Kodiaq-2 Problemen, storingen enz.

Chris_

Nieuw lid
Maar goed, het lijkt mij niet dat je dit gaat aanvechten als partij welke van achteren is aangereden. Je bewijst jezelf er in elk geval geen gunst mee. Wat ik me nu wel afvraag is of het voor mijzelf een reden is om de front collision assist standaard uit te zetten.
 

MikeyMan

Actief lid
Ja dat...

Maar ga je dat elke keer doen? Daarnaast; wat zegt de verzekering als je allerlei hulpsystemen uit zet en vervolgens wel een ongeluk krijgt?

Tegelijkertijd; gaan we dit nu drie keer in de maand krijgen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jeroen Middag

Nieuw lid
Hulpsystemen heten niet voor niets Hulpsystemen lijkt me. Zonder dat alles kun je prima auto rijden. Ok het is allemaal irritant om uit te zetten en je hebt er ook voor betaald. Ik zou zeker overwegen dergelijke zaken uit te zetten tot er een update/fix is. Ik vertrouw toch niet blind op al die hulp systemen
 

TomDB

Lid
Als ik deze problemen lees dan vind ik niet zo erg dat mijn auto nog tot begin feb lekker bij de dealer blijft staan tot de lease van de Karoq afloopt. Kunnen ze mooi nog wat updates doorvoeren, misschien nog een nieuwe camera achterop monteren en krijg ik wellicht een redelijk storingsvrije Skodiaq.
Alle hulpsystemen die ik nu op de Karoq heb (volgens mij alle die er in 2020 beschikbaar waren) werken prima. In 230.000 km geen enkele onterechte ingreep gehad. Ook met lijnen van een suggestie fietspad of visuele versmalling van een weg heeft hij geen problemen. Een Kia die ik een jaar had ging in dat soort situaties standaard midden op de weg rijden.
Volgens de NCAP scoort de Kodiaq overigens prima https://www.euroncap.com/en/results/skoda/kodiaq/51924
 
Als je dit allemaal hoort zou je bijna een dashcam gaan kopen voor de bewijslast. USB-C aansluiting zit er al bij je spiegel. Ik krijg af en toe een collision warning op momenten dat ik denk: "Waarom in godsnaam". Auto grijpt gelukkig niet zelf in, maar ook hiervan schrik je al.
 
Heb zelf maar 1 keer de echte ingreep gehad, nu 12000 km gereden sinds mid september. Maar heftig dat er iemand achterop geknald was.

Hopelijk wordt het inderdaad met updates beter afgestemd.
 

Joepo

Lid
Tijdens het rijden op de snelweg (met constante snelheid) voel ik af en toe een korte trilling in het gaspedaal. Heeft iemand enig idee hoe dat komt en/of zijn er anderen die dit ook is opgevallen?
Exact dit heb ik ook zo af en toe.
Zowel op de snelweg alsook een aantal keer bij lagere snelheid in de stad ervaren. Het is vrij subtiel, maar zeker voelbaar.

Het lijkt een beetje op "force feedback" bij PC racestuurtjes, maar dan in je gaspedaal. Alsof de auto je ergens op attent wil maken, alleen geen flauw idee wat dan... Het lijkt op willekeurige momenten op te treden.

Binnenkort voor de software update naar de dealer en meteen gevraagd of ze naar het remsysteem willen kijken. Hopelijk besteden ze daar serieus aandacht aan want het haalt wel het plezier in autorijden deels weg.
 
Ik voel soms ook “iets” in het gaspedaal lijkt wel een kleine trilling te zijn, die rustig uit sterft. Voor mijn gevoel kan ik het koppelen aan het schakelen het begint voor mijn gevoel tussen de 1a 2 seconden na het schakelen van de automaat op de verbrandings motor en het is enkel op lage toeren met beperkte versnelling, heb het idd niet als de auto enkel loopt op stroom.

Wat mij verder op viel is ook de vertraging tussen het schakelen van de auto en het zakken op toeren op het dashboard, zit soms ook wel 0,5 tot een seconde in voor mijn gevoel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren de update ontvangen.

Had naast de problemen met camera en sensoren ook een probleem dat de auto zo nu en dan niet wilde starten hetgeen ook in deze update is meegenomen. Moet zeggen dat ik de sensoren nu gematigder vindt reageren in het algemeen en ik daarnaast het idee heb dat het voertuig nu niet ingrijpt waar het dit voorheen wel zou doen. Maar goed wacht het verder nog wel even af maar eerste gevoel/tekenen zijn positief.
 

VanRoyal

Forumguru
Ik krijg regelmatig de melding: "Er zijn nieuwe instellingen voor je gebruikersprofiel, wil je die overnemen?" (of iets dergelijks). Die kan ik annuleren of accepteren. Als ik annuleer komt hij daar de volgende keer dat ik hem start weer mee. Ik heb echter geen idee waar die gewijzigde instellingen dan vandaan komen en wat er überhaupt gewijzigd zou zijn. Als ik de instellingen accepteer dan heb ik wel het idee dat eerdere instellingen worden overschreven. Zo heb ik al meerdere keren 'adaptive cornering' en 'lane change assist' opnieuw aan moeten zetten.

Iemand enig idee waarom ik deze melding krijg?
 
Laatst bewerkt:

MikeyMan

Actief lid
Volgens mij gaat het om instellingen die niet goed opgeslagen zijn. Sinds ik de sleutels goed aan de profielen heb gekoppeld heb ik de melding niet meer gezien
 

Skoda001

Nieuw lid
Exact dit heb ik ook zo af en toe.
Zowel op de snelweg alsook een aantal keer bij lagere snelheid in de stad ervaren. Het is vrij subtiel, maar zeker voelbaar.

Het lijkt een beetje op "force feedback" bij PC racestuurtjes, maar dan in je gaspedaal. Alsof de auto je ergens op attent wil maken, alleen geen flauw idee wat dan... Het lijkt op willekeurige momenten op te treden.
....

De force feedback is inderdaad een perfecte omschrijving hoe het voelt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

johnboy

Donateur
Vandaag de update gehad bij dealer. Dat is gelukt, fluittoon is er helaas nog.

Inmiddels zijn er meerdere Kodiaqs II met dit euvel. Is iets voor fabriek en dan toekomstige recall actie. Ik word op de hoogte gehouden.
 
Laatst bewerkt:

Ronald1970

Nieuw lid
Vandaag werkte mijn handgreep van de kofferdeksel (Kodiaq PHEV) in het geheel niet meer. ik heb dit ook eerder gehad maar dan na nog een keer proberen werkte het wel.
Openen wilde wel met de afstandsbediening en de knop in de deur ook.
..........
Vandaag weer opnieuw dezelfde problemen gehad met het openen van de kofferdeksel, in een opwelling de auto op contact gezet en uitgestapt om de kofferdeksel op deze manier te openen en heel bijzonder, hij ging weer open ook nadat de auto van het contact was gezet en afgesloten werkte het weer normaal! Dit bevestigd eigenlijk dat dit een software probleem is en op deze manier blijkbaar is te herstellen.
 
Laatst bewerkt:

Joepo

Lid
Klinkt jullie Kodiaq ook even als een oude koffiemolen als je rustig een bocht maakt, zoals bij een rotonde? Het lijkt een beetje alsof je versleten wiellagers hebt, maar het lijkt vanuit de motor te komen. Het stuur beweegt niet op dat moment, dus de stuurbekrachtiging is het niet verwacht ik.
Ik heb het idee dat de 2-cilindermodus (die is best vaak actief in bochten) niet blij is om bij lage toerentallen koppel te moeten leveren.
 
Ja, dat komt me bekend voor. Lijkt dan net of de motor heel erg moet werken om de boel rijdend te houden. Ik hoor dit geluid pas sinds een paar weken. Is me eerder niet opgevallen. Ik dacht eigenlijk dat de actieve cilinder uitschakeling alleen maar werkte als je gedurende langere tijd op een constante snelheid rijdt. Blijkbaar niet dus.
Ik vind überhaupt de werking van de motor (PHEV) soms ondoorgrondelijk. Rare start/stop overgangen. Plotseling starten bij stilstand en dan op hoog toerental (+/-2200 tpm) draaien, waarschijnlijk om de accu bij te laden.
Rijgedrag in hybride modus en met lege accu is in de stad of het dorp sowieso niet prettig. Het aanslaan van de verbrandingsmotor gaat nogal bokkerig. De ene keer wel uitschakelen voor een kruising/rotonde, de andere keer weer niet. Ik heb nooit een andere PHEV gereden, dus ik weet niet of dit bij het type aandrijving hoort. Stoort me wel moet ik zeggen.
 
Bovenaan Onderaan