Zuinigste Golf IV in aanbouw: project Mijn BlueMotion

Yoan

Lid
Vandaag is het interview + fotoshoot voor de AutoWeek gedaan: http://www.mijnbluemotion.nl/interview-en-fotoshoot-autoweek-41

20100323-3.jpg

Dat was erg leuk en ik ben natuurlijk heel benieuwd naar het artikel!

Bothje

Heel gewoon lid
Top man, we zien wel wat er geschreven wordt.
En aan de goede kant gefotografeerd........

Bekende plek trouwens, maak hier ook wel eens foto's.

Octavia_II

Actief lid
Hi Yoan,

ik volg deze "discussie" nu al een tijdje met veel interesse.
Nou dacht ik: "Eens kijken wat ik met mijn O2 Combi 2.0 TDI kan halen zonder al die aanpassingen".

Ik ben al niet iemand die een zware rechter voet heeft en daardoor verbruik ik op mijn woon-werk traject (15 min stad/buiten bebouwde kom, 20 min snelweg, 10 min stad/buiten bebouwde kom) normaal gesproken +/- 5.2 L/100 km. (Niet slecht toch?)

Nu ben ik op dit traject eens mega super zuinig gaan rijden (echt alles uit de kast gehaald, reistijd was hierdoor wel ongeveer 7 minuten langer) en dit leverde het volgende op (zie bijgevoegde foto's als "bewijs"):
- poging 1 (foto 1) : 3.9 L/100 km :super:
- poging 2 (foto 2) : 4.1 L/100 km :super:
- poging 3 (foto 3) : 3.8 L/100 km :super:

Het totaal verbruik over de hele tank (zie ook foto 4) is o.a. door deze drie pogingen gezakt van +/- 5.2 L/100km naar 4.7 L/100km (1138km met 53.61 Liter)

Het verbruik is dus zeer sterk afhankelijk van de gebruiksomstandigheden (extra zuinig te rijden, verkeersdrukte, regen, wind, snelheid etc...)

Op welk traject, doe jij jouw metingen? (standaard traject, of wisselt dit?)
Heb je hierbij jouw rijstijl in de loop van de tijd aangepast?

Gezien de verbruikswinst die ik gehaald heb, denk ik best dat het jouw moet lukken om (uiteindelijk met alle aanpassingen) de 30 km/L te gaan halen. Succes! :xyxthumbs:

Ps. mijn brandstofverbruiksmeter heb ik "geijkt", gemeten maximale afwijking is +/- 0.1 L/100 km)

Groet,

Charlie

Bijlagen

• Zuinig_1.jpg
    Zuinig_1.jpg
    7,6 KB · Weergaven: 16
  • Zuinig_2.jpg
    Zuinig_2.jpg
    14 KB · Weergaven: 14
  • Zuinig_3.jpg
    Zuinig_3.jpg
    12,9 KB · Weergaven: 13
  • Zuinig_totaal_2.jpg
    Zuinig_totaal_2.jpg
    13,2 KB · Weergaven: 16

___JC___

Forumguru
Pff hoe krijg je het voor elkaar. Ik heb met mijn 2.0TDI nog nooit onder de 6 liter per 100 km gezeten...

Hoe doe je dat ijken? Rijd nu nog een Touran 19 Tdi en de meter klopt nooit. En is hetzelfde systeem volgens mij.

Octavia_II

Actief lid
@Dolf, netjes, 5.4 L/100 km met een Superb op benzine :xyxthumbs:

@ellefaro, zie mijn posting in deze thread: http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=3654&highlight=verbruik
Tevens kun je ook mijn postings en die van Rolle bekijken in deze thread: http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=8120&highlight=tanken

@JC, deze " record poging" is gehaald door:
a. anticiperen, anticiperen en nog een anticiperen !!
b. uitrollen (probeer het maar eens, je kunt de auto best een eind uit laten rollen voordat je bij stoplichten, etc... bent, NIET terugschakelen, maar eerder van je gas af!)
c. snel optrekken, redelijk veel gas geven (niet plankgas !) en snel overschakelen (bij max 2000 rpm opschakelen)
d. 2.5 bar bandenspanning rondom
e. 195 mm banden (brede banden hebben een enorm invloed op het verbruik!!)
f. op winterbanden (dus het kan nog beter!)
g. rotondes nemen in de 3e versnelling
h. buiten de (ergste) spits gaan rijden
i. max 90 km/h op de snelweg (is lekker relaxed, maar kost wel een paar minuten extra)

Ps. De laatste 25000 km rij ik 5.1 L/100km gemiddeld door gebruik te maken van punten a. t/m g. (waarbij 50% op zomerbanden)

Hopelijk heb je wat aan deze tips. :regels:

Groet,

Charlie

Dolf

Actief lid
Owja.........achter vrachtwagens hangen scheelt ook een hoop.
Moet wel zeggen dat ik normaal van mvr opmerkingen krijg over te hard rijden,
maar nu ook zelfs over mijn oude mannen rijstijl...............maar is wel relaxed :)
als het niet uitmaakt hoelaat je aankomt

P.S wel leuk om te zien dat je radius 1020km is.

Yoan

Lid
Hoi Charlie,

Dat zijn mooie waardes die je hebt gehaald!

Mijn metingen zijn over een hele tank, geen individuele ritten. Het grootste deel van de kilometers is woon-werkverkeer 44 km enkele rit, provinciale wegen, geen snelweg. Het verschilt dus per tank hoeveel snelweg km's er tussen zitten.

Ik heb mijn rijstijl in één keer aangepast, niet in de loop vd tijd.

Hetzer

Forumguru
Blijft een mooi project, ik heb al een aantal zaken opgepikt, ik ga zeker proberen de fabrieksopgave te verbeteren met mijn nieuwe 1.2 TDI fabiaGreenline

Hetzer

Forumguru
in ieder geval meer dan mijn huidige benzine 1.2 12V :winkie:,

De 1.2 TDI Greenline , gelijk aan Polo Bluemotion-2, heeft 75PK, 180NM koppel, verbuik volgens fabriek 1 op 29-30, c02 uitstoot 89 gram

Yoan

Lid
Vandaag een uitgebreide fotoshoot gehad voor Zeeland Magazine van Delta (energiemaatschappij), ze weten met allemaal wel te vinden geloof ik ;)

4497354943_333a246344.jpg

Bovenaan Onderaan