yeti 1.2 TSI DSG

Een paar weken geleden de Yeti 1.2 tsi met DSG7 automaat besteld. Jammer genoeg niet in kunnen rijden. We vragen ons nu af of iemand al rij ervaringen met dit model heeft en met ons wil delen via dit forum? Hoe is ie in de praktijk?
 

Evertwillem

Nieuw lid
Skoda Yeti 1.2 TSI DSG 7

Een paar weken geleden de Yeti 1.2 tsi met DSG7 automaat besteld. Jammer genoeg niet in kunnen rijden. We vragen ons nu af of iemand al rij ervaringen met dit model heeft en met ons wil delen via dit forum? Hoe is ie in de praktijk?


Hallo Jos en Ine,
Wij hebben door ons werk (tuning ontwikkelen)al in deze auto gereden,de 1.2 TSI rijdt goed zeker in combinatie met de DSG bak. Hij voelt iets minder fel aan dan de 1.4 TSI met 122 PK , bij een handgeschakelde versie merk je het verschil veel meer.Zeker geen verkeerde aankoop! Wij vinden het een fijne auto.

Mvgr Evertwillem
 

Tallguy

Forumguru
:ot: Hoe kan je in een 1.4TSI hebben gereden? Dat is dan zeker een VW bak ofzo, want voor de Yeti komt ie pas ergens in oktober op de markt.
 

Evertwillem

Nieuw lid
Dat Klopt, maar Jos en Ine vroegen ervaring over de 1.2 TSI DSG 7 (dry)
daar hebben wij reeds mee gereden en wij hebben al in verschillende 1.4 TSI met DSG gereden, of die motor nou in een auto met een ander fammilie kapje ligt (Golf +), daarom merk je toch nog wel het verschil tussen de 1.2 TSI DSG en de 1.4 TSI DSG.

Mvgr Evertwillem Ventura
 

tomasvdb

Nieuw lid
Een paar weken geleden de Yeti 1.2 tsi met DSG7 automaat besteld. Jammer genoeg niet in kunnen rijden. We vragen ons nu af of iemand al rij ervaringen met dit model heeft en met ons wil delen via dit forum? Hoe is ie in de praktijk?

Ik ga morgen met mijn vader zijn Yeti 1.2 TSI DSG7 Ambition halen zal wel laten weten hoe hij rijdt heb er zelf ook nog niet ingereden.
 

corsaar

Senior Member
Ik kijk met belangstelling uit naar jullie ervaringen, ik heb ook een DSG 7 besteld zonder ooit in zo,n ding gereden te hebben, eigenlijk best wel raar een auto kopen van 30 k + zonder proefrit. wel in een Yeti 6 bak 1.2 gereden. Hopelijk hebben jullie positieve berichten wand de aankoop kan niet meer afgezegd worden. Op hoop van zegen dan maar.
 
Heb nu 4 weken de Ambition met DSG. De Yeti rijdt heel soepel en schakelt al bij een lage snelheid snel naar de 7e versnelling en heeft dan een laag toerental. Daardoor is de auto opvallend stil. Maar er is ook een turbo-gat in D, als je plots gas geeft. Dat is wel even wennen. Op dit op te lossen schakel ik soms handmatig of schakel terug in S.
De S-stand houdt de auto op toeren maar ook meer lawaai. Verder vind ik het gebruik best wel hoog.
 

OuweHippie

Senior Member
Een hoger verbruik in de S (sport) stand lijkt me logisch. Ik vraag me ook af of de 7e versnelling bereikbaar is. Bij de Golf GTO DSG6 kun je bijvoorbeeld maar tot in de 5e versnelling.

Maar Zaterdag a.s. kan ik het zelf gaan proberen, ben benieuwd want ook ik heb nog nooit in een auto met DSG gereden dus net als Jos en Ine ook niet met de proefrit.
 

tomasvdb

Nieuw lid
Nou ik heb gister met mijn vader zijn 1.2 tsi dsg opgehaald, en ik moet zeggen rijd heerlijk het blok in samen werking de be dsg bak werkt super vond hem zelfs redelijk pittig. De dsg schakelt inderdaad snel op maar dat is wel lekker rustig. Verder natuurlijk weinig ervaring omdat wij hem nu net een dag hebben. Maar tot nu toe zeer tevreden.
 
Heb nu 4 weken de Ambition met DSG. De Yeti rijdt heel soepel en schakelt al bij een lage snelheid snel naar de 7e versnelling en heeft dan een laag toerental. Daardoor is de auto opvallend stil. Maar er is ook een turbo-gat in D, als je plots gas geeft. Dat is wel even wennen. Op dit op te lossen schakel ik soms handmatig of schakel terug in S.
De S-stand houdt de auto op toeren maar ook meer lawaai. Verder vind ik het gebruik best wel hoog.
Waar moeten we aan denken bij 'hoog gebruik'. 1:12 bij stadsritten?
 
Heb nog niet veel in de stad gereden, maar op het display (mfd) tussen de twee grote tellers kun je scrollen tussen gemiddeld en direct verbruik. Wat opvalt dat als je optrekt de Yeti een aardige slok lust. Hij geeft dan 20 - 30 ltr per 100km. Dat gaat snel lager als ie op snelheid is. Volgens mij is het de kunst om hem rond 2000 toeren te houden, dan reageert ie heel alert en hoeft de turbo ook niet plotseling in te komen wat extra bezine kost. MAAR hij rijdt geweldig: stil, comfortabel en snel als het moet.
Misschien laat ik hem wel tunen. Meer trekkracht en toch zuiniger volgens de kenners...
 

OuweHippie

Senior Member
Tja, zoiets doet mijn huidige Scenic ook, het verbruik op een bepaald moment is niet echt interessant, zeker niet als je net een hoop gas geeft.

Het belangrijkste is het gemiddelde verbruik in de stad en buiten de bebouwde kom. Volgens de specificaties is dat resp. 7,8 en 5,7 oftewel 6,4 Ltr/100 Km maar dat interesseert mij persoonlijk niet en zie ik slechts als een indicatie wat mogelijk zou kunnen zijn. Een leuk verbruik om naar te streven.
 
Tja, zoiets doet mijn huidige Scenic ook, het verbruik op een bepaald moment is niet echt interessant, zeker niet als je net een hoop gas geeft.

Het belangrijkste is het gemiddelde verbruik in de stad en buiten de bebouwde kom. Volgens de specificaties is dat resp. 7,8 en 5,7 oftewel 6,4 Ltr/100 Km maar dat interesseert mij persoonlijk niet en zie ik slechts als een indicatie wat mogelijk zou kunnen zijn. Een leuk verbruik om naar te streven.
Wat een toeval. Ouwehippie ruilt z'n scenic net als ons in voor een yeti. Op dit moment rijden we een scenic 2.0 aut uit 2002. die gebruikt gemiddeld ongeveer 1:10,5 met rustig rijgedrag. Dat zal met de yeti hoop ik toch beter worden?
ben toch benieuwd naar de resultaten bij 'ervaringsdeskundigen' al zullen er dat nog niet veel zijn omdat de yeti met automaat pas nu wordt uitgeleverd.
 

Erkens

Lid
Ik heb de handgeschakelde 1.2 en met mijn onzuinige rijstijl haal ik al 1:13,3. Ik moet eens een tijdje gewoon proberen zuinig te gaan rijden (dus geen verkeerslichtsprintjes en het gaspedaal op de bodem houden :X )
 

OuweHippie

Senior Member
Ik wil niemand de 1e roadtest van m'n Yeti onthouden dus......

1. Waarschuwing, de YETI DSG is eng !
D.w.z. wees voorzichtig als je het gaspedaal intrapt. Voor je het weet zit je met je rug vastgeplakt aan de stoel. De bijrijder zit ook vastgeplakt maar dan door een bepaalde substantie die zich rijkelijk over de zitting verspreid.

2. Waarschuwing, stap niet uit als je de motor niet hoort !
Angstig stil motortje als je lekker cruised.

3. Laat je niet verleiden bij het stoplicht door die grote BMW !
De man kan er ook niets aan doen dat Yeti zoveel pit heeft wat in de S-stand nog veel beter merkbaar is. Bekijk zo'n rijder gewoon van de achterkant en niet via de achteruitkijkspiegel zoals ik deed.

4. Kijk niet op het display !
Of toch maar wel? Het ding schakelt zo soepel en nauwelijks merkbaar dat ik teveel op het schermpje zat te kijken wanneer hij schakelde.

5. Let de eerste weken maar niet op het brandstofverbruik !
Je stapt namelijk in het beest en je blijft maar rijden en rijden en rijden en..... rijden.

Verder is de auto echt schitterend en tijdens mijn wel 23 km lange rit oogste ik veel bekijks. Na het boodschappen doen stonden er zelfs mensen naar de Yeti te staren.

Voor een uitgebreide en serieuzere roadtest nog even geduld.
 
Verschil tussen de D en de S. Bij D schakelt de Yeti vanuit hoge snelheid in de 7e versnelling niet terug als de auto langzamer gaat rijden. Pas bij hele lage snelheden, als je bijna stilstaat schakelt ie terug naar 2 of 1. In de S doet de Yeti dit wel. Daarom reageert de auto wat traag als je in D rijdt. Zijn er meer mensen die dit "lastig" vinden? Wellicht kan dit software matig worden ingesteld. Gemiddeld gebruik na 2000 Km 1 op 14,5. 80% snelweg 20% stad. Valt toch wel mee achteraf.
 
Gefeliciteerd ouwehippie! Wat ben ik jalours op je. Ik zal nog even moeten wachten want heb de verschrikkelijke Yeti pas op 4 maart besteld. Prachtig hoe jij je enthousiasme beschrijft. Hoor natuurlijk graag je ervaringen want je hebt hem natuurlijk pas vandaag voor het eerst. ik heb vrijwel dezelfde versie besteld. Alleen in het wit met stootstrips*gewone stalen velgen*op afstandbediende deurvergrendeling*verder exact hetzelfde.
 

deusjevo

Forumguru
Gefeli't :473:
Hmm, kan het zijn dat ik je zag rijden vrijdagmiddag rond 15.00 voor de Beneluxtunnel?
Was een nagelnieuwe Yeti in 't bruin, vers uit de garage.
 

OuweHippie

Senior Member
Nee, dat was ik niet.

Mato-Brown is bij mijn dealer de meest verkochte kleur. Dat zal ook landelijk zo wel zijn omdat er veel in die kleur in de showroom staan en daarom sneller verkopen. Zelf heb ik nu ook een Yeti met een witte en een lichtblauwe vacht gezien.
 
Bovenaan Onderaan