Zelf gekocht of geleased "Auto van de Zaak"

Zelf gekocht of geleased "Auto v.d. Zaak"

  • Zelf gekocht...

    Stemmen: 65 41,7%
  • Geleased "Auto van de Zaak"

    Stemmen: 91 58,3%

  • Totaal aantal stemmers
    156

Majefloti

Forumguru
@ van_der_P
Zie mijn eerdere voorbeeld maar blijkbaar heb ik het iets te kort door de bocht beschreven. Het gaat overigens niet om je netto loon per maand maar om je bruto jaarsalaris en de daaraan gekoppelde inkomstenbelastingschijf. Hieronder uitgelegd in 'Jip en Janneke' taal, hopelijk wordt het dan duidelijker.

TER INFO:
Bruto jaarsalarissen tussen de €19645 en €55991 betalen 42% inkomstenbelasting. Alles meer dan €55991 betalen 52% belasting. Ik ga er even vanuit dat je in de 42% categorie zit.
Daarnaast hangt het af hoe zuinig/schoon je leaseauto is (CO2 uitstoot) hieronder uitgaande van 20% bijtelling (kan dus ook 0%, 14% of 25% zijn).

VOORBEELD:
1) Leaseauto cataloguswaarde inclusief opties is €30000
2) Fiscale bijtelling op basis van CO2 uitstoot is 20%
3) Inkomstenbelasting salaris 42%

REKENSOM:
€30000 x 20% = €6000,- bruto bijtelling per jaar
Deze €6000,- worden bij je inkomen opgeteld en daar betaal je 42% inkomstenbelasting van (zie ook **)
Dus €6000,- x 42% = €2520,- die je netto (dus onder aan de streep) per jaar betaald. Dit is omgerekend €210,- netto per maand.

** OPMERKING:
als blijkt dat je met die €6000,- die bij je salaris opgeteld wordt, je boven de €55991 bruto per jaar uitkomt, dan kom je dus in de 52% belastingschijf en ga je meer betalen voor je leaseauto (daar staat tegenover dat je hypotheekrenteaftrek dan ook 52% wordt en je dus minder hypotheek gaat betalen maar dat ff ter zijde). Ik ga er vanuit dat je in de 42% blijft.

CONCLUSIE:
- Zonder je leaseauto krijg je €2000,- netto salaris per maand (zoals jezelf aangeeft)
- Met je leaseauto wordt dit dus €1790,- netto per maand (2000 minus 210).
 

Racer-X

Actief lid
@TCNH: 720,- netto salaris aan bijtelling? Dan praat je over 'n auto met een cataloguswaarde van 67K en 25% bijtelling. Zal geen Skoda zijn zeker ;)
 

TCNH

Senior Member
@TCNH: 720,- netto salaris aan bijtelling? Dan praat je over 'n auto met een cataloguswaarde van 67K en 25% bijtelling. Zal geen Skoda zijn zeker ;)
Zucht.. dat probeer ik dus uit te leggen. veel leaserijders, waaronder ik betalen behalve belasting over de bijtelling ook het volledige leasebedrag plus brandstof voorschot uit een bruto vergoeding. dan ziet het plaatje er iets anders uit.
 

Majefloti

Forumguru
@ TCNH
Met alle respect maar in jou geval is dit een erg dure leaseregeling die mijn inziens niet interessant is.
Toch naar maar eens kritisch met je werkgever bespreken al is dat in de huidige economie een lastige......
 

Racer-X

Actief lid
@TCNH
Sorry, wist ik niet. In dat geval is 720,- nl. erg weinig.
Mijn leaseprijs alleen al is 1100,- excl BTW en brandstof p.mnd.
 

TCNH

Senior Member
@Majefloti
Dat noemen ze het cafetariamodel. De regeling an zich is niet anders dan alle anderen, je hebt alleen de keus waar je je geld aan wilt besteden. Is een regeling dan alleen voordelig als je niet weet wat je auto kost? In het land der blinden...

Op pagina 4 van dit topic heb ik al eens aangetoond dat het verschil tussen lease en privé niet zo groot is.

@racer-x Gelukkig gaat het leasebedrag van de bruto vergoeding , anders kon je beter privé leasen :)
 

Majefloti

Forumguru
@TCNH
Laten we de discussie niet langer voeren. Enige wat ik nog kwijt wil is dat jullie bedrijfsleaseregeling echt een totaal andere is.

In ons bedrijf kom je voor bepaalde functies in aanmerking voor een leaseauto en dat is bij meerdere werkgevers zo. Mijn werkgever betaald het leasebedrag inclusief brandstof (brandstof zowel voor zakelijk als privegebruik). Als werknemer betaal je alleen de fiscale bijtelling zoals ik heb toegelicht.

Ik ken in mijn vrienden en kennissenkring niemand die zo'n dure leaseregeling heeft als jullie bedrijf. Suc6 met de onderhandeling.
Dit heeft dus niets te maken met " in een land der blinden...." maar meer een goeie werkgever.
 
@TCNH
Laten we de discussie niet langer voeren. Enige wat ik nog kwijt wil is dat jullie bedrijfsleaseregeling echt een totaal andere is.

In ons bedrijf kom je voor bepaalde functies in aanmerking voor een leaseauto en dat is bij meerdere werkgevers zo. Mijn werkgever betaald het leasebedrag inclusief brandstof (brandstof zowel voor zakelijk als privegebruik). Als werknemer betaal je alleen de fiscale bijtelling zoals ik heb toegelicht.

Ik ken in mijn vrienden en kennissenkring niemand die zo'n dure leaseregeling heeft als jullie bedrijf. Suc6 met de onderhandeling.
Dit heeft dus niets te maken met " in een land der blinden...." maar meer een goeie werkgever.


Bij mij is het zoals bij jou, maar onze leasevergoeding heet bij hem mobiliteitsbudget en dat kan hij ook laten uitbetalen als hij niet leased.

Hij heeft dus voordeel omdat hij de keuze heeft en wij niet. Zijn werkgever zou dus "beter" zijn omdat hij hem de keuze geeft.
 
Wat een irritante discussie wordt dit. Laten we eerlijk zijn, de meeste leaserijders hebben de auto nodig om hun werk in te doen. Ik rijd ca. 35.000 km zakelijk per jaar en dat ga ik echt niet ik mijn privé auto doen. Ja, leasen is goedkoper dan zelf kopen, maar lekker belangrijk..... Dit is gewoon een prettige bijkomstigheid!
 

Racer-X

Actief lid
Als ik het goed begrijp geeft het cafetariamodel je de mogelijkheid om in een leaseauto te rijden terwijl dit voor de uitoefening van de functie waarschijnlijk niet nodig is.

In ambulante functies waar de auto noodzakelijk is betaalt meestal de werkgever de lease- & brandstofkosten en de berijder alleen de fiscale bijtelling.
 

Noord26

Forumguru
Wat een irritante discussie wordt dit. Laten we eerlijk zijn, de meeste leaserijders hebben de auto nodig om hun werk in te doen. Ik rijd ca. 35.000 km zakelijk per jaar en dat ga ik echt niet ik mijn privé auto doen. Ja, leasen is goedkoper dan zelf kopen, maar lekker belangrijk..... Dit is gewoon een prettige bijkomstigheid!


Je kan ook gewoon je werk verrichten in een lease-auto en zelf een oude 2e hands auto prive erbij rijden. Alleen kiezen velen meteen voor een grote relatief dure auto omdat ze het als gezinsauto willen gebruiken.

Voor mijn broer was dat veel gunstiger onder aan de streep. Nu heeft hij een auto met een lage waarde uitgekozen (wel met een bepaalde representativiteit), waardoor het resterende budget hij gewoon uitbetaald krijgt.
 

RoelF

Forumguru
denk dat we gewoon een topic moeten aanmaken over lease en 14% en toekomstige lease regelingen enz enz..dus alles wat met financiële zakne te maken heeft met de lease.

Nòg een topic over geld? Laten we al deze topic's juist op 1 hoop gooien, hek er om heen, klaar! ;) :D
 
Je kan ook gewoon je werk verrichten in een lease-auto en zelf een oude 2e hands auto prive erbij rijden. Alleen kiezen velen meteen voor een grote relatief dure auto omdat ze het als gezinsauto willen gebruiken.

Voor mijn broer was dat veel gunstiger onder aan de streep. Nu heeft hij een auto met een lage waarde uitgekozen (wel met een bepaalde representativiteit), waardoor het resterende budget hij gewoon uitbetaald krijgt.
Dat zeg ik, leasen is goedkoper dan zelf een auto kopen, onderhouden etc. Logisch dat je je zakelijke auto dan ook privé gaat rijden....
 

Noord26

Forumguru
Als je het hebt over een nieuw auto rijden wel. Als je het tegenover het kunnen rijden van een 2e hands prive auto zet en geen bijtelling wordt het toch wel een ander verhaal.
 

Wesly

Senior Member
Dat zeg ik, leasen is goedkoper dan zelf een auto kopen, onderhouden etc. Logisch dat je je zakelijke auto dan ook privé gaat rijden....
Ik blijf er ook bij dat een lease auto van je werkgever rijden goedkoper is. Het word gezien als verkapt loon, maar als je de auto alleen voor woon/werk gebruikt voor iedere dag naar dezelfde lokatie heb je die auto niet perse nodig, dan kan je net zo goed op een andere manier en dan gewoon km vergoeding vangen. Als je die auto echt als een stuk gereedschap gebruik dan word deze jou aangereikt door de werkgever en zijn de werkelijke kosten alleen de bijtelling. Het verhaal van, ja maar wat als, gaat dan niet meer op.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk 2
 
Ik heb mijn auto daadwerkelijk nodig om mijn werk te kunnen doen. Het is dan ook erg fijn deze voor privedoeleinden te kunnen gebruiken. Daarnaast scheelt het een hoop schrijfwerk aan kmregistratie. Ik ben er blij mee!
 

Pollewop

Forumguru
Dat noemen ze het cafetariamodel. De regeling an zich is niet anders dan alle anderen, je hebt alleen de keus waar je je geld aan wilt besteden. Is een regeling dan alleen voordelig als je niet weet wat je auto kost? In het land der blinden...


Hoi TCNH,

Het grote verschil met een "klassieke" leaseregeling (waarbij de werkgever een auto ter beschikking stelt en de werkgever soms een vergoeding betaalt bij overschreiding van het maximaal afgesproken aantal privékilometers) en het z.g. cafetariamodel is volgens mij dat bij het cafetariamodel een leaseauto onderdeel is van de primaire arbeidsvoorwaarden. (De keuze is: Salaris of Leaseauto).
Bij de "klassieke" leaseregeling is aan een bepaalde funktie een leaseauto verbonden vanwege het feit dat de werknemer veel reist en/of een representative funktie heeft. De werknemer mag de leaseauto vaak ook privé gebruiken, maar hoeft daar geen bruto salaris voor in te leveren. Het is dus een echt secundaire arbeidsvoorwaarde.
Bij een leaseauto volgens het cafetariamodel moet je dondersgoed oppassen en goed rekenen, denk ik, want voor je het weet is het een dure regeling. Succes ermee...
 
Bovenaan Onderaan