Na 1031 km heb ik enige ervaring.
Beladen met 5 man/vrouw van formaat op en neer naar Luxemburg gewest waarvan zo'n een heel stuk binnendoor en wat bergje op, bergje af.
De DSG deed het feilloos al vond ik het op sommige momenten wat vreemd dat hij wat hoog in de versnelling bleef staan. Dat was met name bij rotondes het geval. Bij langedurig een lage snelheid, door een stadje bijv., vond ik hem soms wat brommen omdat het ding verkoos in D7 te rijden. Oplossing, even manueel schakelen als je het erg storend vindt.
Stand S mag ik eigenlijk nog niet gebruiken, maar kwam goed van pas bij een lokale hol, naar wat achter bleek, nergens. Normaal gaat het ding vlot de berg op maar op een steile hol in de S wist ik niet wat er gebeurde.
Het verbuik was de eerste tank zoals ik verwachtte, veel te hoog met ca. 1:12. Logisch, de eerste dagen wil werkelijk iedereen meerijden en dus moest ik mijn best doen iedereen tevreden te stellen. Korte stukjes en (te) vlot optrekken. Jammer dat ik dat niet in standje S mocht tonen.
Het ritje Luxemburg verliep op wat omleidingen en kleine files na probleemloos. Ik denk dat we op die dag zo'n 750 km reden en het benzineverbruik uitkwam op een keurige 1:13,7 oftwel 7,3/100.
Op dezelfde rit was het verbruik van de Scenic 1.6 automaat uit 2006 heel wat hoger. Dat belooft dus nog wat van de Yeti.
Verder is de wegligging dik in orde, het comfort voor de achterpassagiers en de bijrijder goed en ook ik als chauffeur had niets te klagen.
Ik mis wat dingen die in de Scenic wel standaard zaten maar die zijn niet onoverkomelijk. Het grootste minpunt, de rokersset. De asbak zit vlak voor de middemarmsteun en je moet op de dag al goed kijken of je je as wel in de asbak gooit maar 's avond in het donker lukt je dat nooit want verlichting is er niet.
Voor niet rokers is dat geen probleem natuurlijk maar voor ons wel. Op naar de Xenos en een kleine RVS-asvak met deksel gekocht en die vastgezet met klittenband in het dashboardvak bovenop naast de TomTom die dankzij ook wat klittenband daar stevig staat.
Zo, dat was het. Morgen "even" op een neer richting Ootmarsum, weer zo'n dikke 500 km.