Zuinigste Golf IV in aanbouw: project Mijn BlueMotion

Wasmachineman

Forumguru
Hoi Yoan, constateer jij ook verschillen tussen de BC en het handmatig uitrekenen ? Ik merk dat mijn BC altijd te positief is !
 

Wasmachineman

Forumguru
Dat is verwaarloosbaar toch ? Voor mij dan...:winkie:
Voor jou kan dat het verschil zijn of het een succes is of niet ? Of maakt die 0,1 voor jou ook niet zoveel uit ?
 

Yoan

Lid
De afwijking is heel netjes, sowieso beter dat ie in werkelijkheid zuiniger is dan de BC aangeeft.
 

Yoan

Lid
Morgen moet ik naar Utrecht en zal ik moeten tanken:

4506036954_0172b769ed.jpg


Het zal tussen de 1 op 25 en 26 worden! En ik probeer de 1300-km-op-een-tank-grens te overschrijden :)
 

Yoan

Lid
Allebei :)

Ben blij dat er nu een degelijke set onder komt en dat ik van die cheap ass rommel af ben!
 

Ronnie

Forumguru
Dat werd hoogste tijd de oude set te vervangen, ding is zo lek als een mandje!
(dat dit nog door de apk is gekomen.... of had je hem van te voren schoongespoten?)
 
Hey Yoan, het frontaal oppervlak wordt niet verlaagd met een andere demperset. Je frontale oppervlak blijft gewoon identiek, anders dus dan je in je verhaal op de website zet. Mvg Koen
 

Yoan

Lid
Ronnie: APK is in augustus, dus is een tijd geleden dat ie is gekeurd. Toen was de set nog goed.

Koenie: frontaal oppervlak wordt wel kleiner. Vergelijk het met een fietser die zijn bovenlichaam 'verlaagd' richting zijn stuur voor minder luchtweerstand.

Quote over de Nuna5 zonnewagen:

Als we de zonneauto’s naast elkaar zien, valt op dat de nieuwe Nuna5 duidelijk lager is. Alleen al in frontaal oppervlak is dus aanzienlijke winst geboekt.

Quote van http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autote...ekenen-aan-de-luchtweerstand-van-de-Nuna5.htm
 
Koenie: frontaal oppervlak wordt wel kleiner. Vergelijk het met een fietser die zijn bovenlichaam 'verlaagd' richting zijn stuur voor minder luchtweerstand.

ben blij dat je het zo schetst, je vergelijk zou kloppen op het moment dat je het dak 10cm verlaagt, dan verminder je het frontaal oppervlak. Bij het monteren van een verlagingsset verplaats je het frontale oppervlak meer naar het wegdek maar neemt het frontaal oppervlak. Wat betreft de nuna klopt het dat het frontaal oppervlak van de 5 is idd kleiner dan van de 4 waar ik als sponsor bij betrokken ben geweest. Alleen de vergelijking die je quote is eerder gelijk aan de vergelijking dat het frontaal oppervlak van een golf 6 groter is dan van een golf 2.

Mvg Koen
 
Luchtwrijving hangt af van de grootte van het frontaal oppervlak. Het frontale oppervlak is de oppervlakte die je ziet als je van voren recht tegen de fietser aan kijkt (zie figuur hieronder). Het zwarte oppervlak in de figuur is het frontale oppervlak. Een voorover gebogen fietser of schaatser ondervindt minder luchtwrijving omdat het frotaal oppervlak dan kleiner is.

Gevonden op http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=836547

kijk je van voren naar je auto is de verkleining van de hoeveelheid band die onder de auto vandaan steekt enkele cm2

verlagen van de auto, samen met het vlakker maken van de bodem zorgt voor iets meer zuiging onder de auto waardoor hij 1 stabieler ligt en 2 minder weerstand heeft.
 

guitar_billy

Senior Member
zou het niet gewoon om de luchtstroom rond de auto gaan? ik geloof best dat eenzelfde frontaal oppervlak door verlagen een ander stromingspatroon van lucht krijgt en daardoor een betere Cw waarde en een lager verbruik. al die greenline en bleumotions zijn ook verlaagd t.o.v. de standaard modellen.

en ook al zijn het geen zuinigheidskampioenen, formule 1 auto's rijden ook niet met de bodem 15cm boven het wegdek... aerodynamica.

en ik zie het wel zitten om het dak van de Golf 10cm te verlagen, hot rod style !! :)
 

Octavia_II

Actief lid
Heren,

het is niet zo moeilijk hoor, verlagen van je auto verminderd het frontale oppervlakte (al is het maar weinig).
De verkleining van het frontale oppervlakte is NL. 2 x de breedte van je band x de verlaging (in cm).
Het enige wat er nl. veranderd aan het front aanzicht is dat er stukjes banden "verdwijnen" in de wielkast.

Kijk maar eens naar onderstaande plaatjes dan zie je misschien wat ik bedoeld. Links is de originele auto, rechts de verlaagde (Ja ik weet het, het is geen super tekening, maar voor de uitleg voldoende :winkie:)

___________
[XXXXXXXXX]...........___________
[XXXXXXXXX]...........[XXXXXXXXX]
[XXXXXXXXX]...........[XXXXXXXXX]
[XXXXXXXXX]...........[XXXXXXXXX]
[X]..........[X]...........[XXXXXXXXX]
[X]..........[X]...........[X]..........[X]
[X]..........[X]...........[X]..........[X]

Ps. Precies zoals Koenie_d_b ook beschreven heeft.

Groet,

Charlie
 
Bovenaan Onderaan