets geldt vrijwel altijd). Wel of geen reservewiel, wel of geen chroomrandje, dat soort zaken kunnen prima onder deze voorwaarde vallen, maar een panoramadak bijvoorbeeld niet. De auto moet ten alle tijde op hoofdlijnen blijven voldoen aan het oogmerk waarmee die besteld werd.

Als je heel specifiek een auto koopt vanwege een speciale optie, kan het anders zijn. Er is hier een topic over een Superb zonder parkeerhulp, zoek daar maar eens op ;)
 

0ri0n88

Forumguru
@MarcoO2 daar heb je zeker gelijk in want als het noodzakelijk is de 1.2 4 cilinder te vervangen voor de 1.0 3 cilinder moeten dan niet al die 1.2 motoren vervangen worden? Het is immers noodzakelijk.
Als je kwaad wil kunnen die bepalingen zo van tafel geveegd worden bij een rechter je bestelt een 1.2 dus je levert een 1.2, immers is het niet technisch "noodzakelijk" deze motor te vervangen en al helemaal niet zonder je op de hoogte te stellen of kortingen te geven deze motor is kleiner en goedkoperdenk ik zo. Men mag voorwaarden stellen zo die wilt maar deze moeten altijd in overeenstemming zijn met de wet. En 3 cilinders lijkt niet op 4 cilinders ben ik van mening ongeacht de prestaties etc het is niet hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:

edero

Forumguru
in die zin dat sommige details kunnen afwijken van het bestelde model. Deze mogen evenwel geenszins afbreuk doen aan de specifieke kenmerken en/of

Tja, valt het bijna belangrijkste onderdeel, de motor, hieronder of niet, of is dit ook maar 'een detail' :arghh:
Inderdaad een reservewiel, chroom randje etc.. kan ik nog als detail zien, maar een complete motor :pieker:
Daargelaten natuurlijk of van een 1.2 naar een 1.0 inderdaad een verbetering (voor de één) of verslechtering (voor de ander) is.

Is er een advocaat in de zaal ;)
 

Wouter1

Forumguru
Ik zie ook het technisch noodzakelijke van een motorwissel niet...:arghh:. Zo slecht is die 1.2 tsi nu toch ook weer niet. ;)
 
Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
@edero : Tsja, de vraag is of een andere motor onder "gelijkwaardig" valt. De één zal zeggen dat dat het geval is (op vrijwel alle specificaties is'tie beter en bovendien zuiniger), een ander zal zeggen van niet (hij mist immers een cilinder). Uiteindelijk is het dan aan de rechter om daar iets van te vinden.

@0ri0n88 : een actuele wijziging hoeft natuurlijk niet automatisch ook een wijziging met terugwerkende kracht te zijn. Leuk statement, dat "voorwaarden on overeenstemming moeten zijn met de wet". Uiteraard is dat waar. Maar de wet zegt niets concreets - die geeft alleen handvatten die aan de hand van de casus ingevuld moeten worden. Het enkele feit dat die voorwaarde er staat, maakt je positie van de verkoper al sterker. De rechter zal dan alleen nog maar de redelijkheid hoeven te toetsen. Bij vervangende producten (bijvoorbeeld wegens nonconformiteit) wordt in het consumentenrecht "minimaal gelijkwaardig" gehanteerd als uitgangspunt, dat is niet hetzelfde als het door jou gehanteerde "hetzelfde". Ik snap dat jij dat vindt, maar daar gaat de wet niet van uit.
 

0ri0n88

Forumguru
@MarcoO2
daarom zeg ik als het dus technisch noodzakelijk is de 1.2 te vervangen dan lijkt me als er wat aan mankeert dat het zeker ook met terugwerkende kracht moet en dat is dus niet zo dus dient die geleverd te worden of geannuleerd. Je betaalt wel de volle pond toch?
Zoals je zelf al stelt een chrome randje of een brillenkoker kan iedereen mee leven. De motor lijkt me een essentieel onderdeel bij het kopen van de auto en al helemaal de hoevelheid cilinders. Had de mensen wel willen horen als je een 6 cilinder halveert.
Ik heb geen ervaring met auto's nieuw kopen en de voorwaarden wel met andere kopen waar de verkoper achter regels schuilt die in strijd zijn met de wet en er zijn wel degelijk algemene bepalingen voor en heb toen ook mijn gelijk gekregen. Hekele punt is dat je er wel continu achteraan moet en wellicht tijd energie en geld aan moet verspillen vandaar dat ze ermee wegkomen.
 

octi3

Nieuw lid
Blijkbaar niet kritisch genoeg op de kleine lettertjes in de overeenkomst met de dealert.

Ik heb nooit gezegd dat ik een kritische contractenlezer was. ;)

De kromme van de 1.0 is een stuk gunstiger als de 1.2 en daarmee zullen de door jou aangehaalde rij eigenschappen een stuk soepeler zijn. Meer vermogen bij gelijkwaardige toerentallen etc.

Het punt is dat je niet voor iemand anders kan bepalen wat die een fijne koppelkromme vindt. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor speakers, een speaker kan een hele vlakke karakteristiek hebben en daardoor bestempeld worden als 'goed' maar ik kan die speaker persoonlijk niet goed vinden klinken.
 

MarcoO2

Forumguru
@0ri0n88 : een technische noodzakelijkheid hoeft niet te betekenen dat er wat aan mankeert. Dat is je denkfout. En inderdaad, een motor is essentieel. De verkoper kan je daarom geen auto zonder motor leveren. Maar de vraag is of een andere motor als voldoende wordt beschouwd. Die vraag is niet zo eenduidig te beantwoorden.
@octi3 : punt is alleen dat de rechter niet kijkt naar wat jij vindt. De rechter zal in z'n algemeenheid kijken of de nieuwe motor minimaal gelijkwaardig is aan de oude. En ik durf er wel een goede fles wijn op te zetten dat het antwoord in dit geval "ja" zal zijn. De nadelen van het hebben van één cilinder minder wegen rationeel gezien niet op tegen de voordelen: hoger vermogen, hoger koppel, zuiniger, lichter.
 
Bovenaan Onderaan