Zelf gekocht of geleased "Auto van de Zaak"

Zelf gekocht of geleased "Auto v.d. Zaak"

  • Zelf gekocht...

    Stemmen: 65 41,7%
  • Geleased "Auto van de Zaak"

    Stemmen: 91 58,3%

  • Totaal aantal stemmers
    156

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb de indruk dat het begrip "bijtelling" op verschillende manieren wordt gehanteerd.

Strikt genomen is het bijtellingsbedrag het bedrag dat bij je belastbaar inkomen wordt geteld. Klinkt logisch, en dat is het ook.

Maar ik begin te vermoeden dat het inmiddels vaker wordt gebruikt als aanduiding voor het bedrag dat daadwerkelijk aan extra inkomstenbelasting wordt betaald als gevolg van die bijtelling. En dat is toch net even iets anders.
Fean's berekeningen van de netto kosten in post 80 kloppen op zichzelf inderdaad, maar "voor €300 aan bijtelling" (per maand, = €3600 totaal) kun je een 14%-auto van maximaal €25.714 of een 20%-er van maximaal €18.000 rijden.
Om van de 25%-auto's maar te zwijgen: dan ligt de limiet bij €14.400. Bestaan die trouwens nog wel in die prijsklasse?:pieker:
 

Fean

Forumguru
Ik heb de indruk dat het begrip "bijtelling" op verschillende manieren wordt gehanteerd.

Strikt genomen is het bijtellingsbedrag het bedrag dat bij je belastbaar inkomen wordt geteld. Klinkt logisch, en dat is het ook.

Maar ik begin te vermoeden dat het inmiddels vaker wordt gebruikt als aanduiding voor het bedrag dat daadwerkelijk aan extra inkomstenbelasting wordt betaald als gevolg van die bijtelling. En dat is toch net even iets anders.
Fean's berekeningen van de netto kosten in post 80 kloppen op zichzelf inderdaad, maar "voor €300 aan bijtelling" (per maand, = €3600 totaal) kun je een 14%-auto van maximaal €25.714 of een 20%-er van maximaal €18.000 rijden.
Om van de 25%-auto's maar te zwijgen: dan ligt de limiet bij €14.400. Bestaan die trouwens nog wel in die prijsklasse?:pieker:

Een leaseauto is ook verkapt loon. Veel bedrijven geven het restant van je bruto leasebedrag terug als je onder je budget leased. De pest van die 14% is vaak dat ze redelijk duur in aanschaf zijn. Tenminste voor een middenklasse. Maar dan nog is 221 in de maand wel erg weinig..

Prius 1.8 Full Hybride 100kW Ex. Business (met Solar) CVT kaal
14%
36495 Leasetarief 622.12 excl brandstof 745incl. netto 178pm (42%)
36495 Leasetarief 622.12 excl brandstof 745incl. netto 221pm (52%)
 

Canon-Eye

Forumguru
Een leaseauto is ook verkapt loon.
Juist omdat een auto-van-de-zaak(*) al heel lang wordt beschouwd als loon - en dus niet eens verkapt! - is die bijtellingsregeling ontstaan: niets anders dan een simpele manier om dit loonbestanddeel naar een belastbaar inkomensbestanddeel om te rekenen.

Het voordeel voor de werknemer zat 'm erin dat het hierover betaalde extra belastingbedrag aanmerkelijk lager was dan de kosten die je kwijt zou zijn als je eenzelfde auto geheel privé zou financieren. Door de jaren heen is dat bij te tellen percentage van de catalogusprijs diverse malen verhoogd, zodat het voordeel kleiner werd (maar niet geheel is verdwenen).
Slimmerds met veel zakelijke km hadden daar iets op gevonden: die kochten de auto privé en kregen een zodanige km-vergoeding dat ze er per saldo aan verdienden (dát was pas verkapt loon), maar die weg is afgesneden door de maximering van de fiscaal vrije km-vergoeding. Méér mag overigens best, maar dan is het meerdere weer gewoon belastbaar inkomen...

(*) of die nu door de werkgever is geleased, gekocht, geërfd, gejat of op enige andere manier is verkregen doet niet ter zake; criterium is of hij door de werkgever ter beschikking is gesteld. Als je er dan meer dan het gestelde maximum aantal privé-km mee rijdt, is de regeling van kracht.
 

Pollewop

Forumguru
Tot nu toe is de stand dus:

*Zelf gekocht... 29 stem(men) 37,7%
Geleased "Auto van de Zaak"... 48 stem(men) 62,3%

Het percentage "Zelf gekocht" vind ik heel erg meevallen. Kan je zien dat de Octavia ook echt een auto voor particulieren is. Bij de Ford Mondeo was het percentage "zelf gekocht" altijd heel laag. Ergens tussen de 10 - 20 %.
 

CoesDoes

Forumguru
Tot nu toe is de stand dus:

*Zelf gekocht... 29 stem(men) 37,7%
Geleased "Auto van de Zaak"... 48 stem(men) 62,3%

Het percentage "Zelf gekocht" vind ik heel erg meevallen. Kan je zien dat de Octavia ook echt een auto voor particulieren is. Bij de Ford Mondeo was het percentage "zelf gekocht" altijd heel laag. Ergens tussen de 10 - 20 %.
Het is natuurlijk niet echt een representatieve steekproef aangezien alleen mensen van dit forum hebben gestemd. Ik kan er naast zitten, maar ik heb het vermoeden dat een particuliere koper over het algemeen eerder de neiging zal hebben op zoek te gaan naar extra informatie en dus ook sneller op dit forum te vinden zal zijn.
 

Majefloti

Forumguru
Beste forumleden, leuk om al deze ervaringen uit te wisselen maar de keuze voor een leaseauto heeft (helaas) niet iedereen.
Zoals in een andere topic gemeld heb ik voordat ik kon leasen auto's privé gereden (Audi en VW passat). Gemiddelde (werkelijke) kosten inclusief wegenbelasting, verbruik, verzekering, onderhoud en afschrijvingen waren voor alle auto's ongeveer €450,- netto per maand.
Uitgaande van een leaseauto met een cataloguswaarde van €32.000,-, 52% inkomstenbelasting en 20% fiscale bijtelling komt dit neer op netto € 3500,- per jaar ofwel € 290,- per maand. Dit is aantrekkelijker dan privé rijden met als bijkomend voordeel een vast bedrag per maand en geen (extreme) verrassingen bij onderhoudsbeurten.
Uiteraard verschillen de secundaire arbeidsvoorwaarden per werkgever maar bovenstaande is de gangbare rekenmethode. Mijn inziens is een leaseauto dus een extra luxe die helaas niet voor iedereen geldt.
 

TCNH

Senior Member
Beste forumleden, leuk om al deze ervaringen uit te wisselen maar de keuze voor een leaseauto heeft (helaas) niet iedereen.
Zoals in een andere topic gemeld heb ik voordat ik kon leasen auto's privé gereden (Audi en VW passat). Gemiddelde (werkelijke) kosten inclusief wegenbelasting, verbruik, verzekering, onderhoud en afschrijvingen waren voor alle auto's ongeveer €450,- netto per maand.
Uitgaande van een leaseauto met een cataloguswaarde van €32.000,-, 52% inkomstenbelasting en 20% fiscale bijtelling komt dit neer op netto € 3500,- per jaar ofwel € 290,- per maand. Dit is aantrekkelijker dan privé rijden met als bijkomend voordeel een vast bedrag per maand en geen (extreme) verrassingen bij onderhoudsbeurten.
Uiteraard verschillen de secundaire arbeidsvoorwaarden per werkgever maar bovenstaande is de gangbare rekenmethode. Mijn inziens is een leaseauto dus een extra luxe die helaas niet voor iedereen geldt.

Dit is ernstig afhankelijk van je regeling en in hoeverre je jezelf graag rijk rekent. Ik heb dat al eerder voorgerekend en ga het dus niet opnieuw doen. Het idee dat de netto kosten van een leaseauto (altijd) slechts bestaan uit het belastingeffect van de bijtelling is geen afspiegeling van de werkelijkheid. Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat je 2 zaken betaalt: inkomstenbelasting over de bijtelling van je netto salaris, plus het volledige leasebedrag plus brandstofvoorschot van je bruto salaris. Als dat anders is (in het geval je niet een opgelegde auto rijdt die waarschijnlijk dan ook niet je eigen keuze is), steekt de werkgever een aardige salariscomponent van zuinige rijders, mensen die een goedkopere auto rijden en eventuele niet-leasers in eigen zak.
 

Majefloti

Forumguru
@ TCHN
Ik ga er vanuit dat je zelf ook least en ik benoem juist ook mogelijke afwijkingen beschreven in secundaire arbeidsvoorwaarden. In mijn voorbeeld ga ik uit van de meest algemene 'normale leaseregeling' die voor het overgrootte deel van de leaserijders geldt. Er vanuit gaande dat je in aanmerking komt voor een leaseauto heb je bij ons de keuze of je dit alsnog wel of niet wilt. Dus geen sprake van 'gedwonge lease'.
Heel simpel, mijn werkgever (nogmaals dit geldt voor de meeste leaseregelingen) stelt een leasebedrag vast inclusief brandstof die voor zijn rekening komt. Dit betekent dat alleen de fiscale bijtelling voor de leaserijder van toepassing is. De hoogste belastingschijf waar je invalt bepaalt in de berekening de netto kosten, niets meer niets minder.
Geen kwestie van rijk rekenen of zoals jij benoemt 2 keer betalen, gewoon feiten. Leaseauto is goedkoper dan privé rijden en volgens mij is dat hetgeen de topicstarter graag wil delen.
 

TCNH

Senior Member
@ TCHN
Ik ga er vanuit dat je zelf ook least en ik benoem juist ook mogelijke afwijkingen beschreven in secundaire arbeidsvoorwaarden. In mijn voorbeeld ga ik uit van de meest algemene 'normale leaseregeling' die voor het overgrootte deel van de leaserijders geldt. Er vanuit gaande dat je in aanmerking komt voor een leaseauto heb je bij ons de keuze of je dit alsnog wel of niet wilt. Dus geen sprake van 'gedwonge lease'.
Heel simpel, mijn werkgever (nogmaals dit geldt voor de meeste leaseregelingen) stelt een leasebedrag vast inclusief brandstof die voor zijn rekening komt. Dit betekent dat alleen de fiscale bijtelling voor de leaserijder van toepassing is. De hoogste belastingschijf waar je invalt bepaalt in de berekening de netto kosten, niets meer niets minder.
Geen kwestie van rijk rekenen of zoals jij benoemt 2 keer betalen, gewoon feiten. Leaseauto is goedkoper dan privé rijden en volgens mij is dat hetgeen de topicstarter graag wil delen.

Je werkgever heeft het goed voor elkaar dan. Elke werkgever wil wel medewerkers die het prima vinden dat hun collega's mét leaseauto een pakweg 1000 euro per maand meer 'verdienen' (bekeken van de loonkosten-kant) in dezelfde baan. Het zou bij ons in elk geval scheve gezichten opleveren. Het zal wellicht branche-afhankelijk zijn en daardoor is misschien mijn beeld anders dan het jouwe. Ik ken in mijn werkkring niemand die bij afzien van een leaseauto niet het leasebedrag plus brandstof bruto op zijn loonstrook mag bijschrijven (en terecht). Sinds het 'cafetaria-model' in mijn branche normaal is, is er geen sprake meer van berdijfsauto's, maar sprake van een mobiliteitsbudget. Hoe dat budget besteed wordt is aan de werknemer. Dat betekent dat het leasebedrag+brandstof gewoon bruto bij het salaris wordt opgeteld (en daaruit worden ook fiscaal-vriendelijk zakelijke kilometers met een privé auto, of treinkaarten vergoed).

Begrijp me niet verkeerd: leasen via de WG is dan bij dezelfde auto vaak nog steeds nét iets goedkoper (heel erg lastig eerlijk uit te rekenen, maar het is tientjeswerk en niet een verhouding 800 privé, 250 lease.
 

Nelissuh

Actief lid
plus het volledige leasebedrag plus brandstofvoorschot van je bruto salaris.


Hierbij ga je er van uit dat je i.p.v. een leaseauto ook een salarisverhoging zou kunnen bedingen, maar dat is bij veel bedrijven (ook waar ik werk) niet zo.

Zeker, het is zo dat de werkgever veel extra kosten maakt bovenop de fiscale bijtelling, maar dit wil niet zeggen dat wanneer je de leaseauto niet neemt je een flinke salarisverhoging kan verwachten.

Leaseauto blijft secundaire arbeidsvoorwaarde.
 

TCNH

Senior Member
Hierbij ga je er van uit dat je i.p.v. een leaseauto ook een salarisverhoging zou kunnen bedingen, maar dat is bij veel bedrijven (ook waar ik werk) niet zo.

Zeker, het is zo dat de werkgever veel extra kosten maakt bovenop de fiscale bijtelling, maar dit wil niet zeggen dat wanneer je de leaseauto niet neemt je een flinke salarisverhoging kan verwachten.

Leaseauto blijft secundaire arbeidsvoorwaarde.

Salarisverhoging en mobiliteitsbudget zijn 2 verschillende zaken. Over mobiliteitsvergoeding betaal je (en werkgever) geen pensioenpremies e.d. Het is een belaste vergoeding, geen loon. Voor de werkgever dus niet duurder dan de betaling van een leaseauto. Daarom voor mij verbazend dat het blijkbaar niet een regulier iets is. Ik was echt in die veronderstelling na 4 werkgevers met ongeveer dezelfde regeling.
 

Majefloti

Forumguru
@ TCNH
Kortom leaseauto is een luxe en (in de meeste gevallen) interessanter (goedkoper) dan privé. Overigens benoem ik een voordeel van €150 p/mnd en geen €550.
Privé een SO3 rijden is ook super! Collega van mij rijdt trouwens een SuperB en pas 3x een beurt gehad met nu 150000km. Leuke berichten maar voor andere topics.
 

Pablos

Senior Member
Laten we wel wezen, lease is milieu technisch wss een last en een gave:)

Ik denk niet dat ik privé een nieuwe auto kan rijden en dat geldt wss voor velen. Nu rij ik iedere 4-5 jaar een auto met de laatste motor technieken ipv een 10 jaar oude brompot.
Nadeel is dat ik wss meer rij dan ik anders zou doen (gezien de brandstofprijzen)

Dus ik ben blij dat ik "van de zaak" mag rijden. Belasting is een frustratie, maar als ik met "privé rijders" praat, ben ik altijd toch weer blij. Verschil zit dan in leeftijd auto en met name brandstof/onderhoud. De rest is redelijk gelijk denk ik...
 

Badnews

Senior Member
Dus indien je 'gratis' verplicht een lease auto moet nemen, omdat er anders geen compensatie plaats vind, neem je een auto voor alleen zakelijke kilometers (geen bijtelling, kost je niets) en een kleine auto ernaast voor prive ritten. Bij verplichte auto kan je baas ook niet binden aan bv een 4 jarig contract(al is het maar voor de 'basis auto')
Maar bij de bazen waar ik werk en gewerkt heb, kon je altijd meer van de baas krijgen (lease+brandstof-woonwerk verkeer vergoeding)

Nu zijn we weer klaar met berekeningen/vergelijken. Lease auto kost ook geld, prive auto kost ook geld.
De ene is misschien wat goedkoper, bij de andere kan je meer vrijheid hebben.

Ik heb zelf dus lang over private lease en werk lease gedacht, scheelde onder de streep niet zo heel veel. Nederland is nog zo ver met private lease zoals in Engeland. Heel jammer.
Auto kopen is lastiger, omdat ik geen oude kon inruilen en de volle lading moet betalen. Ik denk dat mijn volgende auto weer prive wordt, ben nu een potje aan het aanleggen. Prive heb ik toch meer het gevoel dat het echt van mij is.
 

CharlesTucker

Forumguru
Grappig, dat gevoel herken ik niet. M'n vorige auto was lease, en die heb ik toch wel vier jaar gezien als echt mijn/onze leaseauto. Onze huidige auto is prive, en dat is ook gewoon mijn/onze auto. Maar ook hierbij kan ik me weer voorstellen dat het voor iedereen anders ligt.
 

van_der_P

Senior Member
Aan allemaal die berekeningen die hierboven genoemd worden, daar kan ik niet aanzien hoe duur of goedkoop een auto voor een leaserijder is. Als ik netto € 2000,-- verdien per maand zonder auto. hoeveel hou ik daar dan van over met een leaseauto. M.a.w.wat kost mij die leaseauto per maand. Als je dat bedrag tegen over het bedrag zet wat een particulier kwijt is voor zijn auto. Dan is het verschil toch vrij groot naar mijn mening.
 

CharlesTucker

Forumguru
@van_de_P, al die berekeningen zijn gebaseerd op bepaalde aannames, die ongetwijfeld gelden voor diegenen die die berekeningen maken. Bij mij persoonlijk bijvoorbeeld is het verschil tussen lease en prive vrij klein, en puur uitgedrukt in (verwachte) kosten over 4 jaar gewoon nul (maar daar ben ik denk ik wel een uitzondering in, en bovendien had ik geen keuze).

Het principe is overigens vrij simpel, "krijg" je een leaseauto van je werkgever, dan moet je 14%, 20% of 25% van de nieuwwaarde bij je bruto salaris optellen, en dus ga je meer inkomstenbelasting betalen, je kunt dus heel simpel uitrekenen hoeveel dat is.

In de praktijk spelen er allerlei andere afwegingen mee, krijg je een mobiliteitsvergoeding, krijg je zonder leaseauto meer salaris als met, moet je een eigen bijdrage betalen, hoe belangrijk is een nieuwe auto voor je, mag je onbeperkt prive in je leaseauto rijden (wil je dat uberhaupt) mag je ermee op vakantie, betaalt je werkgever alle brandstof, etc, etc, etc.

Mocht je ooit de keuze voorgelegd krijgen, dan zul je zelf flink aan het rekenen moeten slaan, en bij specifieke vragen kunnen we je ongetwijfeld verder helpen.
 

Racer-X

Actief lid
De privé rijder heeft voor zijn woon/werk verkeer vaak een tegemoetkoming in de vorm van reiskostenvergoeding. Ik als leaserijder betaal ik per jaar zo'n 3500,- netto via de bijtelling voor ca. 8000 km die ik privé maak. Omgerekend dus 0,44 per km. Nog los van bepaalde toeslagen die je misloopt vanwege de bruto bijtelling op 't salaris.
 

TCNH

Senior Member
Aan allemaal die berekeningen die hierboven genoemd worden, daar kan ik niet aanzien hoe duur of goedkoop een auto voor een leaserijder is. Als ik netto € 2000,-- verdien per maand zonder auto. hoeveel hou ik daar dan van over met een leaseauto. M.a.w.wat kost mij die leaseauto per maand. Als je dat bedrag tegen over het bedrag zet wat een particulier kwijt is voor zijn auto. Dan is het verschil toch vrij groot naar mijn mening.
In mijn geval is dat verschil ongeveer 720 euro (netto salaris). Dat is zoals hierboven gezegd sterk afhankelijk van je situatie. Je snapt dat het verschil tussen lease en privé voor mij dus niet zo groot is.
 
Bovenaan Onderaan