Zuinigste Golf IV in aanbouw: project Mijn BlueMotion

Captain Hook

Forumguru
Ik heb niet je hele site gelezen. De keuze om de EGR eruit te halen is de keus om de uitstoot (het milieuaspect) ondergeschikt te maken aan het verbruik, of zie ik het verkeerd?
Maar een lager verbruik is toch ook goed voor het milieu?

Dus wat is beter? Een lager verbruik, maar procentueel wellicht wat meer uitstoot per hoeveelheid gebruikte brandstof, of een hoger verbruik en procentueel wat lagere uitstoot per hoeveelheid gebruikte brandstof?
Het gaat uiteindelijk om de daadwerkelijk uitgestote hoeveelheid deeltjes, en ik vraag me af of er uiteindelijk verschil is... :icon_smile_question
 

Yoan

Lid
Feit is wel dat de EGR al afgedopt is (al bij aankoop), dus de auto zal niet meer schadelijke stoffen uitstoten.

En inderdaad, lager verbruik = minder uitstoot.
 

Yoan

Lid
Ik formuleerde het verkeerd. Ik bedoelde dat de auto na het compleet verwijderen van de EGR niet meer gaat uitstoten dan wat hij eerst deed, omdat de EGR al afgedopt was.

Maar je heb gelijk, door het afdoppen stoot de auto meer nox uit.
 

Yoan

Lid
Wat een verschil de wind kan uitmaken. De afgelopen dagen steeds rond de 4,5 - 4,8L/100km gezeten. Vanmiddag was het bijna windstil en reed ik een rit van 4,2L/100km.

20100203.jpg


Van het weekend en volgende week bij twee garages een roetmeting laten doen voordat de AeroFinn ingebouwd wordt. Na 3-4 weken worden er opnieuw 2 roetmetingen gedaan om te kijken of de AeroFinn zorgt voor een betere, schonere verbranding = minder roet. Het spreekt voor zich dat er in de tussentijd geen andere wijzigingen worden gedaan aan de motor/uitlaat.

In week 10 gaat de wagen weer naar Carrec voor het reinigen van de inlaat/verstuivers/verwijderen EGR. Daarna komt er een complete freeflow uitlaatlijn onder vanaf de turbo. Details hierover volgen nog.
 

Bothje

Heel gewoon lid
Gespot in het wild

Vanmiddag, na mijn bezoek aan de meubelmaker die onze kasten op maat gaat maken, Yoan in het wild gespot (bij een van de sponsoren).

Leuk detail dat de buiten spiegels ook een blauwe tint hebben ......

Wat foto's gemaakt waarvan er hier een paar te zien zullen zijn.
 

Bijlagen

  • IMG_7926.jpg
    IMG_7926.jpg
    94,6 KB · Weergaven: 26
  • IMG_7933.jpg
    IMG_7933.jpg
    97 KB · Weergaven: 18
  • IMG_7940.jpg
    IMG_7940.jpg
    78,7 KB · Weergaven: 18
  • IMG_7947.jpg
    IMG_7947.jpg
    85,9 KB · Weergaven: 22
  • IMG_7937.jpg
    IMG_7937.jpg
    78,2 KB · Weergaven: 26

Yoan

Lid
Gisteren zijn twee AeroFinns ingebouwd en een aantal additieven toegevoegd bij de olie, koelvloeistof en brandstof. Zie http://www.mijnbluemotion.nl/go-four-ultimate-pakket-toegepast-27

20100213-4.jpg


Ik kan nog niks concreets over het resultaat melden. Wel reed ik op de heenweg (Zeeland - Groningen, 320 km) 4,5L/100km en op de terugweg 4,2L/100km. Maar hieruit kun je geen conclusies trekken.

Ik hoop binnenkort geavanceerde apparatuur te kunnen regelen waarmee nauwkeurig het effect van de veranderingen gemeten kan worden.
 
Een kleine reactie op deze uitspraak op je website:
De AeroFinn laat de lucht 'spinnen' waardoor er meer lucht in de cilinders komt, met een betere verbranding als gevolg.

Je zult nooit meer lucht in je cilinders krijgen. Het principe van dit soort hardware is weliswaar dat de lucht gaat wervelen, maar dit heeft alleen maar tot gevolg dat er een beter mengsel van lucht en brandstof ontstaat. Hierdoor wordt je verbranding beter, niet door een grotere hoeveelheid lucht.

Een leuk project trouwens, ik zou er nooit aan beginnen in elk geval. Respect !

Groeten,
Mischa
 

higgy

Forumguru
Hoe mensen een in wezen fraaie Golf toch altijd weer weten te verzieken... :(
Grille dicht, veel te grote velgen, te laag, en waarschijnlijk een after-marketsetje Xenon :(
 

MarcoO2

Forumguru
Nou, inderdaad... 't zal vast prima rijden, maar 't is echt wat mij betreft wel een echte patserbak geworden... Wel helemaal fully loaded, en inderdaad, inclusief Xenon... voor € 8.500,00 is'tie voor jou, Higgy! :grin:
 

TL@

Forumguru
Hoe mensen een in wezen fraaie Golf toch altijd weer weten te verzieken... :(
Grille dicht, veel te grote velgen, te laag, en waarschijnlijk een after-marketsetje Xenon :(

Die Xenons zijn af-fabriek want er staan koplampsproeiers op.

De Golf IV is toch 1 van de mooiste vind ik, misschien dat de I nog mooier was (heb zelf een IV voor mijn vrouw en heb ook een II gehad, geweldige auto's)
 
Bovenaan Onderaan