Zelf gekocht of geleased "Auto van de Zaak"

Zelf gekocht of geleased "Auto v.d. Zaak"

  • Zelf gekocht...

    Stemmen: 65 41,7%
  • Geleased "Auto van de Zaak"

    Stemmen: 91 58,3%

  • Totaal aantal stemmers
    156

Ron_2

Senior Member
Geen O3, wel lease, maar niet van de zaak. Oftewel particuliere lease.

Het scheelde niet eens veel met zelf kopen, en 4 jaar lang weet ik op de cent af waar ik aan toe ben.
 

Wesly

Senior Member
Hahaha, grappig al die berekeningen. Maar als je nou bij je werk om de hoek woont en je wil privé een auto kunnen gebruiken blijf je toch met de duurste optie zitten ;) en als je voor de zaak kiest voor een minder "dikke bak" kost je dat altijd veel minder.
 

Badnews

Senior Member
Yups, maar omdat ik veel op de weg zit, wil ik een stevig omhulzel. Rijden heb ik geen probleem mee, woon werk is 40min voor mij, mijn keuze, maar dan wel comfortabel ;) dat is de rede en berekening voor mij, die ik accepteer.
Mensen die altijd roepen dat lease rijders zoveel goedkoper uit zijn, weten soms niet wat je soms moet inleveren of niet krijgt.
Het kan voordelig uitpakken, maar soms is het gewoon net zo duur. Vroeger kreeg je sollicitatie in de showroom (meegemaakt) maar tegenwoordig is het een keuze pakket, waarvan vaak minder loon een lease auto inhoud.

Mijn keuze is gewoon omdat ik altijd pech heb met autos... En niet tegen onverwachtte kosten wil aanlopen. Gewoon een stukje makkelijkheid en zekerheid.

Als ik op de hoek zou werken en weinig km's zou maken, zou ik net als mijn vriendin een simpele maar goede auto nemen van 1/3 van deze. (Zij rijdt in een yaris, nieuw, prive, en dat rijdt ook prima... Heerlijk voor mij om af wn toe mee te scheuren en schakelen)
 

Badnews

Senior Member
Geen O3, wel lease, maar niet van de zaak. Oftewel particuliere lease.

Het scheelde niet eens veel met zelf kopen, en 4 jaar lang weet ik op de cent af waar ik aan toe ben.

Daar heb ik ook over gedacht... Net onder de streep zou het me iets meer kosten.. Is een goede optie. Je schrikt van het bedrag in eerste instantie, maar je hoeft je geen zorgen te maken over auto onderhoud, restwaarde etc...
 

Wesly

Senior Member
Yups, maar omdat ik veel op de weg zit, wil ik een stevig omhulzel. Rijden heb ik geen probleem mee, woon werk is 40min voor mij, mijn keuze, maar dan wel comfortabel ;) dat is de rede en berekening voor mij, die ik accepteer.
Mensen die altijd roepen dat lease rijders zoveel goedkoper uit zijn, weten soms niet wat je soms moet inleveren of niet krijgt.
Het kan voordelig uitpakken, maar soms is het gewoon net zo duur. Vroeger kreeg je sollicitatie in de showroom (meegemaakt) maar tegenwoordig is het een keuze pakket, waarvan vaak minder loon een lease auto inhoud.

Mijn keuze is gewoon omdat ik altijd pech heb met autos... En niet tegen onverwachtte kosten wil aanlopen. Gewoon een stukje makkelijkheid en zekerheid.

Als ik op de hoek zou werken en weinig km's zou maken, zou ik net als mijn vriendin een simpele maar goede auto nemen van 1/3 van deze. (Zij rijdt in een yaris, nieuw, prive, en dat rijdt ook prima... Heerlijk voor mij om af wn toe mee te scheuren en schakelen)
Maar hoe zit het dan met service monteurs (ben ik zelf ook geweest), daar begint hun werk vanuit huis. Dus geen km vergoeding neem ik aan.
 

Badnews

Senior Member
Als ik geen kilometers maak voor mijn baas (geen woon-werk of naar afspraken klant) lijkt mij een lease auto geen optie voor je baas of je moet veel salaris inleveren. Voor beide partijen niet een correcte optie lijkt me.

Indien je afstanden moet afleggen en je een eigen auto gebruikt, hoort daar een vergoeding vanuit je baas tegenover.. dus 19 cent de kilometer netto.

maar dat is gewoon hoe ik erover denk. Ik zie inderdaad 'oudere' medewerkers die voor 2000 een lease auto in hun contract bedwongen hadden als primaire voorwaarde (dus hoorde erbij, no questions asked) die eigelijk nu totaal geen recht erop zouden hebben. maar deze mensen zitten ook 'vast'. Een nieuw contract bij een andere baas zou bijna altijd onvoordeliger uitkomen, aangezien ze wel netjes hoger ingeschaald worden bij de huidige werkgever.
Door deze mensen heeft de lease auto een een slechtere naam gekregen, dat lease rijders aso zijn, scheuren, nooit een 'ex-leasebak' kopen advies, golf rijders zijn aso (destijds de standaard lease auto) en dan dat een lease auto bijna niets kost.
 

BcB

Forumguru
Ik heb de auto zelf gekocht. Nou ja, besteld dan...... En helemaal van mij alleen want de vrouw heeft een lease Alto. Ontvang slechts km vergoeding van de baas als compensatie. Daar kun je niet van rijden natuurlijk, maar zie dit als een ongemak in vergelijk met die verschrikkelijke NS.
 

Badnews

Senior Member
Dat is wel op basis van 1 jaar...

Als ik 4 jaar met 30.000km voor een tsi ebl hb invul, kom ik op 8813 euro per jaar.
Je koopt geen auto voor 1 jaar, dan is je afschrijving het grootst.
Ben uitgegaan van mijn lease termijn van 4 jaar. Met mijn dsg diesel kom ik op 9341 uit (31 cent per km)
 

hpolie

Senior Member
Hier een kleine berekening voor de privé rijder:

Over hoeveel jaren is dan de afschrijving berekent? daar je normaal makkelijk 10 jaar met een Škoda kan rijden eer dat hij echt versleten is, denk ik eerder 15 a 20 jaar zeker met 15000km per jaar.

Vriendelijk groet,
Henk Polie
 

Badnews

Senior Member
Je hebt restwaarde... Dus neemt met iets van 30% af als je de garage verlaat.
Als je de auto na 4 jaar verkoopt, krijg je nog een redelijk bedrag. Dit is merk/betrouwbaarheid afhankelijk.
Skoda doet het redelijk, maar niet echt goed. De auto zal immers nog wel een aantal jaar meegaan na die 4 jaar, dus restwaarde is op dat moment redelijk gustig nog.
Na 1 of 2 jaar is die afschrijving groter, dus 'verlies' je geld omdat verschil met een nieuwe minder groot is, die je dan ook zou kunnen kopen.
 

MeneerB

Forumguru
Ik ben ook zo'n onweldenkende particulier die zijn O3 combi particulier heb gekocht.
(dankzij de geen inruil korting)
Ik mag ervan uit gaan dat de kinderziekten binnen de 2 jaar garantie periode er wel uitgehaald worden. (mits er geen fundamentele wijzigingen aan de auto nodig zijn.)

Wat de keuze voor lease betreft: ik heb niks te kiezen en moet hem helemaal zelf betalen. Daarom zit mijn O3 niet dik in de opties want dat moet ik allemaal "out if the pocket" aftikken en niet als een paar tientjes extra per maand. Toch ben ik niet jaloers op de lease rijder met uitzondering van het feit dat zij bijna nooit met onverwacht hoge reparatie kosten te maken krijgen. Als na 2 jaar mijn DSG het begeeft mag ik bloeden. (van Pon hoef je in ieder geval niet op medelijden te rekenen)

Het enige wat ik als extra wilde was een DSG. Bij de benzine versie kon ik op het moment dat ik hem bestelde de DSG alleen krijgen met de 1.8TSI. (wat vervelend nu :D)
Ook al was er een 1.2 of een 1.4 met DSG te krijgen, koos ik liever voor een zwaardere motor dan voor accessoires die alleen voor het uiterlijk of "nice to have" zijn.
Tuurlijk, als ik goed in de slappe was zou zitten wil ik die leuke extra's zoals navigatie, xenon en mooi lichtmetaal ook wel. Maar dan had ik waarschijnlijk ook geen Skoda gekocht. Voor mij is de keuze voor de O3 voor de helft gebaseerd op ruimte aanbod en value for money. En hij ziet er redelijk uit. Maar er zijn veel spannendere auto's.

Maar voor alles geldt: hoe mooier , hoe duurder. (en dat geldt ook voor de leaser)
 

rudolfi

Forumguru
Precies... Kijk, ik heb jaren allerlei grote leasebakken gereden, en voor mij hoeft het niet meer zo snel... Het maakt toch heel weinig uit allemaal. Of ik nu in 10,4 of in 8,7 sekonden op 100 zit...What the Hell.. Zo snel trek ik toch niet op..., en 180 vind ik hard zat... Rij ik voor de kick toch niet vaker dan 1 - 2 x jaar.
Voor het geld dat ik extra zou moeten betalen voor een grotere motor besteed ik liever aan b.v. een extra vakantie...

Helemaal mee eens. En ik heb het luxe probleem dat als ik wil gassen de beetle v5 van de vrouw kan pakken
 

MacRembrandt

Forumguru
Ik heb de auto zelf gekocht. Nou ja, besteld dan...... En helemaal van mij alleen want de vrouw heeft een lease Alto. Ontvang slechts km vergoeding van de baas als compensatie. Daar kun je niet van rijden natuurlijk, maar zie dit als een ongemak in vergelijk met die verschrikkelijke NS.


Ha ha, bij mij net andersom: ik sta op het punt mijn lease-Touran te vervangen door een lease-Octavia. Mijn vrouw moet het doen met de privé-Alto (nieuw gekocht, bijna 3 jaar oud) en gebruikt voor haar werk de NS.

Gelukkig heeft ze soms de ruimte nodig voor de kinderen en kan ik lekker met de Alto naar het werk!:tegek:
 
Bovenaan Onderaan