Wijzigingen in benzine motorenaanbod (MY2017)

0ri0n88

Forumguru
@Rosinfield :maakmegek: scherp hoor ;)

@fonzamundo zeker doen waarvan je zelf vind dat goed is immers jou keus en jou auto ;)
weet ook wel zeker dat het motortje prima voor elkaar is, gaat mij er alleen om dat ze zo makkelijk hun afspraken niet nakomen en dan te bedenken als je zo een dealer binnen loopt wat voor praatjes en dergelijke ze wel niet hebben maar simpelweg een motor leveren zoals afgesproken is al teveel gevraagd. Het is niet de brillenkoker die ze weglaten het is wel het hart van de auto en jij koos voor een 1.2 tsi en niet de 1.0. Zal en kan ook niets zeggen over de eigenschappen van de nieuwe motor en ongetwijfeld wordt die een succes maar het is gewoonweg niet wat je besteld hebt en daarnaast mist er een cilinder en dat vind ik een kwalijke zaak.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wanneer ik er voor stond, zou ik er denk ik net zo tegenover staan als forzamundo. Het lijkt me niet dat er objectief gezien sprake is van een verschil in kwaliteit. De specs van beide motoren zijn gelijk toch? Ik vermoed dat bezwaren in dit geval vooral gevoelsmatig zijn; 1.0 is minder dan 1.2 (en dat voelt als je er niet mee bekend bent in het geval van een tsi al aan als magertjes, volkomen onterecht) en 3 cilinders is minder dan 4. Dat je niet krijgt wat je besteld hebt, klopt natuurlijk. Maar je krijgt er objectief gezien niet echt minder voor terug. Met zo'n 1.0 kun je trouwens net zo goed even in Lochem langs voor 140 pk/240 Nm
 

edero

Forumguru
Vind het wel typisch dat op de Škoda website of bij de configurator nergens (nog) de 1.0 als optie of als nieuwe optie staat en dus nog gewoon de 1.2 te kiezen is/lijkt :pieker:
Toch als je de auto gebruikt als @fonzamundo omschrijft lijkt me de 1.0 wel acceptabel, maar eigenlijk zou je het verschil via een proefrit moeten kunnen vergelijken, maar de 1.0 is nog niet beschikbaar, hmm... :sterretjes:
 

Cordoba

Forumguru
Eerlijk gezegd lijkt de keuze "annuleren of akkoord gaan met 1.0 3-cilinder" wat kort door de bocht. Als je de 1.0 echt niet wil, lijkt het mij logisch dat je ook voor de 1.4TSI kunt kiezen, waarbij je dan wel wat extra korting krijgt op de normale prijs. De levertijd zou met een 1.4 ook niet langer hoeven zijn, sterker nog: stel dat de leveringsdatum belangrijk is, heb je nog wel een punt bij de dealer.

Voor degenen die voor de 3-cilinder kiezen: moet goedkoper in onderhoud zijn, want scheelt t.z.t. een bougie die niet gewisseld moet worden.
 

turboturbo

Forumguru
En minder olie waarschijnlijk.
Afgezien van evt. olieverbruik bij de TSI motoren - de 1.2 3-cilinder benzine motor uit mijn Fabia had idd maar 2,9 liter olie in het carter.

Tegen 4,5 liter bij een gemiddelde vier cilinder. En idd die ene bougie minder scheelde 75,- iets van 15 euro tov de prijs van een vier cilinder bij de 60d km beurt :)
 
Laatst bewerkt:

fonzamundo

Forumguru
Afgezien van evt. olieverbruik bij de TSI motoren - de 1.2 3-cilinder benzine motor uit mijn Fabia had idd maar 2,9 liter olie in het carter.

Tegen 4,5 liter bij een gemiddelde vier cilinder. En idd die ene bougie minder scheelde 75,- tov de prijs van een vier cilinder bij de 60d km beurt :)

Nou da's netjes! :facepalm:
 

Noord26

Forumguru
Ik vond de 1.0 115pk fijner rijden als de 1.2 TSI (110pk?).. Praktijk verbruik voor een normale rijder zou ook lager moeten liggen en aanschaf ook ivm lagere CO2 uitstoot (direct gerelateerd aan BPM).
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
En die 175 Nm is net wat je in de 1.2 TSI krijgt als maximaal koppel :D

Op papier zijn de motoren erg gelijkwaardig. Maar in de praktijk vind ik de 1.0 gemakkelijker onderin op pakken als de 1.2. Komt wellicht door een iets kleinere turbo die wat sneller kan helpen (opspinnen) bij lage toeren. En op topvermogen ook voldoende druk kan leveren.

Afgaan op wat VAG op geeft op papier is toch al een wassen neus getuige de rollenbank runs die ik heb mee gemaakt.

10gr/km minder CO2 aan uitstoot zou in NL een direct aardig aanschafvoordeel moeten betekenen ivm dat deze waarde gekoppeld is aan de BPM.
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
En idd die ene bougie minder scheelde 75,- tov de prijs van een vier cilinder bij de 60d km beurt :)
75 euro voor één bougie? Toevallig heb ik het afgelopen weekend de bougies van mijn 1.8 TSI vervangen: Totale kosten €43.08 voor alle vier de bougies... En dan heb je dus geen rommel, maar de beste NGK die je kunt krijgen (origineel, af-fabriek, zat er ook NGK in).
 

Noord26

Forumguru
Het is off-topic, maar ik wissel zelf ook 4 bougies (NGK iridium) voor €45,-. Gehaald bij de lokale materialenboer. Dus dan zit er nu genoeg winst op..
 

s-line

Forumguru
Ik zou er toch niet blij mee zijn als ik de motor die ik wilde/bestelde, ineens niet geleverd krijg. En zeker als je geen 3cilinder wilt (en of dat nu goed rijd of niet) dan vind ik dat ze je ook de keuze moeten geven om een 1.4tsi te kunnen kiezen, zonder bijbetaling dan.
Ik zou zelf toch echt geen 3cilinder willen,en een 1.0 gaat mij toch echt ver hoor!
 
Bovenaan Onderaan