'zoekerig' weggedrag O3C

PizzaPieter

Forumguru
Ga morgen ff op de bonnefooi in Eerbeek langs. Heb ze al gebeld. Afspraak niet mogelijk, maar wrs hebben ze ff tussendoor tijd.
Geven aan geen tijd te hebben om te richten morgen, maar kunnen mogelijk wel vaststellen of het inderdaad krom is of niet.

To be continued, again
 

PizzaPieter

Forumguru
Om te beginnen met t goeie nieuws:
@brepus13 mijn velgen zijn niet krom, dus de jouwe waarschijnlijk ook niet

Allen: op t balanceergehad, geen probleem. Goed gebalanceerd, geen trillingen te zien. (2 gasten los van elkaar bekeken).
Loodjes eraf, nieuwe erop, weer dubbel OK en geen trillingen.
Tot zover wat t niet is.

Toen terug op de auto.
Wiel los draaien (dus hangend in de veren zeg maar) en dan zien we duidelijk een 'beweging' slag trilling. Links achter zit die ook, al is ie minder dan rechts. Geprobeerd te filmen, maar is lastig te zien op film.
Provisorisch een uitlijndingetjeoppootmetmagneetenpunt erbij gezet. Daarbij zie een verschil in afstand ontstaan.
Verder merkte ik (de niet techneut) op dat bij gedemonteerd wiel de naaf op een bepaald punt moeilijk met één hand rond te draaien is.
Verder merkte een andere monteur op dat er een soort zilvervet (buitenlandse monteur) op de overgang van naaf naar patroon met gaten zat.

Van Essen is erg gedreven verder te zoeken en de oorzaak te vinden.
Nu de leasemij nog.
 

PizzaPieter

Forumguru
Dat het een kromme velg is leek me al sterk: eerder gaf je al aan dat er ook getest is met een andere set wielen.
Eens, maar fijn dat een velgen expert het bevestigde en ook ziet dat er wel degelijk iets niet klopt (en dat het niet Skoda eigen is, hoort bij een auto met 160k of alleen tussen mijn oren zit)
 

Antera

Donateur
Dat de schijf soms aanloopt op een klein stukje is niks geks en komt vaak voor. De opstaande rand van de remschijf of de schijf zelf zal iets tegen de blokken aanlopen maar zal zeker dit probleem niet veroorzaken. 100% strak zonder een minimale afwijking is er altijd wel in de naaf/velg en omdat je zegt dat het niet te filmen is denk ik dat het zo minimaal is dat dit puur marge is die er zichtbaar is.

Grote vraag zit er zijdeslag in het bandenprofiel en of hoogteslag?

Of het komt ergens andere vandaag waardoor dit merkbaar is/assen of iets anders misschien wel. Volg het met spanning
 

PizzaPieter

Forumguru
@Antera
Het is een slag die je voornamelijk ziet vanaf de achterkant. Dan zie je dus een slag van links van rechts.

Het ziet eruit alsof er een slag in de velg zit of dat je een kwartje (maar dan dunner) tussen de velg en naaf geduwd hebt op de rand, waardoor het wiel niet centrisch draait. (Zo zie ik het he, alsof het wiel niet recht op de as staat).
 

PizzaPieter

Forumguru
Waarschijnlijk is het al wel gecontroleerd, maar staat één van de boutgaten van de naaf misschien iets te hoog?
Of is op een andere manier het pasvlak, waar de velg tegenaan ligt, van de naaf niet echt vlak?
Ik kan me voorstellen dat wellicht ooit een wielbout te sterk is aangetrokken, waardoor er een bult(je) kan zijn ontstaan.
Zomaar wat gedachten............
Voorzover ik weet is dat niet gecontroleerd, althans, het is me niet specifiek uitgelegd
 

Antera

Donateur
@Antera
Het is een slag die je voornamelijk ziet vanaf de achterkant. Dan zie je dus een slag van links van rechts.

Het ziet eruit alsof er een slag in de velg zit of dat je een kwartje (maar dan dunner) tussen de velg en naaf geduwd hebt op de rand, waardoor het wiel niet centrisch draait. (Zo zie ik het he, alsof het wiel niet recht op de as staat).


Dan zit er waarschijnlijk beweging in de band en dat merk je niet met balanceren. Dat is goed om te checken. Ik denk in ieder geval dat je het niet in de velg/naaf gaat vinden. Maar eerder het toch ergens anders in moet zoeken. De 9 jaar dat ik de banden/wielenbranche heb gewerkt was dit vaker de oorzaak. maar keep us posted
 

PizzaPieter

Forumguru
Hi Antera,

Ik zou je graag geloven, maar bij de oude zomerbanden, de nieuwe zomerbanden, de winterbanden én de set van Wouter gebeurt hetzelfde.

Het wiel wiebelt niet op balanceerapparaat, maar wel aan de auto
 

PizzaPieter

Forumguru
Verkopende partij wil niks meer doen. DEKRA concludeert nl. dat het gaat om 'aanvaardbaar ongemak'.....

Voorlopig zal ik hier ff stil zijn. Zojuist de file overgedragen aan een andere partij die het juridische gedeelte van me overneemt.

Spijtig, maar helaas.

Aan iedereen die pogingen gedaan heeft te helpen: bedankt.
 

hemi24

Forumguru
Je zegt dat de auto hobbelt, ongeacht de band+velg combi.
Volgens mij blijft er dan uiteindelijk de wielnaaf over...
En daar is in het verleden wel eens wat vaker iets mee geweest.

Ik ga even 100 punten inkoppen :

Setje nieuwe naven laten monteren..!
 

PizzaPieter

Forumguru
Bedankt @hemi24. Dankje voor je bericht. DEKRA gaf aan dat het vervangen van welk onderdeel dan ook niet zal bijdragen aan het verbeteren van dit rijgedrag. 'aanvaardbaar ongemak'......
Verkopende partij heeft zich inmiddels weer gemeld, dus ik blijf vooralsnog even meningsloos op het forum.
 

hemi24

Forumguru
Fijn dat zo’n afgekeurde automonteur die zich bij de Dekra ‘expert’ mag noemen, dat kan beweren naar een ritje en wat draaien aan een wiel...

Wil je nou dat het rijgedrag verbetert of niet, denk ik dan...

:banghead:
 

PizzaPieter

Forumguru
Fijn dat zo’n afgekeurde automonteur die zich bij de Dekra ‘expert’ mag noemen, dat kan beweren naar een ritje en wat draaien aan een wiel...

Wil je nou dat het rijgedrag verbetert of niet, denk ik dan...

:banghead:
Ik ken de expertise graad van de DEKRA medewerkers niet. Hij was er niet per se om mijn probleem op te lossen, maar om vast te stellen of er een probleem is en te bezien of hij de oorzaak kon achterhalen.

Insteek van Van Essen was: er is een probleem, nu wil ik weten waarom. Daar hou ik van.
 

hemi24

Forumguru
Daarom snap ik niet dat je nu niet even doorpakt..!

van de velgen is aangetoond dat er niks mis mee is, totdat je ze op de naaf monteert; dan slingeren ze.
Hoe duidelijk moet men het nog maken voor je...

:sterretjes:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

PizzaPieter

Forumguru
Oh, jij bedoelt dit richting mij of richting de expert? Over dat doorpakken.

De expert heeft de wielen er niet af gehad en slechts globaal gekeken.

Ná de expert heb ik elders apk laten doen en wéér elders de velgen laten beoordelen. Op die laatste plek kwam aan t licht dat op balanceer apparaat t wiel niet trilt, maar op auto wel.

Zojuist met een forumlid van het Passat forum gesproken, met wie ik nog contact heb, Matthijs van VAG Performance Center in Vorden. Hij geeft óók aan dat als de wielen recht zijn en de uitlijning niet aangeeft dat dat de as krom is (sporing links/rechts 0,11/0,13) er zogenaamd niks anders overblijft dan de naaf/wiellagers (die zitten in één).....

Ik kan me voorstellen dat de een trillingen anders ervaart dan de ander, maar dit is (voor mij) echt zo overduidelijk irritant en ongezond (en voor alle mensen om mij heen).

Hopelijk morgen bericht van de verkopende partij. Zal proberen ze te overtuigen de wiellagers alsnog te proberen.
 

VAG-man

Forumguru

Hopelijk morgen bericht van de verkopende partij. Zal proberen ze te overtuigen de wiellagers alsnog te proberen.

Dat is 3 weken geleden ook al eens geopperd.
Is het nou 1 kant van de auto waar deze trilt of alle?

Je schrijft ook dat bij 92k de versnellingsbak is vernieuwd. Zeker weten dat de trillingen bij de wielen van daan komen en niet uit de bak?

Hier nog iemand met trillingen in zijn O3. Misschien kunnen jullie ervaringen uitwisselen.

https://www.skodaforum.nl/forum/i/trillende-octavia-iii-fl.39766/
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan