TCNH
Senior Member
Hoi TCNK,
Het grote verschil met een "klassieke" leaseregeling (waarbij de werkgever een auto ter beschikking stelt en de werkgever soms een vergoeding betaalt bij overschreiding van het maximaal afgesproken aantal privékilometers) en het z.g. cafetariamodel is volgens mij dat bij het cafetariamodel een leaseauto onderdeel is van de primaire arbeidsvoorwaarden. (De keuze is: Salaris of Leaseauto).
Bij de "klassieke" leaseregeling is aan een bepaalde funktie een leaseauto verbonden vanwege het feit dat de werknemer veel reist en/of een representative funktie heeft. De werknemer mag de leaseauto vaak ook privé gebruiken, maar hoeft daar geen bruto salaris voor in te leveren. Het is dus een echt secundaire arbeidsvoorwaarde.
Bij een leaseauto volgens het cafetariamodel moet je dondersgoed oppassen en goed rekenen, denk ik, want voor je het weet is het een dure regeling. Succes ermee...
Klopt, dat is ongeveer het verschil. De reden dat ik de discussie ben aangegaan is dat het voor half leasend Nederland niet zo eenvoudig ligt als 'kosten voor leaseauto bestaan uit netto inkomenseffect van de bijtelling'. Ik erger me weleens aan het 'leasen is spotgoedkoop, je moet je eigenlijk gaan zitten schamen' vooroordeel dat nogwel eens wordt uitgesproken. Zal het lekker laten rusten. :-)
En nu ga ik lekker aftellen. Morgen om 16:00 ga ik m'n O3 combi ophalen bij de dealer!