Kodiaq-2 Problemen, storingen enz.

Joepo

Lid
In mijn geval gaat het om een mHEV.
Het woord soepel gebruik ik al even niet meer als het over mijn auto gaat :giggle:
Het kleine elektromotortje zal vast wel wat brandstof besparen, maar het draagt volgens mij niet bij aan het rijcomfort en rijplezier.

Ik wacht in spanning op de update, ik vrees echter dat het merendeel van de problemen hiermee niet ineens worden opgelost.
 
Heel bijzonder om te lezen. Ik was juist verbaasd over hoe soepel de overgang tussen elektrisch en de verbrandingsmotor is.
Ik ondervind het probleem voornamelijk bij het rustig accelereren. Bijvoorbeeld als je afslaat, of een rotonde oprijdt. Eerst even elektrisch en dan inhouden voordat de verbrandingsmotor bijkomt. Is hetzelfde gevoel als je aangeduwd wordt en de koppeling op laat komen. Op de snelweg of 80km weg heb je er geen last van, als de verbrandingsmotor uitschakelt en weer inschakelt. Dat gaat vloeiend.

Ik wacht in spanning op de update, ik vrees echter dat het merendeel van de problemen hiermee niet ineens worden opgelost.
Daar ben ik ook bang voor. Of dat er dan ineens iets anders niet meer naar behoren werkt. :confused:
 
Vandaag bij de dealer geweest om een "storing aandrijfsysteem" uit te laten lezen. Gelijk ook andere problemen als klimatiseren via accu bij aangesloten laadpaal en volle accu, wegvallen draadloze verbinding telefoon en zo nu en dan blijven hangen van rechter spiegel gemeld.

Resultaat is dat er verschillende storingen gevonden zijn en dat er kennelijk vanuit de fabriek een soort melding is dat als bepaalde storingen voorkomen er iets met de 12v accu gedaan moet worden. Ik zou verwachten accu wisselen klaar, maar ze willen de auto er een dag voor hebben. Zal dus minder 1-2-3 zijn dan ik denk. Opmerking was dat andere problemen er wel eens mee te maken kunnen hebben.
De auto gaat nu half januari terug. Het is dus niet iets heel spannends.

Verder geeft de dealer aan dat er pas iets met meldingen over problemen gedaan wordt als er in een centraal systeem minimaal 10 dezelfde meldingen staan. Het is dus wel nuttig om klachten en problemen met software of iets anders te melden bij de dealer. Als iedereen wacht tot er een oplossing komt dan gaat die niet komen doordat er te weinig meldingen zijn.

Ben benieuwd of ze iets gaan vinden bij de 12v accu en of dat dan andere problemen (bijvoorbeeld fout bij laden en klimatiseren) oplost.
 

johnboy

Donateur
Ik ben net gebeld door de dealer.

Men verwacht een "reparatie brochure" vanuit de fabriek waarmee een reparatie van de versnellingsbak kan worden uitgevoerd.

De fluittoon bij afremmen heeft te maken met de versnellingsbak.

Men gaat zich voorbereiden en hebben alvast een afspraak geboekt voor midden februari. Nog even afwachten dus.
 

MikeyMan

Senior Member
Goed, na het uitvallende scherm nu een bluetooth die uitgeschakeld is en niet meer in te schakelen. Volgende keer maar weer een Peugeot. Had ik minder gezeik mee.
 

brixon1990

Nieuw lid
ik heb de auto nu een maand en ben de volgende storingen tegen gekomen:
-Meldingen dat diverse sensoren niet meer werken bij harde regen;
-Carplay stopt er regelmatig mee na een aantal minuten;
-Trilling in het gaspedaal,
-Interieurlampje aan de bestuurderskant gaat soms opeens een aantal seconden aan en daarna weer uit (heb die hier nog niet eerder gelezen).
 

Joepo

Lid
-Interieurlampje aan de bestuurderskant gaat soms opeens een aantal seconden aan en daarna weer uit (heb die hier nog niet eerder gelezen).
Ook meerdere keren meegemaakt, aan beide kanten. Ging niet vanzelf uit, of ik had het geduld niet om erop te wachten. Redelijk irritant als het in het donker gebeurd.
Was het bijna vergeten, heb het in het begin veel gezien, nu al een tijd niet meer.
 

Joepo

Lid
Over die update... die ging niet door.
Dealer durfde het niet aan, er schijnen inmiddels wat Kodiaqs te zijn die direct na de update zoveel onoplosbare foutmeldingen geven dat ze niet meer aan de klant kunnen worden teruggegeven. Ze wachten nu eerst op een oplossing.
Balen, maar waardeer wel de eerlijkheid.

Auto is wel heel netjes gewassen, was ook nodig :giggle:
 

A-Kodiaq

Actief lid
Oh oh oh, wat een gepruts. Mag toch hopen dat er structureel verbeteringen worden ontwikkeld in plaats van updates die de auto nog verder de afgrond in drukken
 
Inmiddels 350km op de teller van mij Sportline PHEV.

Nog maar 1 keer een ingreep van de auto gehad bij het achteruit rijden (had nog een centimeter of 10 over).

Gisteren echter een zeer vreemde situatie.
Ik had voor het eerst mijn batterij leeg tijdens het rijden. Normaal zou dan de auto zonder problemen over moeten gaan naar de benzine.
Toen ik optrok, achter een vrachtwagen, bij een stoplicht kreeg ik een berg foutmeldingen en een tekst met iets als “kan niet boven de 3500 toeren”.

Daar rij je dan met maximaal 60 op een 100 weg. Geen mogelijkheid langs de weg om te stoppen. Complete file achter mijn auto.

Pas 9 kilometer verder kon ik afslaan en kwam ik bij een stoplicht.
Daar de auto uit en aan gedaan en weg waren alle meldingen.

Dat rijd daarna toch een stuk minder prettig kan ik je verzekeren.

Overigens zag ik ook mijn oliepeil op 65% staan. Dat lijkt me nogal laag met 350km op teller of ben ik gek?
 

A-Kodiaq

Actief lid
Heb zelf ook even een 'lijstje' gemaakt waar ik ook een afspraak voor ga maken:
  • Laden via gepland laadschema werkte eerst goed, gaat nu bijna altijd fout (werkt alleen als laadschema binnen uurtje begint maar bijv. niet als het pas om 04:00 start)
  • Random noodstops bij achteruitparkeren, hele gevoelige sensoren (voor en achter) - Side assist ook veel te gevoelig bij inhalen
  • Bij sturen klinkt een geluid alsof wiellager versleten is
  • Voorklimatiseren tijdens laden stopt de laadsessie volledig
  • Spiegel rechterkant kraakt vaak bij openen
  • Achterklep voetsensor werkt niet
  • Achterklep deurknop werkt soms helemaal niet, moet dan met sleutel openen
  • Interieurdelen in deur ratelen bij muziek bij onderdelen met meer bass- Gaat dan om de kunststof strip boven de deurhendel. Bij vasthouden verdwijnt dit. Zou ik niet verwachten in een Canton uitvoering
Zit nu op 3400km, en begin me steeds meer te ergeren aan bepaalde zaken.
 

johnboy

Donateur
Heb zelf ook even een 'lijstje' gemaakt waar ik ook een afspraak voor ga maken:
  • Laden via gepland laadschema werkte eerst goed, gaat nu bijna altijd fout (werkt alleen als laadschema binnen uurtje begint maar bijv. niet als het pas om 04:00 start)
Gepland laadschema? Ik heb zowel in het infotainmentscherm als in de Myskoda app geen mogelijkheid om het laden te plannen. Of heb je een andere app o.i.d.?
 

verbaant

Actief lid
Bij mij is de verbinding met mn iPhone 14 via Apple Carplay al een paar keer uitgevallen… zo maar … zonder aanwijsbare oorzaak. Pas nadat de auto helemaal uit is geweest en alles weer opgestart wordt doet alles het weer. Ook opnieuw verbinden (stilstaand) lukt niet. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Is er iets tegen te doen?
 
Bovenaan Onderaan