Kodiaq-2 Problemen, storingen enz.

Ik ben 1 van de eerste eigenaren van de nieuwe Kodiaq II in Nederland en de ervaringen zijn dermate "goed" dat ik nooit meer een Skoda hoef. Eén en al electronische storingen, onverklaarbare acties en ronduit levensgevaarlijke handelingen tot aan autonoom nagenoeg stilzetten midden op een snelweg waar dik 120 km/gereden werd.

Het is een electronisch/softwarematig drama, een ander woord heb ik er niet voor. Er is een juridisch traject opgestart want dit accepteer ik niet bij een auto van 54k.
 
HI @Rene69 ,
Wat vervelend om te horen. Da's geen beste ervaring. Juridisch traject opgestart met als doel de koop te ontbinden?

PS: Zou je je misschien even willen voorstellen in de meet&greet?
Voorstellen is gedaan.

Ik ben inderdaad bezig met een juridisch traject om de koop te ontbinden via de leasemaatschappij. Ik heb dit topic doorgelezen en zo ongeveer alle storingen die hier gemeld zijn heb ik allemaal wel gehad of nog steeds. Ik ga niet betalen voor een dure auto waar zo ongelofelijk veel storingen in zitten.

Met als aanvullingen:
Enkele storingen zijn van toepassing op wettelijk verplichte systemen zoals lane/brake assist. Aangezien het bij mij vaker niet werkt dan wel stel ik dus vast dat de auto niet aan de nederlandse wetgeving voldoet, iets waar we de RDW inmiddels van op de hoogte hebben gebracht. Dat ding mag de weg niet eens op zo.

Ik vertrouw de auto compleet niet meer en stel vast dat er autonome acties zijn verricht die ronduit levensgevaarlijk zijn, zoals enorm hard snelheid reduceren of remmen op een snelweg tot haast 30 km/u totdat ik van de schrik bekomen was en het gaspedaal weer vol intrapte om te voorkomen dat ik van achteren geramd werd. Dat autonome systeem doet ook stuurcorrecties dus wie zegt mij dat de auto niet ineens op een tegenliggende baan stuurt?

Verder heb ik:

een dashboard wat op hol slaat als ik het scroll wieltje bedien en de meldingen als een soort fruitautomaat voorbij komen

een achterklep die wagenwijd openstaat in een parkeergarage hartje Rotterdam na een avondje stappen

Knoppen in het interieur die gewoon stoppen met functioneren

Spontaan remmen en afslaan in de file

En ga zo maar door. Ik heb de vrouwelijke monteur van Hoogenboom in Rotterdam inmiddels vaker gezien dan mijn eigen vrouw maar het schiet niet op, behalve dat ze vorige week belde met de mededeling dat er een officiele terugroepactie voor de camera aan zat te komen. Mijn camera is al vervangen....

Conclusie: mooie auto, rijdt heerlijk, volkomen onbetrouwbaar en vol met storingen. Ik zou het het liefst oplossen met 5 liter benzine en een aansteker.
 

hemi24

Forumguru
@Rene69 : dat klinkt niet best!
Kan behoorlijk lastig zijn als je van zo’n wagen af wilt, vooral als je al berijder van een leaseauto weinig invloed hierop kunt uitoefenen.
Sterkte!
 

PizzaPieter

Donateur
Poeh, dit is wel een heftige situatie zeg. Kan me voorstellen dat die 'noodingrepen' waar ze niet nodig zijn behoorlijk op je vertrouwen zijn gaan inspelen.
Heb in de leen-Octavia ook 2x gehad dat hij op de automatische cruisecontrol een bord las welke niet voor mij bedoeld was, maar wel van 100kmu met caravan keihard terugremde naar 30kmu..... fuckzooi.

Succes met deze wedstrijd. Hopelijk gaat deze procedure je geen grijze haren bezorgen. Ik spreek uit ervaring dat de impact en het proces in je kleine cellen kan gaan kruipen waar ze je behoorlijk kunnen opvreten. Pas goed op jezelf. De situatie is erg vervelend en iedereen zal begrijpen dat je hier niet mee verder wilt, tegelijkertijd moet je er niet door uitvallen.

Is een ander proces niet om het contract met de leesmaatschappij te vernietigen aangezien zij ook niet leveren wat je verwacht had?
 
@Rene69 : dat klinkt niet best!
Kan behoorlijk lastig zijn als je van zo’n wagen af wilt, vooral als je al berijder van een leaseauto weinig invloed hierop kunt uitoefenen.
Sterkte!
Nou ik begin met te stoppen van het betalen van de leasekosten en beroep me op het feit dat er volgens de overeenkomst een degelijk product geleverd moet worden waar bepaalde verwachtingen aan gesteld mogen worden. Moet je eens opletten hoe snel een leasemaatschappij dan ineens kan reageren.

Ik ben helaas voor hen vrij bekend met de juridische kant van zakelijke overeenkomsten en dit zie ik met vertrouwen tegemoet. Maar ik hoef dat kreng niet meer, mijn vertrouwen is minder dan nul, ik rij hem wel een keer van de van Brienenoord brug af. Maar dan wel aan de zijkant.....
 

VanRoyal

Forumguru
Enorm klote @Rene69, dit wil je inderdaad niet als je een mooie nieuwe auto koopt / leaset. Het lijkt me duidelijk dat er iets niet goed is met jouw specifieke auto en ik wens je heel veel sterkte in de afhandeling!

Eén van de eerste dingen die ik overigens heb uitgezet is het reageren op verkeersborden en het reageren op wegverloop. Niet dat dit jouw problemen oplost, maar het zou er wellicht voor kunnen zorgen dat er geen situaties meer voorkomen zoals het plotseling langzamer gaan rijden op de snelweg omdat de auto denkt een bordje 30 te hebben gezien.
 

Fif

Lid
Ik heb dit ook uitgezet vanwege dezelfde reden maar eigenlijk is het toch vreemd dat een bord met 40t gewichtslimiet wordt gezien als 40 km/u. Lijkt toch dat je tijdens het testen van zo'n systeem wel eens langs een gewichtslimiet bord komt.
 

EdK

Forumguru
Erg vervelend allemaal.....
Alleen ik begrijp één ding niet !
Je stopt met het betalen van de lease en dat kan ik nog volgen met alle problemen die je met de wagen hebt.
Maar wat ik er uit begrijp rij je wel door met de in jouw ogen gevaarlijke wagen !!??
Is het dan niet verstandig om de wagen bij de lease maatschappij voor de deur te plompen en de sleutels te overhandigen en een andere wagen te eisen totdat deze het naar behoren doet...????

Want lijkt me dat je op deze wijze derden ook in gevaar brengt waar je van op de hoogte bent..........
En in een proces lijkt me dat dit nog wel eens tegen je zou kunnen werken dan..... :pieker:
 
Dat is zeker zo maar een duidelijke relatie tussen mijn verlies aan vertrouwen en het wettelijk gelijk dat ik de auto kan laten staan is helaas een grijs gebied.

Ik heb er geen vertrouwen meer in, maar in dit geval kan ik de auto daarom niet zomaar laten staan, gebaseerd op mijn gevoel. De dealer zegt dat het nooit kan gebeuren dat de auto zelfstandig op een tegenligger zal sturen omdat er in een geval van storing alle systemen worden uitgeschakeld. Mooi verhaal, maar het is electronica/software en ze kunnen ook niet verklaren waarom de auto reageert zoals hij bij mij doet, dus ik vertrouw de auto niet. Maar zolang er geen direct verband tussen mijn wantrouwen en de storingen is aangetoond heb ik op dat punt niet veel poot om op te staan.

Wat wel een feit is is dat de auto bizar veel storingen geeft en dat de dealer deze na herhaaldelijke pogingen niet heeft op weten te lossen, en dan treedt een ander juridisch punt van de overeenkomst in werking, namelijk de ingebrekestelling.

Ik ga wel kijken naar een KIA ofzo, die had ik als voorloper. Spuuglelijk ding maar geen enkel foutje in te ontdekken, die kunnen het blijkbaar beter dan Skoda/VW.
 

VanRoyal

Forumguru
Ik heb dit ook uitgezet vanwege dezelfde reden maar eigenlijk is het toch vreemd dat een bord met 40t gewichtslimiet wordt gezien als 40 km/u. Lijkt toch dat je tijdens het testen van zo'n systeem wel eens langs een gewichtslimiet bord komt.
Het idee van verkeersbordherkenning is leuk, maar werkt in de praktijk gewoon ruk. Hier in het dorp denkt mijn auto dat ik bijna overal maar 30 mag omdat er ergens op een ventweg een bordje met 30 verstopt staat. Als hij daarna geen bordje met 50 meer tegenkomt gaat hij continu miepen dat ik te hard ga en moet ik de snelheidswaarschuwing weer uitzetten. En dan te bedenken dat het vanuit de EU verplicht is gemaakt....
 
Overigens staat bij mij de optie voor verkeersbord herkenning ook uit in het menu en is het nog steeds voorgekomen dat de auto op cruisecontrol ineens keihard begon te vertragen op de snelweg terwijl er geen bord te bekennen was.
 

VanRoyal

Forumguru
En heb je dan ook de optie 'reageren op wegverloop' of iets dergelijks uitgezet? Want die had ik in eerste instantie nog aanstaan en toen ging hij ineens afremmen bij bordjes met 'werkzaamheden' of als ik een bocht of rotonde naderde.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
KIA ???? Beter ??
Wel me zwager heeft een spiksplinter nieuwe na 2 maanden ook ingeleverd en er een tweede hands VOLVO uiteindelijk voor terug gekocht.
werd gek van alle meldingen en dat hij daardoor soms die kar niet rijdend kreeg.....

Dus tsja ..........
 
Zijn deze problemen nu alleen bij Skoda, of ook bij VW en Audi. Is hetzelfde concern dus je zou vermoeden dat ook de andere dochters er last van hebben. Gelukkig blijf ik verschoond van het overgrote deel van de problemen, ook al lijkt het dat als de tijd verstrijkt er af en toe wat bijkomt, maar dat kan ook verbeelding zijn. De problemen zijn in ieder geval niet zo dramatisch dat ik van de auto af wil.
Wel erg dat het vertrouwen in een auto zo teniet kan worden gedaan door de veelheid aan problemen. Ik denk ook dat het gebrek aan terugkoppeling vanuit PON of Skoda zelf hier ook niet aan meewerkt. Ook de lijst met updates in het info-ssyteem van de auto zelf bied ook al niet veel uitkomst. Erg jammer.
 

Skoda001

Nieuw lid
Het probleem lijkt me voornamelijk de bemoeizucht van de EU. Autofabrikanten worden verplicht allerlei veiligheidssystemen te implementeren voordat ze alle kinderfouten eruit kunnen halen.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Nee, ze moeten die veiligheidssystemen implementeren, maar zonder de kinderziektes.
Dat 'ze' daar niet in slagen, en dan die auto's toch de markt op sturen, kun je de EU niet verwijten.
Autokopers zijn tegenwoordig ook 'betatesters'.
 
Mijn vorige auto was een Skoda Superb combi. Nog nooit 1 klap of storing verkeerd gegeven maar toen was al die veiligheidstroep nog optioneel en dat heb ik dus niet gekozen. Nu is het verplicht en zit ik ( en velen met mij) met het gezeik.

Maar al die veiligheidsstoringen hebben te maken met het camerasysteem, en dan de software want de fysieke camera is al vervangen bij mij zonder resultaat.

Neemt niet weg dat ik nog een veelvoud aan andere storingen heb die niets met die camera te maken hebben.

Het hele software/electronica/canbus systeem is gewoon k*t.
 
KIA ???? Beter ??
Wel me zwager heeft een spiksplinter nieuwe na 2 maanden ook ingeleverd en er een tweede hands VOLVO uiteindelijk voor terug gekocht.
werd gek van alle meldingen en dat hij daardoor soms die kar niet rijdend kreeg.....

Dus tsja ..........
Ach slechter dan mijn huidige Skoda kan niet dus ik ga er altijd wel op vooruit....
 
Bovenaan Onderaan