Wat bevindingen van het half uurtje proefrijden in de Yeti (ik heb gereden in de 1.8 TSI Elegance uitvoering)
-Één van de dingen die me wel opviel bij het interieur van de Yeti, is dat er harder plastic is gebruikt dan bij de O2.
Ten minste ten opzichte van mijn eigen O2 Elegance (pre-FL) merk ik dat het kunststof op de deurpanelen, het dashboard en ook het gedeelte van het stuur (waar de airbag onder zit) harder plastic is en ook zo aanvoelt dan in mijn eigen auto. Maar bij de O2 kun je zeg maar het kunststof in de portieren induwen (er zit een soort van zacht schuim onder), in de Yeti is het gewoon hard.
En dat geeft (helaas) een wat matigere indruk van de kwaliteit. Ook heb ik het idee hoe harder het plastic is, des te eerder het gaat kraken en knarsen bij temperatuurverschillen en/of torsie van de carosserie.
Nu weet ik dat latere O2's (die van mij is van 2005) bijvoorbeeld de handgrepen op de deuren ook al niet meer van softlack werden voorzien, maar wat 'gewoner' harder kunststof.
-1.8 TSI motor trekt goed door, maar ik had meer verwacht. Ben zelf gewend aan een 2.0 (103KW) TDI en dan vond ik de 125KW TSI eigenlijk wat 'tam' aanvoelen. Terwijl op papier zou die 1.8 TSI er rapper vandoor moeten gaan.
-Nadeel t.o.v. b.v. een O2 4x4 is de veel slechtere aerodynamica van de Yeti. Dit zie je nadrukkelijk in de topsnelheden v.d. auto's terug. En ongetwijfeld in de verbruikscijfers (al vind je nergens ooit het verbruik bij b.v. 160km/h of 180km/h terug)
-Voordeel van zo'n hoekige carosserie is het gebruiksgemak en het makkelijke in- en uitstappen zonder dat je je hoofd stoot. Zeker als je ruim 1.90m lang bent.
-Kofferbak is wat kleiner dan die van de O2 combi, maar zeker ook praktisch. Jammer van de tildrempel.
-Zit achter het stuur is goed. Wel prettig dat je wat hoger zit, beter overzicht over het overige verkeer.
-Elektrische verstelbare stoelen vind ik niet handig. Duurt mij te lang voordat je de stoel instelt.
-De middenconsole is net iets te breed, want ik zit met mijn rechteronderbeen tegen een hard gedeelte van de middenconsole aan. Daar hadden ze een net iets grotere kromming in moeten zetten.
Bij de O2 heb ik dit ook, maar minder. (zal wel door mijn lengte komen)
-Instrumentarium is vertrouwd, wel prettig dat het zo'n beetje allemaal uniform is en de knoppen daar zitten waar je ze verwacht.
-Prettig dat de motorkap korter is dan die van een O2.
-Ik heb ff wat bruuske remproefjes gedaan en geprobeerd de Yeti op drie wielen door de bocht te trekken. Maar (dankzij alle elektronische helpers) ging dat allemaal zonder enig angstzweet. Hulde voor de heren ingenieurs!
Was onder de indruk van de stabiliteit.
-En dan de prijs! :biggthumpdown: Een gelijkgemotoriseerde Yeti 4x4 is duurder dan een O2 combi 4x4.