Windgeruis SIII combi

RefleCs

Forumguru
Ik heb mij gisteren bij de dealer even bij laten praten over de terugroepactie van de strips. Dit is niet vanwege windgeruis maar dat de strips niet op hun plek blijven zitten. Ze schuiven wat naar achteren en kunnen dan beschadigen als het achterportier open wordt getrokken (deur raakt dan de strip van het voorste portier). De strips worden vervangen en vastgezet met kit om te zorgen dat de strips op hun plek blijven.

Overigens kan ik mijzelf niet identificeren met het windgeruis waar hierover wordt gesproken.

MarsMars

Senior Member
Ik heb mij gisteren bij de dealer even bij laten praten over de terugroepactie van de strips. Dit is niet vanwege windgeruis maar dat de strips niet op hun plek blijven zitten. Ze schuiven wat naar achteren en kunnen dan beschadigen als het achterportier open wordt getrokken (deur raakt dan de strip van het voorste portier). De strips worden vervangen en vastgezet met kit om te zorgen dat de strips op hun plek blijven.
Hmmm, dat komt dus niet overeen met het verhaal dat ik te horen kreeg. Ik heb ook geen last van verschuivende strips. Kan natuurlijk zijn dat ze bij mij nu door het herhaald naar binnen slaan zo vast zitten dat dat probleem ook nooit en te nimmer meer op zal treden :laugh:
Overigens kan ik mijzelf niet identificeren met het windgeruis waar hierover wordt gesproken.
Wees blij. Als iedereen het had is het een ontwerp fout, in dit geval zou het dus op te lossen moeten zijn.

Ik ga ook toch eens de touwtjes truck uitproberen, al snap ik niet precies hoe @LucasFPV dit nu gedaan heeft. Rubbers eruit trekken en daaronder een stuk(je) touw en dan de rubbers weer terug duwen??

Ik ervaar nl. als ik mijn oor langs de zijruit beweeg (mijn hoofd/nek gaat daarin mee voor er vragen komen) van beneden naar boven een sterk toenemend windgeruis.

Bakkertje

Forumguru
Ik heb even een foto gemaakt van het rubber waarvan ik denk dat @LucasFPV dat bedoeld.
Let wel, dit is bij mijn Passat. Waarbij er bij mij 1 rubber rand zit in plaats van 2 ..

Bijlagen

• IMG_1356.JPG
    IMG_1356.JPG
    1,2 MB · Weergaven: 205
Ik heb even een foto gemaakt van het rubber waarvan ik denk dat @LucasFPV dat bedoeld.
Let wel, dit is bij mijn Passat. Waarbij er bij mij 1 rubber rand zit in plaats van 2 ..
Inderdaad, dat is 'm! Voor de bovenste kan je bvb. een schroevendraaier gebruiken omdat je er met je vingers niet achter geraakt.
Er moet dus geen dichting los getrokken worden. Gewoon achter dit lipje iets van de juiste dikte leggen.
Ik heb een touwtje gebruikt omdat dit het enige was dat ik bij de hand had. Het moet iets van ongeveer 3mm dik zijn.
Zolang het raam nog maar volledig dicht kan.

Laatst bewerkt:

s_janssen

Actief lid
Inderdaad, dat is 'm! Voor de bovenste kan je bvb. een schroevendraaier gebruiken omdat je er met je vingers niet achter geraakt.
Er moet dus geen dichting los getrokken worden. Gewoon achter dit lipje iets van de juiste dikte leggen.
Ik heb een touwtje gebruikt omdat dit het enige was dat ik bij de hand had. Het moet iets van ongeveer 3mm dik zijn.
Zolang het raam nog maar volledig dicht kan.

Maar wacht: lucasfpv heeft het over het raamrubber aan de binnenkant. De foto is echter genomen vanaf de buitenkant. Zou jij Lucas ook even een foto kunnen maken van de truuk met het touwtje?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Maar wacht: lucasfpv heeft het over het raamrubber aan de binnenkant. De foto is echter genomen vanaf de buitenkant. Zou jij Lucas ook even een foto kunnen maken van de truuk met het touwtje?

De foto van bakkertje is juist hoor.
Rubber zit aan de binnenkant van het raam, maar kan je enkel bereiken als je het raam naar beneden doet.
Morgen kan ik eventueel een foto uploaden.

Bakkertje

Forumguru
En nog even verder gekeken en inderdaad zit er in de rand ook bij mij nog een tweede rand.
Nu nog op zoek naar iets voor ertussen..

s_janssen

Actief lid
De foto van bakkertje is juist hoor.
Rubber zit aan de binnenkant van het raam, maar kan je enkel bereiken als je het raam naar beneden doet.
Morgen kan ik eventueel een foto uploaden.

Ja gevonden vanochtend

Jan A

Actief lid
Dat het niet mooi afsluiten van de ruiten voor geruis kan zorgen daar heb ik ervan mee. Vorige winter dacht ik op een gegeven moment dat er een plastic zak aan de rechter spiegel van mijn Caddy hing te flapperen, maar niks te zien. Bleek de ruit te zijn die iets gezakt was.

s_janssen

Actief lid
Even een paar beelden van hetgeen ik bedoel. Ondertussen nog iemand kunnen proberen?

Bekijk bijlage 54791 Bekijk bijlage 54792
Ja ik heb het ook geprobeerd, ik heb een stukje kabel van een oude Nokia oplader genomen hihi. Maar effect was nul.
Vandaag met de stevige storm een rit Rotterdam-Limburg vv. En het was windgeruis was echt enorm met de storm.
Het is echt alsof de wind ergens in of onder slaat.
Ik vind dit echt wel een dingetje worden. Ik ben erg tevreden met mijn Superb tot nu toe, maar die windinslag vergalt mijn plezier vaak, en dat is jammer.
Ik ga in elk geval nog eens een ander draadje proberen, hopelijk krijgen we de vingers erachter. Figuurlijk dan.

s_janssen

Actief lid
Het windgeruis komt niet van de deurrubbers of sierstrips, maar van de raamdichting aan de binnenkant.
Dit is een dubbele dichting die niet genoeg tegen het raam drukt.
Deze dichting wordt samen met de draagarmrubbers binnenkort vervangen.
Als test heb ik een dun touw achter de dichting gelegd vanaf de spiegel tot in de andere hoek. Weg windgeruis!

Heb je het touwtje helemaal rond laten lopen, dus vanaf spiegel tot en met de hoek beneden?

Heb je het touwtje helemaal rond laten lopen, dus vanaf spiegel tot en met de hoek beneden?
Nee ik heb het enkel vanaf de spiegel tot in de bovenhoek.
Natuurlijk zorgt niet alleen dat deel voor een goede sluiting. De dealer zei dat de deur helemaal uit elkaar moet om de dichting te vervangen.
Misschien moet je inderdaad iets dikkers proberen.

s_janssen

Actief lid
Ook Duitse Skoda community is er ook een topic over windgeruis. Dat heb ik nog eens even doorgespit. De topic starter meldt daarin het volgende:
Laut Aussage unseres "neuen" Werkstattmeisters gibt es von Skoda für den Superb III nun schon den
3. ( dritten) Türgummi-Update, im Klartext, Skoda hat die SIII Türgummis seit unseren Kauf vom Okt. 2015 schon
4 mal überarbeitet und lt. Aussage Section/ Figur/ Item an neuralgischen Stellen deutlich verändert.

Dus: sinds de introductie van de Superb III zijn al drie keer de deurrubbers aangepast door Skoda. Na het inbouwen van de nieuwste rubbers is het windgeruis bij de topic starter voorbij.
Ik ga toch weer eens de dealer lastigvallen...

Bakkertje

Forumguru
Ik heb afgelopen weekend een 2,5 mm2 installatiedraad in het onderste rubber gefriemeld en het lijkt inderdaad te werken.
Het hoge (toonhoogte) ruisen is duidelijk minder en dus ook maar eens aan de slag met het bovenste rubber, maar dat is wat lastiger om erbij te komen.
Maar installatiedraad werkt dus prima!

Bovenaan Onderaan