TCNH
Senior Member
Dat moet je mij eens uitleggen dat begrijp ik niet.
Volgens mij is een lease-auto veel goedkoper dan een auto zelf kopen. Vaak krijg je zo'n auto in bruikleen van je werkgever. En hoef je alleen de bijtelling te betalen. Een privéauto is veel duurder.
Afschrijving, verzekering, MRB, onderhoud en reparatie, brandstof, winterbanden eventueel de rente van je lening. Zet het maar eens naast elkaar, en vergelijk het maar eens.
Done (met nogal wat aannames, maar dit is de berekening in mijn situatie. Ik ga uit van 40.000 km/jaar, een verbruik van 1:22 en een 1.6Tdi EBL Combi van 30.500 euro fiscale waarde. Ik houd geen rekening met evt financieringskosten als betaalde rente of gederfde rente-inkomsten (als je de 30500 gespaard hebt).
Basisberekening:
Particulier:
Afschrijving: 312,50 euro/maand (ongeveer 15.000 euro in 4 jaar)
Wegenbelasting (Prov. Utrecht) 130,00 per maand
Verzekering (All Risk) 75,00 per maand
Onderhoud/banden/etc gesteld op 800 euro/jaar (nieuw, garantie, enz): 67,00 per maand
Brandstof (o.b.v. huidige dieselprijs van 1,48 en reëel verbruik 1:22: 224 euro/maand
Totaal kom je dan op 810 euro per maand voor privé rijden.
Lease:
Netto inkomenseffect bijtelling (20%): 265 euro/maand
Netto inkomenseffect leasebedrag incl brandstofvoorschot a 950 euro uit Brutovergoeding: 456 euro/maand
Totaal kom je dan op 720 euro per maand voor lease (met privé gebruik)
Verschil is al met al 90 euro/maand in het voordeel van lease, met als kanttekening dat ik niet aan de 40.000 per jaar kom. 30.000 is meer realistisch. Dat voordeel gaat bij Privé rijden direct in de eigen zak, bij lease (gedeeltelijk) in de zak van de leasemij of werkgever. In mijn geval zitten ze dan dus erg dicht op elkaar. De zekerheid in uitgaven was voor mij meer doorslaggevend dan de mogelijkheid eerder te switchen.
Aan de andere kant denk ik dat de afschrijving bij inruil na 4 jaar weleens kon tegenvallen (dat risico moet je minimaal incalculeren) en reken ik nu dus geen rente-effecten/financiering mee, maar daar tegenover ook niet het positieve inkomenseffect van het uit het mobiliteitsbudget declareren van de zakelijke kilometers met de privé auto (voorbeeld: 20.000 zakelijke km's a 0,19 levert een positief inkomenseffect van 1976 euro per jaar (=164 per maand) bij privé aanschaf)
Absolute wetenschap wordt het nooit, maar zoals je ziet zijn de verschillen niet (altijd) schokkend te noemen